اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

۷۰ درصد کشتزارهای گندم گراش با آبیاری تحت فشار کشت شد

مدیرکل جهاد کشاورزی گراش گفت: برای افزایش بازدهی اراضی و صرفه جویی در مصرف آب در سال زراعی گذشته حدود ۷۰ درصد از کشت گندم شهرستان با آبیاری تحت فشار کشت و آبیاری شد.

۷۰ درصد کشتزارهای گندم گراش با آبیاری تحت فشار کشت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گراش،مدیر جهاد کشاورزی گراش اظهار داشت: در سال زراعی گذشته حدود ۷۰ درصد از کشت گندم آبی و ۱۰۰ درصد کشت کلزای شهرستان گراش با آبیاری تحت فشار انجام شد.

حسن مرادی افزود: کشت گندم و جو پاییزه در شهرستان گراش بر اساس تقویم زراعی از نیمه نخست آبان ماه شروع و تا اواخر آذر ماه ادامه دارد.

وی گفت: ارقام گندم آبی مورد استفاده کشاورزان در زمین‌های کشاورزی شهرستان گراش شامل سیروان، تیرگان و چمران ۲ بوده و برای کشت گندم دیم نیز رقم گندم برات و همچنین رقم جو نوروز برای جوکاران تهیه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش عنوان کرد: برای سال زراعی جاری تا به امروز ۳۵۰ تن بذر گندم، ۱۰ تن بذر جو و در مجموع قریب به ۲۵۰ تن کود اوره، فسفات و پتاس به شهرستان وارد شده و توسط تعاونی‌های تولید بین کشاورزان در حال توزیع است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین عوامل در دستیابی به عملکرد مطلوب، استفاده از بذر اصلاح شده، رعایت تاریخ کشت، تراکم مناسب، تناوب زراعی، اجرای کشاورزی حفاظتی، تغذیه مناسب و استفاده از دستگاه‌های کارنده است که در سال‌های اخیر با جذب ۱۵ دستگاه کف کار و استقبال خوب کشاورزان از این دستگاه‌ها جهت کشت جهش قابل توجهی در مکانیزاسیون شهرستان داشته ایم.

مرادی با اشاره به خشکسالی و کمبود آب نیز گفت: استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار راهکار مناسب افزایش بازدهی اراضی، صرفه جویی در مصرف آب و کاهش هدر رفت آب کشاورزی است لذا، در سال زراعی گذشته حدود ۷۰ درصد از کشت گندم آبی و ۱۰۰ درصد کشت کلزا شهرستان با آبیاری تحت فشار انجام و در سال زراعی جاری نیز این روند ادامه خواهد داشت.

وی همچنین به کشاورزانی که اقدام به کشت بذر جو و گندم می‌کنند توصیه کرد مؤثرترین روش مبارزه با سیاهک، ضد عفونی صحیح بذر گندم و جو در زمان کاشت با یکی از سموم قارچ کش است و جهت جلوگیری از آفت سیاهک کشاورزان حتماً بذرهای گندم و جو را ضدعفونی کنند.

پایان پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول