اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

سرانه مطالعه در ایران طبق آخرین پیمایش

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سرانه مطالعه کشور به نسبت بسیاری از کشورهای دنیا بالاست و جزو کشورهایی هستیم که مردم کتابخوان دارد، به سرانه مطالعه کشور طبق آخرین پیمایش انجام‌گرفته اشاره کرد.

سرانه مطالعه در ایران طبق آخرین پیمایش

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در حاشیه برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز اظهار کرد: دوره نخست نمایشگاه‌های استانی با آذربایجان شرقی آغاز شد و تبریز میزبان اولین دوره از این نمایشگاه‌ها پس از وقفه چهار ساله است.

وی افزود: اتفاقات مهمی در طی این چهار سال رخ داده و تغییرات بسیاری در حوزه فرهنگ و شیوه برگزاری نمایشگاه‌ها ایجاد شده و ما تلاش کردیم از این تغییرات برای برگزاری مطلوب نمایشگاه در آذربایجان شرقی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه «امسال شاهد حضور گسترده مردم در این نمایشگاه‌ هستیم»، افزود: نمایشگاه‌های کتاب مختلفی را در دنیا دیده‌ام، نمایشگاه کتاب تبریز به طور صمیمی و با محیط گرم و بانشاط برگزار می‌شود و با استقبال خوب مردم همراه است.

احمدوند در رابطه با برگزاری این سری از نمایشگاه به شکل هایپر کتاب، گفت: دلایل مختلفی وجود داشت تا این شیوه را انتخاب کنیم و مهمترین دلیل آن این بود که با افزایش هزینه‌ها، ناشران کشور برای حضور در استانی دیگر باید هزینه‌های بالایی متحمل شوند و برای بسیاری از آنها پرداخت این هزینه در مقابل فروش و سود بدست آمده اقتصادی نبوده و مانع بزرگی است.

وی ادامه داد: شایسته مردم ایران در هیچ استانی نیست که به آثار فاخر دسترسی نداشته باشند، اما این شیوه باعث می‌شود تا ناشران بدون پرداخت هزینه‌های جانبی در نمایشگاه حضور یابند و مردم نیز به آخرین آثار ناشران دسترسی پیدا کنند.

وی اضافه کرد: بهترین راهکار در شرایط فعلی همین شیوه است که در این نمایشگاه به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و نقاط قوت آن را در نمایشگاه‌های بعدی افزایش می‌دهیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه بیش از ۴۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه ارائه شده است دارد، گفت: آثار بیش از ۵۰۰ ناشر در این نمایشگاه موجود بوده و حضور ناشران در نمایشگاه‌های استانی دو برابر شده است.

سرانه مطالعه در ایران چقدر است؟

وی اضافه کرد: سرانه مطالعه کشور به نسبت بسیاری از کشورهای دنیا بالاست و جزو کشورهایی هستیم که مردم کتابخوان دارد، اما در مقایسه با مردم دیگر کشورها، کتاب را در زندگی تمامی مردم کشور می‌بینیم که نمونه آن این نمایشگاه‌هاست.

وی یادآور شد: سرانه مطالعه در کشور ما طبق آخرین پیمایش حدود ۳۸ دقیقه در روز به جز کتب آموزشی، ادعیه و قرآن است و در این آمار جمعیت فعال کشور در نظر گرفته شده و عدد خوبی است اما باز هم باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی را ترویج کرد.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمام بخشهای نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز بازدید کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول