اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

شاخص امنیت سرمایه‌گذاری کرمان ارتقا یافته است

استاندار کرمان گفت: شاخص امنیت سرمایه‌گذاری استان کرمان ارتقا یافته است و رتبه چهارم کشوری را داریم.

شاخص امنیت سرمایه‌گذاری کرمان ارتقا یافته است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدمهدی فداکار صبح امروز شنبه ۲۰ آبان‌ماه جاری در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان در محل سالن پیامبر اعظم (ص) اظهار داشت: شاخص امنیت سرمایه‌گذاری استان کرمان ارتقا یافته است و رتبه چهارم کشوری را داریم.

وی بیان کرد: باید همه تلاش خود را بگذاریم تا اشتغال را در استان کرمان به سامان برسانیم و ارتقای شاخص‌ها نشان می‌دهد همبستگی مثبت در استان وجود دارد و شرایط رو به بهبود در حوزه کسب و کار و اشتغال کرمان کاملا مشهود است.

استاندار کرمان ادامه داد: کرمان یک استان معدنی است و به‌همین علت اختلاف بین اشتغال خانم‌ها و آقایان زیاد است و ظرفیت اشتغال برای آقایان شرایط بهتری دارد و سال آینده به وضعیت قابل قبولی در اشتغال مردان می‌رسیم.

فداکار همچنین خواستار افزایش ظرفیت اشتغال برای بانوان استان کرمان در حوزه‌هایی مانند گردشگری شد، اضافه کرد: فضای کسب و کار در استان کرمان بهبود پیدا کرده و به رتبه 12 رسیده است.

وی تصریح کرد: جابه‌جایی‌ها در دستگاه‌هایی که همکاری نمی‌کردند و یا قانع شدن مدیران این دستگاه‌ها موجب شد تا پای کار بیایند و شاهد بهبود فضای کسب و کار در استان هستیم.

استاندار کرمان خواستار تلاش بیشتر برای ارتقای هرچه بیشتر رتبه کسب و کار و بهبود شاخص‌های موثر در این زمینه شد و ادامه داد: شرایط در زمینه بیمه و مالیات با اقدامات کارگروه‌های رفع موانع تولید بهتر شده است.

فداکار با تاکید بر اینکه با توجه به ظرفیت‌های زیادی که در استان کرمان داریم نباید کار را تعطیل کرد، بیان داشت: تامین سوخت یکی از نگرانی‌های شرکت‌های بزرگ استان کرمان است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 50 درصد مصوبات کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان محقق شده است و سایر مصوبات هم در دست انجام است.

استاندار کرمان ادامه داد: افزایش مصرف برق در حوزه صنعت کرمان داریم که نشان از افزایش اشتغال در استان دارد و آموزش مهارت در استان کرمان برای تربیت نیروهای ماهر آغاز شده است.

نخستین کنسرسیوم اشتغال ایران در کرمان راه‌اندازی می‌شود

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در سخنانی اظهار داشت: از سال گذشته تیم اقتصادی استان کرمان با حضور مدیران بخش دولتی، فعالان بخش خصوصی و افراد موثر تشکیل شده است و رتبه کسب و کار استان از ۳۱ به ۱۲ رسیده است و امیدواریم بتوانیم این رتبه را کاهش دهیم و به کمتر از ۱۰ برسد.

امیر حسن‌زاده ادامه داد: چهار کمیته تخصصی ذیل کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان تشکیل داده‌ایم و موانع مرتبط با پروژه‌ها قبل از ورود به کارگروه در این کمیته‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد که ۵۰ درصد موانع هم در این کمیته‌ها رفع شده است.

وی با اشاره به فعالیت کمیته رصد مصوبات رفع موانع ابراز داشت: دستگاه‌ها قبل از کمیته‌های تخصصی پای کار تولیدکنندگان آمده‌اند و کار را جلو برده‌اند تا پرونده‌ها به کارگروه رفع موانع تولید نرسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان عنوان کرد: کمیته مهارت ذیل کارگروه اشتغال شکل گرفته است و مهارت مورد نیاز استان را مشخص کرده‌ایم.

حسن‌زاده با بیان اینکه دوره‌های آموزشی و کوتاه‌مدت در دستور کار قرار گرفته است، بیان داشت: نخستین کنسرسیوم اشتغال ایران در دانشگاه فنی و حرفه‌ای کرمان راه‌اندازی می‌شود و رشته‌های مورد نیاز وارد دفترچه کنکور می‌شود و همچنین دوره‌های کوتاه‌مدت را برگزار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۲ هزار دانشجو در استان کرمان در پویش اشتغال شرکت می‌کنند تا دانشجوی ما بعد از فارغ‌التحصیلی دارای مهارت لازم باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان اظهار کرد: استان کرمان چهار درصد از جمعیت کشور را دارد و جمعیت ۱۵ سال به بالا برابر با ۳ و ۸ دهم درصد، ۳ و ۷ دهم درصد هم جمعیت فعال و ۳ و نیم درصد هم جمعیت بیکار هستند.

محمدرضا وحیدی با اشاره به اینکه ۲ و ۴ دهم درصد شاغلین در استان کرمان افزایش یافته، اما جمعیت فعال نیم درصد کاهش کاهش داشته است، بیان کرد: ۲۳ و نیم درصد جمعیت بیکار استان کرمان در سال گذشته نسبت به سال قبل آن کاهش یافته است و شاهد ایجاد اشتغال پایدار در استان هستیم.

وی ادامه داد: در مقایسه با متوسط کشوری اشتغال ایجاد شده در استان کرمان پایدار هست و کمترین نرخ بیکاری طی سال‌های اخیر را در دو سال اخیر کسب کرده‌ایم که برابر با ۷ و ۴ دهم درصد و نرخ کشوری برابر با ۷ و ۹ دهم درصد است.

وحیدی ادامه داد: نرخ بیکاری زنان در استان کرمان ۲۶ و ۶ دهم درصد و در کشور برابر با ۱۵ و ۸ دهم درصد و بیکاری مردان در استان کرمان برابر با ۵ و نیم درصد و در کشور هم ۷ و ۷ دهم درصد است که باید توجه ویژه‌ای به اشتغال زنان در استان کرمان داشته باشیم.

وی اظهار کرد: کمترین نرخ بیکاری در ۸ سال گذشته را در حال حاضر در استان کرمان با توجه به اقدامات صورت گرفته در دو سال گذشته داریم و جایگاه ششم را به لحاظ کاهش بیکاری در کشور به‌دست آوردیم.

استقبال شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در کرمان

در همین حال مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان اظهار داشت: مهارت‌آموزی کار بزرگ و مبارکی برای جنوب استان است، زیرا با نبود نیروی ماهر مواجه بودیم و حالا تربیت نیروی ماهر در گُهرسنگ انجام شد و در حوزه معدنی هم با قدرت در دست پیگیری است.

مسلم مروجی از نبود زیرساخت در جنوب کرمان سخن به‌میان آورد و ادامه داد: شرکت ایمیدرو برای نخستین‌بار در جنوب کرمان با تامین اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومانی پای کار می‌آید تا زیرساخت‌ها در جنوب را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ کارخانه صنایع معدنی در جنوب استان کرمان در دستور کار قرار گرفته است از استقبال خوب شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در استان کرمان خبر داد.

نگاه استان به سمت بنگاه‌های خرد رفته است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان نیز در این جلسه گفت: اتفاقات خوبی در استان در حال انجام است که نشان می‌دهد همگرایی و همراهی بین همه ارکان وجود دارد.

مهدی حسینی‌نژاد ادامه داد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری ما باید نتیجه پروژه‌ها را بر سر سفره مردم ببریم بنابراین توسعه مشاغل خانگی و صنایع خرد، کوچک و متوسط را در دستور کار داریم و نگاه استان به سمت بنگاه های خرد و کوچک رفته است.

رفع بیکاری بانوان با انتقال دفاتر مرکزی شرکت‌ها به کرمان

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان هم با اشاره به اینکه در زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان و خانم‌ها دچار چالش هستیم، بیان داشت: طی ۶ ماهه نخست سال جاری افراد دارای دیپلم و پایین‌تر ۸۶ درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده‌اند در حالی که فارغ‌التحصیلان ما جمعیت بالاتری دارند.

مجتبی مصباح ادامه داد: چالشی که در استان کرمان وجود دارد این است که دفاتر مرکزی شرکت‌ها در تهران است، بنابراین نیروهای اداری و خدماتی استان بیکار می‌مانند و انتقال دفاتر مرکزی شرکت‌ها به استان موجب می‌شود، بیکاری خانم‌های کرمانی کاهش یابد، زیرا ۸۵ تا ۹۰ درصد نیروها در دفاتر مرکزی شرکت‌ها در تهران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وی از ایجاد ۳۳ هزار و ۸۵۶ شغل در استان کرمان از مجموع ۴۶ هزار و ۱۴۸ تعهد اشتغال سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: امیدواریم تا دی‌ماه جاری به ۱۰۰ درصد تعهد اشتغال استان کرمان برسیم.

پایان پیام/۸۰۰۱۹/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول