اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انتقاد شدید عبدالملک الحوثی از بیانیه نشست ریاض

رهبر جنبش انصارالله یمن با انتقاد از بیانیه پایانی نشست عربی و اسلامی در ریاض، سؤال کرد که آیا بیانیه ریاض نشانه قدرت و توانایی 57 کشور بود؟

انتقاد شدید عبدالملک الحوثی از بیانیه نشست ریاض

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سید عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن امروز (سه شنبه، ۲۳ آبان) در سخنانی به انتقاد از انفعال کشورهای عربی در قبال مسأله غزه و فلسطین پرداخت.

او در پیامی ویدئویی به مراسم سالروز «شهید» گفت: «مشخص است که رژیم‌های عربی جدیت خود را برای اقدام در قبال اتفاقاتی که در غزه می‌افتد، از دست داده است. نشست اضطراری اخیر سران کشورهای عربی هیچ موضعی در مورد آن‌چه در فلسطین می‌گذرد؛ ارائه نکرد».

رهبر انصارالله یمن با انتقاد از بیانیه پایانی نشست روز شنبه (۲۰ آبان) در ریاض، افزود: «از نشستی که می‌گویند نماینده همه مسلمانان هستند، فقط یک بیانیه و مطالبه شفاهی بیرون می‌آید؛ آیا این توانایی ۵۷ کشور عربی است؟ آیا این بیانیه مصداق توانایی و ظرفیت یک میلیارد و نیم مسلمان بود؟».

او سپس گفت:‌ «این بیانیه را یک مدرسه ابتدایی و یک نفر نیز می‌توانست صادر کند! هیچ اقدامی صورت نگرفت، البته برخی کشورها مانند الجزائر و تونس و عراق پیشنهادات قوی‌تری دادند که باز هم بسیار ساده بود».

عبدالملک الحوثی تأکید کرد که بیانیه نشست ریاض به شدت عادی بود تا جایی که مورد تمسخر اسرائیل قرار گرفت و این رژیم هیچ توجهی به آن ندارد، بلکه این بیانیه در جهت حمایت و پشتیبانی از اسرائیل بود.

الحوثی بیانیه ریاض را مصداق بستن دستان امت اسلام دانست و گفت که سطح موضع نشست ریاض در سطح موضع کشورهای غیر عربی و غیر اسلامی بود، او گفت: «گویا بیانیه را کلمبیا و کشورهای آمریکای جنوبی که روابطشان را با اسرائیل قطع کرده‌اند، صادر کرده بودند که البته موضع آن‌ها بسیار قوی‌تر از برخی رژیم‌های عربی است».

 

او همچنین با بیان اینکه روز گذشته یک عملیات موشکی و پهپادی علیه مواضع رژیم صهعیونیستی از سمت یمن صورت گرفت، افزود: « اسرائیلی‌ها جرئت ندارند پرچم اسرائیل را بر عرشه کشتی‌هایشان در دریای سرخ نصب کنند، بلکه آن را می‌پوشانند و این نشان از سطح موضع و تأثیر ما در هدف قرار دادن دشمن است».

 

پیش از این جنبش جهاد اسلامی فلسطین و حماس نیز زبان به انتقاد از نشست اضطراری سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض گشوده بودند. 

در این راستا «اسامه حمدان» از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس روز گذشته در یک کنفرانس خبری بیانیه پایانی نشست عربی-اسلامی در ریاض را «نا امید کننده» توصیف کرد.

او گفت: «از برادران عرب و مسلمان خود انتظار داشتیم که اهرم‌های قدرت خود را در نشست ریاض با هدف توقف درد و رنج مردم غزه به کار گیرند».

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز روز یکشنبه به شدت از نشست ریاض انتقاد کرد و در بیانیه‌ای گفت: «بیانیه پایانی بیانگر شانه خالی کردن تمام کشورهای عربی و اسلامی از وظایفشان و فرار از وظیفه دفاع از امنیت ملی عربی و اسلامی و دست کشیدن از فلسطین و مردم آن در برابر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن بود».

نشست مشترک اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی روز شنبه (۲۰ آبان) با هدف بررسی راههای توقف جنگ در غزه با حضور سران کشورها در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شد و به گفته ناظران در نهایت منجر به هیچ اقدام محسوس و متفاوتی نشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول