اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

تالاب‌های قم در مهار گرد و غبار مرکز کشور اثرگذار هستند

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به معضل جدی گرد و غبار در مرکز کشور گفت: تالاب‌های قم در مهار این گرد و غبارها نقش تاثیرگذاری دارند.

تالاب‌های قم در مهار گرد و غبار مرکز کشور اثرگذار هستند

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، مجتبی ذوالجودی معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه بازدید از تالاب مره و دریاچه نمک قم اظهار داشت: با از بین رفتن بخش عمده‌ای از تالاب‌ها و رودخانه‌های استان به ویژه دریاچه نمک که در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد، کانون‌های جمعیتی در مرکز کشور مورد تهدید قرار می‌گیرند.

وی گفت: تامین حقآبه‌های زیست محیطی استان قم یکی از مهمترین اولویت‌هایی است که باید در سطح ملی و از وزارت نیرو پیگیری شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تالاب‌های استان قم با توجه به شرایط ویژه اکولوژیکی و قرار گرفتن در کریدور مهاجرت پرندگان، دارای گونه‌های غنی گیاهی و جانوری و ظرفیت های عظیم زیست محیطی هستند که باید هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

ذوالجودی در پایان بازدیدش، اجرای هرگونه طرح و پروژه صنعتی و معدنی در دریاچه نمک قم را منوط به صدور مجوزهای لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد و گفت: با توجه به حساسیت و شکنندگی این زیستگاه ارزشمند، ضمن تخصیص اعتبارات لازم باید برنامه جامع برای حفاظت حداکثری از آن تهیه و تدوین شود.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته که دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.

استان قم دارای ۶ تالاب فصلی و دائمی شامل «حوض سلطان»، «مره»، «بهشت معصومه»، «کوه نمک»، «غدیر» و «دریاچه نمک» است که در مجموع با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس یکی از تالابی‌ترین استان های کشور و دارای ظرفیت های عظیم زیست محیطی است.

این تالاب ها با توجه به شرایط ویژه اکولوژیکی و زمین شناختی و قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان، دارای گونه های غنی گیاهی و جانوری است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول