اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

وقتی «بیگانگان» صاحبخانه را بیرون کردند!

عباس رافعی، تهیه کننده و کارگردان سینما با اشاره به ساخت فیلم سینمایی «بیگانگان» با محوریت مبارزات مردم فلسطین می‌گوید که در پس زمینه داستان فیلم کوچک و کوچک شدن فلسطین را می‌بینیم، این کشور اکنون تبدیل به دو لکه شده که یکی از آن لکه‌ها، باریکه است. باریکه غزه و این باریکه را هم در تلاش هستند تا از روی نقشه حذف کنند.

وقتی «بیگانگان» صاحبخانه را بیرون کردند!

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس،عباس رافعی، تهیه کننده و کارگردان سینما با حضور در رادیو مقاومت به گفتگو در خصوص فیلم سینمایی «بیگانگان» پرداخت.

رافعی با اشاره به ساخت فیلم «بیگانگان» گفت: زمانی که قصد داشتم فیلمی در رابطه با فلسطین بسازم، فیلم‌هایی را که توسط کارگردانان ایرانی ساخته شده بود را مشاهده کردم و آسیب شنایی انجام دادم.

وی افزود: در میان فیلم‌هایی که دیدم، برخی نگاهی توریستی داشتند و نتوانسته بودند با مخاطبین عرب ارتباط فراگیری داشته باشند. فیلم‌های موفق در این زمینه شاید از تعداد انگشتان دست کمتر باشند.

کلیدهای مردم فلسطین هنوز در دستانشان است

این تهیه کننده و کارگردان سینما با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که کلیدهای مردم فلسطین هنوز در دستانشان است و به امید روزی هستند که به سراغ خانه‌هایشان برگردند، گفت: بر این اساس بنده تصمیم گرفتم تا با کمک مهدی سجاده چی، فیلمنامه‌ای را بنویسیم که به نوعی الهامی از کتاب دکتر ژیواگو بود. در این فیلمنامه سعی کردیم تا یک نسل و تاریخ را نشان دهیم.

وی در خصوص موضوع فیلم «بیگانگان» توصیح داد: داستان این فیلم از سال ۱۹۴۸ شروع می‌شود و تا سال ۲۰۰۹ می‌باشد که ما در آن سال در حال ساخت فیلم بودیم. قصد داشتم در این فیلم نشان دهم، فلسطین کشوری بوده که دولت داشته، پاسپورت داشته و مانند همه کشورهای دیگر با قانون اساسی بوده است و یهودی‌هایی هم از کشورهای مختلف به عنوان بیگانگانی که مهمان آنها بودند.

رافعی افزود: رفته رفته این بیگانگان، صاحبخانه را از خانه بیرون کردند و خانه را از آن خود می‌دانستند. طی یک داستان عاشقانه که یک دختر و پسری که قرار است نامزد کنند و درست در آن لحظه، نیروهای افراطی صهیونیست‌ها وارد محله می‌شوند و بعد هم ماجرای حضور نیروهای انگلیسی و اجبار این مردم برای فرار از بندر حیفا.

وی با اظهار به اینکه در بک گراند داستان فیلم «بیگانگان»، کوچک و کوچک شدن فلسطین را می‌بینیم، گفت: این کشور اکنون تبدیل به دو لکه شده که یکی از آن لکه‌ها، باریکه است. باریکه غزه و این باریکه را هم در تلاش هستند تا از روی نقشه حذف کنند. تلاش کردم در این فیلم نسل کشی را نشان دهم که شاید فقط برای امروز هم نیست و از سال ۱۹۴۸ تاکنون است.

فیلمی که با لوکیشن‌های واقعی جنگ ۳۳ روزه ساخته شد

این تهیه کننده و کارگردان سینما در مصاحبه با رادیو مقاومت یادآور شد: بنده بعد از اتمام جنگ ۳۳ روزه در لبنان حضور داشتم و در رابطه با آن فیلمی را با لوکیشن‌های واقعی ساختم. آن فیلم باعث شد تا بتوانم با بازیگران عرب ارتباط برقرار کنم و شانس این را داشتم که بازیگران خیلی خوب عرب را برای ساخت «بیگانگان»در اختیار داشته باشم.

وی به دلایل موفقیت فیلم «بیگانگان» اشاره کرد و گفت: بنده در میان آنان زندگی کردم و فرهنگ و آداب و رسوم و نوع حرف زدن آن‌ها و شکل حرف زدنی که از زبان بدن زیاد استفاده می‌کنند را دیدم و همه اینها در فیلم مستتر شد. فیلم در جشنواره قاهره، جایزه حقوق بشر را گرفت، در جشنواره پکن و جشنواره رم بود. این فیلم توانست نه فقط با مخاطبان عرب بلکه با مخاطبان جهانی ارتباط برقرار کند.

فیلم می‌سازیم تا تجربه را منتقل کنیم

رافعی با تاکید بر این که نیازمند ساخت و تولید چنین فیلم‌هایی هستیم، که بتوان با قشر روشنفکر جامعه اروپایی و آمریکایی ارتباط برقرار کند، تصریح کرد: در این صورت آن افراد تریبون و بازویی برای ما خواهند شد و با تاثیرگذاری این فیلم‌ها رویشان، آنها کتاب و مقاله خواهند نوشت و در جامعه خودشان تاثیر می‌گذارند. ما فیلم می‌سازیم تا تجربه را منتقل کنیم. تجربه آوارگی و ظلمی که بر ملت فلسطین رفته است. در فیلم «بیگانگان» این صحنه‌ها است.

فیلم باید افکار عمومی را مانند پیانو بنوازد

وی از درخواست برای ساخت فیلم از غزه در طی دو سال گذشته گفت و بیان کرد: هدفم این بود که اگر فیلم‌هایی درباره غزه ساخته شود، اگر در غزه اتفاقی افتاد، جهانیان بدانند چه بود که این اتفاق افتاد. اگر فیلم‌هایی ساخته شده بود راجع به تحقیر و ظلمی که ملت غزه توسط صهیونیست‌ها شدند و این فیلم‌ها در فستیوال‌ها و اکران‌های مختلف نشان داده شده بودند دیگر وقتی دیوار را شکستند و احساس کردند باید آزاد شوند و باید نفس بکشند و جلو رفتند و تابوی گنبد آهنین را شکستند، به آنها گفته نمی‌شد تروریست هستند بلکه مردم می‌گفتند از زندان آزاد شدند. فیلم باید افکار عمومی را به قول هیچکاک مانند پیانو بنوازد و ساخت چنین فیلم هایی این آگاهی را می‌دهد که وقتی اتفاقی افتاد، آن اتفاقا قبلا توسط هنرمندان آن جامعه به گونه‌ای کالبد شکافی شده باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول