اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

آیت الله جاودان: تمام کلمات و نگاه‌های ما روزی مورد سوال قرار می‌گیرد

آیت الله جاودان استاد برجسته اخلاق در دیدار با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه تمام کلمات، نگاه‌ها و شنیدن‌های ما ضبط شده و مورد سوال قرار می‌گیرد، گفت: هر کاری که انجام می‌دهیم آجری در ساختمان وجودمان است اگر اعمال و رفتارمان درست باشد ساختمان ما صحیح بنا می‌شود.

آیت الله جاودان: تمام کلمات و نگاه‌های ما روزی مورد سوال قرار می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، آیت الله محمدعلی جاودان در دیدار مدیران استانی خبرگزاری فارس ضمن توصیه‌های اخلاقی و با اشاره به اینکه همه اعمال و رفتار انسان ثبت و ضبط می‌شود، اظهار کرد: در روز قیامت نسبت به تمام اعمال و حرکات از انسان سوال می‌شود و ذره‌ای از کارها از بین نمی‌رود لذا انسال درمورد همه حرکات خود مسؤول است.

وی گفت: به ازای تمام لحظات خود باید جواب دهیم؛ برای هر کلمه‌ای و هر گفتن، شنیدن و نوشتن سوال می‌شود و همه اعمال کوچک و بزرگ دقیق محاسبه می‌شود و اعمالی مثل امر به معروف که با نیت خوب و برای رضای خدا انجام شود، مقبول درگاه حق واقع می‌شود.

این استاد اخلاق با تاکید بر اینکه همه کارها را برای رضای خدا انجام دهیم، ادامه داد: رضایت خداوند را در تمام امور زندگی مد نظر قرار دهیم همچنین تمام کارهای خوبی را که روزانه انجام می‌دهیم، وظیفه خود بدانیم و بر حسب وظیفه کار کنیم.

آیت الله جاودان تصریح کرد: از راه‌های نجات انسان در روز قیامت این است که در قدم اول گناه نکنیم و در ادامه برای رضای خدا و بر حسب وظیفه و با نیت خوب، کار انجام دهیم که در این صورت می‌توانیم از سوال و جواب قیامت به راحتی بگذریم.

وی با بیان اینکه اعمال و رفتار ما، ساختمان وجود ما را می‌سازد، عنوان کرد: هر کاری که انجام می‌دهیم آجری در ساختمان وجودمان است اگر اعمال و رفتارمان درست باشد ساختمان ما صحیح بنا می‌شود اما اگر یک گناه داشته باشیم، یک آجر پوسیده بنا می‌شود که برای ساختمان مضر است.

استاد برجسته اخلاق تصریح کرد: کسی که صدها کار خوب انجام داده است اگر یک گناه داشته باشد ممکن است کار بد او کارهای خوبش را هدر دهد و اصطلاحا هبط کند. به عنوان مثال اگر یک فرد مسلمان، پس از سال‌ها مسلمانی، کافر شود و بگوید اسلام را حق نمی‌دانم، تمام کارهای خوب گذشته‌اش از بین می‌رود.

آیت الله جاودان با تاکید بر اینکه اگر گناهی انجام داده‌ایم باید جبران کنیم، بیان کرد: گناه‌ها و خرابی‌های شخصیتی انسان را تا حدی می شود جبران کرد؛ زیارت شب جمعه امام حسین(ع)، گریه با عمق جان برای امام حسین(ع) و کمک کردن به افراد نیازمند و درمانده از مواردی است که گناه را جبران می‌کند به شرطی که خودمان به گناه و اشتباهمان پی ببریم و پشیمان باشیم.

وی با بیان اینکه همه کارهای خود را باید حساب شده انجام دهیم، ابراز کرد: انسان حتی برای انجام دادن گناه کوچک نیز مجاز نیست و همواره باید برای گناه نکردن بکوشد و زحمت بکشد به عنوان مثال از چشم‌های خود مراقبت کند برای ندیدن گناه همچنین از زبان و گوش خود برای نگفتن و نشنیدن گناه.

این استاد اخلاق در ادامه برای گناه نکردن انسان در روزمرگی‌ها گفت: بیشتر افراد دفترچه‌ای دارند که کارهای روزانه خود را یادداشت می‌کنند، می توان در این دفترچه‌ها و در مابین کارها، تعداد خطاها و گناهان خود را نیز بنویسد و مرور کند. این کار باعث می‌شود کم کم میزان گناهان کم شود و تا به جایی برسد که هیچ نقطه سیاهی نداشته باشد.

آیت الله جاودان خاطرنشان کرد: کسی که نماز را اول وقت بخواند و نمازش نیز به شکل صحیح باشد همچنین مسائل را از مرجع تقلید به طور کامل آموخته باشد، نماز او مثل ستونی فولادین برای دین می‌شود. نماز جلوی گناهان را می‌گیرد و برکت زیادی دارد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر در گذشته گناهی مرتکب شده‌ایم باید حلالیت بگیریم و اولین حلالیت را باید از پدر مادر گرفت چون در هر صورت کوتاهی‌های در احترام به پدر و مادر از طرف فرزندان صورت می‌گیرد همچنین خمس مال خود را باید محاسبه و پرداخت کنیم تا انجام وظایف کنونی بهتر و راحت‌تر باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول