اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

جزئیات اجرای طرح کلان ملی در دانشگاه امیرکبیر اعلام شد

سرپرست دانشگاه امیرکبیر طرح‌های کلانی را که در مسیر ارتباط این دانشگاه با صنعت صورت پذیرفته است، اعلام کرد.

جزئیات اجرای طرح کلان ملی در دانشگاه امیرکبیر اعلام شد

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ـ  بحث طرح‌های کلان ملی از اوایل دهه ۹۰ در شورای عتف مطرح شد به طوری که تا پایان سال ۱۳۹۲ تعداد ۴۷ طرح کلان ملی پژوهش و فناوری به تصویب شورای عالی رسید و در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گرفت.

علیرضا رهایی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: در دهه ۹۰ همکاری مطلوبی بین سه ضلع صنعت، ستاد آموزش عالی و دانشگاه‌ها شکل گرفت بیش از حد در طرح پیشنهادی بررسی شد و در نهایت ۴۳ طرح کلان ملی که در سطح بالایی از نیازسنجی بود انتخاب شد.

وی ادامه داد: نمونه این طرح‌‌های کلان توسعه فناوری و تدوین شبکه ملی اطلاعات کشور بود که در سال ۱۳۹۰ و با همکاری سه دانشگاه و یک صنعت آغاز و پیشرفت خوبی پیدا کرد، امّا در دوره دولت یازدهم متوقف شد.

وی افزود: اگر این طرح با حمایت مسؤولان روبرو بود و پیشرفت می‌کرد، در شرایط کنونی با این سطح از وابستگی و بروز مشکلات در صنایع مختلف از نظر ارتباطات رو به رو نبودیم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: در زمینه صنایع هوایی و هوافضا مطالعات گسترده‌ای انجام شد که بر اساس نیاز سنجی انجام شده طراحی و ساخت هواپیمای با اندازه متوسط (ظرفیت ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر) اولویت نیاز تشخیص داده شد و به عنوان یک طرح کلان انتخاب شد.

رهایی خاطرنشان کرد: طرح های مانند سیستم های دفاع سایبری (در مقابله هزاران حمله سایبری)، طراحی و ساخت سیکلوترون برای مصارف پزشکی هسته ای، توسعه فناوری‌های تولید واکسن، شبکه هوشمند برق، شبکه هوشمند حمل و نقل درون شهری و برون شهری از جمله این طرح‌ها بودند که جزء نیازهای اساسی کشور هستند.

وی افزود: در شرایط کنونی هم اگر نیازهای متعدد کشور در قالب طرح‌های کلان تعریف شود علاوه بر رفع نیازهای اساسی کشور و رفاه مردم، طرح های بزرگی در دانشگاه‌ها اجرا می شود که باعث ارتقای تحقیقاتی دانشگاه‌ها و ایجاد امید در جوانان خواهد شد.

پایان پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول