اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای آذربایجانی و تأکید بر تقویت سازوکارهای منطقه‌ای

در گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بر اهمیت تقویت سازوکارهای منطقه‌ای برای ایجاد صلح و تقویت همگرایی در منطقه تأکید شد.

رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای آذربایجانی و تأکید بر تقویت سازوکارهای منطقه‌ای

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ۲۷ آبان ماه با «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان تلفنی گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگو درباره موضوعات دوجانبه بحث و تبادل نظر شد.

وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان اول آبان ماه سالجاری در تهران و در چارچوب نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ با یکدیگر دیدار کرده بودند. فرمت ۳+۳ شامل سه کشور قفقاز جنوبی (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و سه کشور همسایه با این منطقه شامل روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران است. رئیس دستگاه دیپلماسی در آن نشست طی اظهاراتی با بیان اینکه ما از هر ابتکاری که نقشی سازنده در ترویج فضای گفت‌وگو و رسیدن به صلح ایفا کند، استقبال می‌کنیم، اظهار داشت: معتقدیم نباید قفقاز به صحنه رقابت و میدان زورآزمایی قدرت‌ها تبدیل شود. قفقاز اگر به هر دلیلی یا به هر طریقی به میدان تسویه حساب قدرت‌ها تبدیل شود، از صلح و ثبات دور خواهد شد. امنیت منطقه‌ای را باید در سازوکارهای منطقه‌ای جستجو کرد. حضور و نفوذ قدرت‌های بیگانه، معمای امنیت در منطقه را پیچیده‌تر و صلح در منطقه را به تاخیر می‌اندازد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در گفت‌وگوی تلفنی امروز با همتای ایرانی بر ضرورت تقویت گفت‌وگوها و سازوکارهای منطقه‌ای به دور از دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای تأکید کرد.

امیرعبداللهیان نیز با تأکید بر اهمیت تقویت سازوکارهای منطقه‌ای برای ایجاد صلح و تقویت همگرایی در منطقه گفت: هر چه فرمت‌های همکاری‌های منطقه‌ای را فعال‌تر کنیم، منافع آن به طرف‌های منطقه‌ای ما خواهد رسید.

طرفین ضمن ابراز خرسندی از تقویت روابط دوجانبه بر اهمیت افزایش و تقویت تشریک مساعی در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کردند.

وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ در کنار هم ایستادند و در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی در نشست خبری بعد از این نشست در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: نفع اینکه وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در تهران در کنار هم قرار گرفتند یک گام عملی و شاخص در راستای حرکت دو کشور به سوی صلح و دوستی بود. در حاشیه اجلاس نیز فرصتی فراهم شد که وزرای خارجه دو کشور با هم گفت‌وگویی را داشته باشند.این اجلاس بستری را فراهم کرد که در آن چارچوب امیدواریم هر چه زودتر شاهد برقراری صلح و امنیت پایدار در قفقاز جنوبی باشیم. اینکه ارمنستان حاکمیت آذربایجان را بر منطقه قره‌باغ به رسمیت می‌شناسد و آذربایجان تامین امنیت و حفاظت از ارامنه ساکن در منطقه قره‌باغ را به عنوان مسؤولیت اصلی خود اعلام می‌کند گام مثبت است. امیدواریم هر چه زودتر شاهد یک توافق خوب بین ارمنستان و آذربایجان باشیم.

امروز شنبه «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در نشستی خبری در شهر «ایروان» گفت که پیشرفت‌هایی در مذاکرات بر سر معاهده صلح با جمهوری آذربایجان حاصل شده و ارمنستان و جمهوری آذربایجان توانسته‌اند بر سر اصول اساسی معاهده صلح به توافق برسند. (اینجا بخوانید)

امیرعبداللهیان و بایراموف ۲۶ مهر ماه سالجاری و در حاشیه نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در جده با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند. در آن دیدار برخی از موضوعات مورد علاقه دوجانبه از جمله تحولات قفقاز و همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور مورد توجه و تبادل نظر قرار گرفت و بر تسریع در اجرای توافقات انجام شده در ارتباط با همکاری‌های ترانزیتی و حمل و نقل تأکید شد. وزرای خارجه پیش از آن هم در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول