به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، حبیب الله نامور؛ در بخش اول گفتوگو با علی کشمیری، شهردار بجنورد؛ به موضوعات مختلفی اعم از وضعیت عمرانی شهر، تأثیر شهرداران در رشد و عقبماندگی، وضعیت ماشینآلات عمرانی شهرداری، برنامه ارائهشده، اعتبارات ملی و مباحث مختلفی اشاره شد که میتوانید متن گفتوگو را در اینجا بخوانید.
بخش دوم گفتوگو نیز به موضوعات مختلفی اشاره شده است که میتوانید در ادامه بخوانید.
نظرتان در خصوص گذشته شهرداری بجنورد چیست؟
کشمیری: تصمیم گرفتم خیلی به گذشته شهرداری رجوع نکنم به دلایل خاص و شخصی، دارم دوست دارم به آینده نگاهی داشته باشیم؛ اما از تجربه و آسیبشناسی گذشته قطعاً استفاده خواهم کرد.
اما اگر بخواهیم گریزی به گذشته داشته باشیم در گذشته ونهایی توسط شهرداری دریافت شده بود که گفته شد این ونها مختص بجنورد جذب شده است اما با جستوجویی خواهیم دید شهرداری بیرجند نیز تعداد زیادی را جذب کرده بود و این موضوع نشان میدهد که جذب و دریافت این خودروها اقدام خاصی نبود که یک شهردار آن را انجام داده باشد؛ بلکه موضوعی بود که صرفاً هر شخصی هم بود با پیگیری میتوانست آن را جذب کند!
وضعیت شهری و انضباط شهری چگونه است؟
کشمیری: در موضوع انضباط شهری متأسفانه وضعیت خوبی نداریم، البته درگذشته وضع بهتری داشتیم.مثلا برخی از صنوف ذاتشان طوری است که سد معبر میکنند؛ ولی برخی از صنوف حتی کمترین اِشغال را هم از پیادهروها ندارند.
در این زمینه اولاً باید برای این مغازهها و فروشگاهها خطوط و قوانین خاصی را تعیین کرد، دوما باتوجهبه اینکه پیادهروها و خیابانها ملک مشاع و برای همه مردم هستند در صورت لزوم برای هرگونه سد معبر، باید جریمههای خاصی را تعیین کنیم.
البته این موضوع را نمیتوان بهعنوان جریمهی اجباری مطرح کرد؛ چون اجباری برای این موضوع وجود ندارد و در صورت لزوم توسط مغازهداری این جریمه پرداخت میشود که پیادهروی عمومی را استفاده میکند.
میوهفروشیها، سبزیفروشیها، تعمیرگاهها، بنگاههای خودرو و... ازایندست قبیل صنوف هستند که نیازمند مدیریت برنامهریزی برای هستند.
برخی از این صنوف علاوه بر سد معبر، آلایندگیهای محیطی و صوتی نیز در بردارند که آنها نیز باید جداگانه مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
وضعیت درآمدزایی شهرداری چگونه است؟
کشمیری: برای درآمدزایی باید ظرفیتها و پتانسیلهای شهری مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. متأسفانه بیش از نیمی از درآمد شهری بجنورد متکی به عوارض ساختوساز شهری است.
همانطور که میدانیم ساختوساز متأثر از شرایط اقتصادی کلان جامعه است و سیر و صعودهای متفاوتی را در سال تجربه خواهد کرد.
یعنی در زمانهایی ممکن است تا اقتصاد رونق بگیرد و وضع مالی شهرداری خوب شود؛ ولی در ایامی ساختوساز کساد شود و وضعیت مالی شهرداری نیز بحرانزده شود. بنابراین، اتکا به درآمد ساختوساز شهری را نمیتوان یک درآمد پایدار برای شهرداری قلمداد کرد.
در این حوزه باید ببینیم شهرستان بجنورد چه ظرفیتهایی برای ایجاد درآمد پایدار دارد. بهعنوانمثال اشتباهی که همه با آن مواجه هستیم این است که موضوع کلی وجود دارد که مثلاً سالانه ۲۰ میلیون مسافر از خراسان شمالی عبور میکند و ما باید این درصد از این مسافر را در استان ماندگار کنیم تا درآمد پایدار برای بجنورد ایجاد شود.
اما باید دید که این گونه مسافر که از استان عبور میکند قابلیت جذب درآمد دارند یا خیر؟
تیپ مسافر عبوری از استان و بجنورد باید مورد ارزیابی قرار گیرد
کشمیری: به نظر من باید تیپ مسافر عبوری از بجنورد را باید مطالعه کرد، فاصله بجنورد از مشهد متأسفانه طوری است که مسافر ترجیح میدهد صرفاً جهت یک استراحت کوتاه در آن توقف کند. یا برعکس مسافری که از سمت مشهد به سمت بجنورد حرکت میکند مسافر خستهای نیست که بخواهد مدتی را در این شهر ماندگار شود.
ما باید برای مسافر زیارتی که شرایط ذکر شده بالا را داشته باشد نسخه خاص این مدل را ایجاد کنیم و قبول کنیم که ایجاد هتلها و سراهای گردشگری گرانقیمت برای این گونه مسافر بهصرفه نیست.
برای ملموس شدن ماجرا بهتر است بدانیم که بهعنوانمثال مسافران که از سمت بجنورد به شمال حرکت میکنند هیچگاه ترجیح نمیدهند شب را در گرگان به هتلهای گرانقیمت بروند و صرفاً از این شهر برای اقامت کوتاه و رفع خستگی استفاده میکنند.
سرمایهگذاری در بجنورد باید خاص باشد
کشمیری: سرمایهگذاری در بجنورد باید سرمایهگذاری خاصی باشد، سرمایهگذاری پزشکی، سرمایهگذاری ورزشی، سرمایهگذاری گردشگری مانند اسب و ازایندست قبیل موضوعات است که میتوان به آن فکر کرد. همچنین ایجاد اقامتگاههای ارزانقیمت برای مسافران میتواند یکی از راههای کسب درآمد پایدار برای شهرداری باشد. این موضوع یکی از برنامههای شهرداری است که باید به آن بررسی داشته باشیم.
برخی از درآمدهای پایداری که سابقاً توسط شهرداران بیان شده را نمیتوان بهعنوان یک درآمدی قلمداد کرد که گره خاصی از مشکلات شهرداری باز کند، یکی از این درآمدها ایجاد مغازهها و اجارهدادن است که درآمد خالص ماهانه آن نسبت به هزینههای شهرداری بسیار ناچیز است.
مثلا بودجه سالانه شهرداری بجنورد بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان است و داشتن درآمد بهعنوانمثال ماهانه چند ۱۰ میلیون تومان دردی از مشکلات شهرداری دوا نمیکند، البته با این مقوله مخالف نیستیم و بودن آن ضرری ایجاد نمیکند؛ ولی راهکار خاص و قابلتوجهی نیست.
ایجاد چنین مغازههایی از مکانهای پِرت را میتوان بهجای درآمد پایدار، مولدسازی نامگذاری کرد.
کاهش هزینه خود درآمد پایدار است
کشمیری: بخش قابلتوجهی از ایجاد درآمد کاهش هزینهها است، این کاهش هزینهها در بخش عمرانی چشمگیر بوده که البته باتوجهبه تخصصی بودن این موضوع قابلگفتن نیست.
وضعیت زائرسرای استان در مشهد و کارخانه کمپوست بجنورد چگونه پیش میرود؟
کشمیری: ۱۰ سال قبل که بهجای شهردار وقت به همراه حجتالاسلام یعقوبی نماینده ولیفقیه وقت خراسانشمالی به مشهد سفر کردیم و کلنگ زائرسرای خراسان شمالی را بر زمین زدیم هیچوقت گمان نمیکردم پس از ۱۰ سال مجدد در جلسه ساخت زائرسرا شرکت کنم و مسئول این پروژه اعلام کند پیشرفت استان در این پروژه بزرگ فقط ۶ درصد است!
موضوع کارخانه کمپوست نیز دچار چنین مشکلی شده است، ۱۶ سال پیش زمانی که معاون خدمات شهری بودم و در آن دوران این کارخانه را در بجنورد مستقر کردند. خط کارخانه کمپوست بجنورد یکی از بهترین خطوط کشور است که توسط ماشینسازی تبریز ساخته شده است.
از دست شهرداری کاری برنمیآید!
کشمیری: در این موضوع شهرداری مانند بسیاری از پروژهها صرفاً مجری است و خودش راسا تصمیمگیرنده نیست. برای مکان نیز باید محیطزیست مجوز دهد که اکنون باتوجهبه مشکلاتی که ایجاد شده عملاً از دست شهرداری هیچ نوع کاری بر نمیآید.
برای حل مشکل این کارخانه باید یک اجماع کلی میان دستگاهی ایجاد شود و اگر این اتفاق نیفتد هیچگاه مشکل این کارخانه حل نخواهد شد و دستگاه کنونی مستهلک خواهد شد. به اعتقاد بنده محلهایی وجود دارد که این کارخانه را از هستههای سکونت دور کرد.
پیشنهاد ما از همان ابتدا محلی در کنار کشتارگاه صنعتی است، دلیل هم این است که آن محل توسط کشتارگاه آلوده شده است و عاقلانه نیست که محل دیگری را برای این موضوع آلوده کنیم و بهتر است از محل آلوده شده نهایت استفاده را ببریم.
یکی از دلایل اینکه محل دفن زباله از کوه با موسی جابهجا نمیشود نیز همین است که آن محل اکنون آلوده شده است و برای رفع آلودگی محل جدیدی را آلوده نکنند.
وضعیت ادامه همکاری با مدیران کنونی چگونه است؟
کشمیری: ملاک ما در شهرداری برای ابقای مدیران «کار» است نه چیز دیگری و اینکه جریان خاص سیاسی بخواهد با فشار خود بگوید فلان شخص را در فلان منصب قرار دهید مورد قبول ما نیست اما اگر بخواهیم با سرعت بیشتری به کارمان ادامه دهیم برخی تغییرات لازمه پویایی سیستم است.
در خصوص موضوع سیل و پاکسازی خندقها و مسیرها طبق اعلام دیوان عدالت اداری بر عهده آب منطقهای است و در این موضوع تعارفی با کسی نداریم.
یکی از مشکلات ما در کشور این است که جزیره فکر میکنیم، موضوع پاکسازی مسیرها نیز مشکلی بود که سیل از خارج شهر به درون شهر وارد میشد؛ اما مشکلات آن برای شهرداری است.
وضعیت جذب سرمایهگذار در شهرداری چگونه است؟
کشمیری: متأسفانه، در بحث جذب سرمایهگذار در شهرداری شکست خوردهایم و پیشازاین نیز در شورای شهر مطرح کردم که باید این موضوع آسیبشناسی شود، باتوجهبه سبقه سرمایهگذاری در شهر بجنورد باید به این نتیجه رسید که احتمالا همه سرمایهگذاران بد هستند و فقط شهرداری خوب است!
اما باید این را قبول کنیم که تعامل شهرداری با سرمایهگذاران تاکنون خوب نبوده است.
یکی از نکاتی که مدیریتی که باید در شهرداری به آن توجه کرد تعامل با سایر سازمانها و نهادهاست که برخی در شهرداری پیشازاین مقابل آن عمل میکردند و بهجای تعامل از تقابل استفاده میکردند که البته ضرر این موضوع به مردم میرسد.
پایان پیام/ن