اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

قزاقستان رکورددار جذب سرمایه‌گذاری خارجی در آسیای مرکزی

قزاقستان 70 درصد از سرمایه‌گذاری خارجی در آسیای مرکزی را به خود اختصاص داده و بدین ترتیب در نیمه اول سال 2023 حدود 14 میلیارد دلار جذب اقتصاد این کشور شده است.

قزاقستان رکورددار جذب سرمایه‌گذاری خارجی در آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «علیخان اسماعیل‌اف» نخست وزیر قزاقستان گفت: آستانه 70 درصد از سرمایه‌گذاری خارجی در آسیای مرکزی را به خود اختصاص داده است. در سال گذشته حجم کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی با 18 درصد افزایش به 28 میلیارد دلار رسید و طی 6 ماه امسال حدود 14 میلیارد دلار جذب اقتصاد ملی شد.

نخست وزیر قزاقستان افزود: ثبات رتبه اعتباری این جمهوری توسط آژانس‌های بین‌المللی Fitch, S&P و Moody’s تایید شده است.

اسماعیل‌اف یادآور شد: «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور  قزاقستان در پیام اخیر خود به مردم کشورش ضرورت انتقال به یک مدل اقتصادی جدید را اعلام و وظیفه دولت را رسیدن به رشد دو برابر اقتصاد تا سال 2029 (به عبارتی 450 میلیارد دلار) تعیین کرد.

وی گفت: جذب سرمایه گذاری یک عامل رشد کلیدی است. به عنوان بخشی از سیاست سرمایه گذاری ملی، با در نظر گرفتن استانداردهای ESG، قزاقستان علاقه‌مند به جذب حداقل 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی تا سال 2029 است. برای دستیابی به این هدف، ما همچنان به ایجاد شرایط مطلوب برای سرمایه گذاران از آنان حمایت خواهیم کرد.

نخست وزیر قزاقستان تاکید کرد: این سرمایه گذاری‌ها برای تامین زیرساخت‌های کیفی پروژه‌ها، برنامه ملی تا سال 2029 در نظر گرفته شده است.

اسماعیل‌اف ادامه داد: به منظور جذب سرمایه گذاری در پروژه‌های گسترده نفت و گاز، در سال جاری در قالب یک قرارداد مدل بهبود یافته، سازوکار مشوق مالی ارائه شده است که برای پروژه‌های سرمایه گذاری در بخش‌های اولویت دار به ارزش بیش از 50 میلیون دلار، امکان انعقاد سرمایه گذاری وجود دارد. توافقنامه‌ای که ثبات قوانین قزاقستان را به مدت 25 سال تضمین می‌کند.

توافقنامه‌ای در مورد تعهدات سرمایه گذاری معرفی شد که ثبات قوانین مالیاتی را به مدت 10 سال در هنگام سرمایه گذاری بیش از 500 میلیون دلار تضمین می‌کند که شامل حدود 1000 پروژه به ارزش بیش از 69 میلیارد دلار است. برای نظارت و کنترل موثر بر اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری، کارگروهی تشکیل شده است. 

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول