اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

پایان رایزنی‌های امیرعبداللهیان در ژنو و بازگشت به تهران

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که در ادامه رایزنی‌ها درباره اوضاع غزه به ژنو سفر کرده بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با برخی از مقامات سازمان ملل و صلیب سرخ و رایزنی با همتای فرانسوی راهی تهران شد.

پایان رایزنی‌های امیرعبداللهیان در ژنو و بازگشت به تهران

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در راستای استمرار تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسأله فلسطین و به خصوص پیگیری موضوع ارسال کمک‌های انساندوستانه برای مردم غزه در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با برخی مسؤولان سازمان ملل متحد و صلیب سرخ جهانی، به ژنو سفر کرده بود، پس از انجام دیدارهایی با تعدادی از مقامات این سازمان‌ها ژنو را به مقصد تهران ترک کرد.

 رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، ناصر کنعانی سخنگو، مرضیه افخم مدیرکل امور زنان و حقوق بشر و اسماعیل بقایی هامانه مشاور وزیر امور خارجه، امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می کردند. او در این سفر با «مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری، «فولکر تورک» کمیسر عالی حقوق بشر، خانم «میریانا اسپولیاریک ایگر» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دیدار و درباره اوضاع غزه به رایزنی پرداخت.

 

او همچنین در محل دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در ژنو میزبان «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین عصر روز پنجشنبه با «کاترین کولونا» همتای فرانسوی خود در ژنو دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدار در خصوص تحولات جاری در غزه تبادل نظر شد. طرفین به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص ابعاد بحران و راه‌های پایان دادن به آن‌ پرداختند. برخی موضوعات کنسولی و نیز دوجانبه هم در این دیدار مورد تبادل نظر قرار گرفت.
امیرعبداللهیان همچنین در شبکه ایکس نوشت: در ژنو گفت‌وگوی صریح و مهمی با ⁦ کاترین کولونا⁩وزیر خارجه فرانسه در خصوص تحولات فلسطین، موضوعات مورد دوجانبه، کنسولی و چشم‌انداز روابط ایران و فرانسه داشتیم.ضمن هشدار نسبت به تبعات استمرار جنایات جنگی در غزه، بر توقف فوری نسل کشی در غزه ، ارسال کمک‌های امدادی و‌ تبادل اسرای غیرنظامی تاکید شد.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان پیش از ترک ژنو در جمع خبرنگاران ضمن تشریح رایزنی‌هایش در ژنو عنوان کرد: همه اتفاق نظر دارند فجایعی که این مدت در غزه رخ داده در تعارض با حقوق بین‌الملل است. کشتار جمعی، جنایات جنگی و نسل کشی در غزه غیرقابل اغماض است. 

وی افزود: اتفاق نظر داشتیم این جنایات علیه غیرنظامیان در غزه و کرانه سریعا متوقف شود و مرز رفح بازگشایی و کمک‌های گسترده انسانی وارد غزه و کرانه باختری شود. ضمن اینکه موضوع کوچ اجباری فلسطینی‌ها به سمت اردن و مصر که یک مسأله کاملا نگران کننده برای جامعه جهانی است،  مورد توجه قرار گرفت.

وزیر خارجه بیان کرد: درخواست ما از مقامات بین‌المللی سازمان ملل و صلیب سرخ و سازمان‌های بشردوستانه این بود که باید از حالت انفعال خارج شد و اقدامات اساسی و جدی و موثر آنها را جهانیان شاهد باشند.

وی به دیدارش با کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه در ژنو نیز اشاره کرد و گفت: امروز گفت‌وگوهای صریح، روشن و مهم با خانم کانرین کولونا وزیر خارجه فرانسه در ژنو داشتیم و به خوبی روشن ساختیم که شما نمی توانید در کنار آمریکا فقط از اقدام حماس سخن بگویید، حماس از نظر ما یک جریان و حرکت فلسطینی آزادیبخش در مقابل اشغالگری است. البته ما کشتار زنان کودکان را در هر حای جهان همواره محکوم کردیم، ولی سکوت آمریکا و برخی کشورهای غربی نسبت به کشتار بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ کودک و چند هزار زن که معنایی جز نسل‌کشی در فلسطین ندارد، قابل تحمل نیست. 

امیرعبداللهیان افزود: ما و ایشان اتفاق نظر داشتیم که دامنه جنگ نباید گسترش یابد و بایستی بر ابتکارات سیاسی که برای توقف جنایات جنگی، تبادل اسرا و ارسال کمک‌های انساندوستانه تمرکز دارد، همه طرف‌ها اهتمام و جدیت لازم را به خرج دهند.    

وزیر خارجه همچنین در پایان اظهار داشت: اما هشدار دادیم در صورت تداوم این وضعیت، هر احتمالی و از جمله گسترش بیشتر دامنه جنگ متصور است.

حسین امیرعبداللهیان پیش از این و در راستای تلاش برای توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه و ضرورت ارسال هر چه سریع‌تر کمک‌های انساندوستانه رایزنی‌هایی را به صورت تلفنی با برخی همتایان و‌ مقامات تاثیرگذار بین‌المللی صورت داد. وی در این راستا نامه‌هایی را به برخی مقامات از جمله دو نامه با دبیرکل سازمان ملل، کمیسر عالی حقوق بشر و .. نوشت و سفرهایی هم به چند کشور منطقه داشت و ضمن شرکت در نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی و طرح پیشنهاداتی در این نشست از جمله ضرورت تحریم ‌سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی به نیویورک سفر کرد و در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.
پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول