اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان غربی

گفت‌وگوی تفصیلی با عضو شورای شهر ارومیه پیرامون آخرین وضعیت مدیریت شهری

توحید علی نژاد عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با حضور در دفتر خبرگزاری فارس آذربایجان‌غربی به سوالاتی در خصوص چالش‌های مدیریت شهری ارومیه پاسخ داد.

گفت‌وگوی تفصیلی با عضو شورای شهر ارومیه پیرامون آخرین وضعیت مدیریت شهری

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، توحید علی نژاد عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با حضور در دفتر خبرگزاری فارس آذربایجان‌غربی به سوالاتی در خصوص چالش‌های مدیریت شهری ارومیه پاسخ داد.

مشروح گفت‌وگو با این عضو شورای شهر ارومیه را در زیر می‌خوانید.

فارس: ضمن عرض خیر مقدم بابت حضورتان در دفتر خبرگزاری فارس نظرتان را درباره وضعیت فعلی مدیریت شهری بیان کنید.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه: امروز مدیریت شهری ارومیه درگیر آواربرداری از بنای مخروبه‌ای است که از دوره‌های گذشته به یادگار مانده است. لازمه توسعه، اصلاح ساختار و بدوا آواربرداری برجای مانده از بنای مخروبه است و سپس بنا نهادن بنیانی نو.

مدیریت شهری درحال آواربرداری است!

مجموعه‌ای که در سه دوره پیاپی حسابرسی آن مردود کامل می‌شود و در عین حال مدیر مالی شهرداری وقت عضو هیئت مدیره همان شرکت طرف قرارداد حسابرسی از آب درمی‌آید، این یعنی یک جای کار می‌لنگیده و شورای شهری که باید بر این تخلفات نظارت می‌کرد، به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده است.

وقتی به آرشیو مصوبات شورای شهر ارومیه در دوره‌های گذشته نگاه می‌کنیم شاهد این هستیم که متاسفانه برخلاف رویه‌های قانونی و عرفی، بخش اعظمی از مصوبات در آن زمان نه بصورت لایحه از طرف شهرداری و نه بصورت طرح از طرف کمسیون‌های تخصصی شورا بلکه بصورت درخواست‌های اشخاص در صحن شورا طرح و به تصویب می‌رسیده است.

فارس: چقدر عدم شفافیت را در وقوع تخلفات متعدد در دوره قبلی مدیریت شهری دخیل می دانید؟

توحید علی‌نژاد: قطعا عدم شفافیت مالی و عدم نظارت یکی از عمده دلایل تخلفات رخ داده در هر سیستمی است. به عنوان مثال بخواهم بگویم، در گذشته چطور غرفه‌های روبروی بیمارستان امام خمینی ارومیه که متعلق به شهرداری است را با مبلغی حدود ۳۰ میلیون تومان اجاره بها سالیانه به فردی واگذار کرده بودند درحالی که یکسال بعد و در یک فرآیند شفاف همان غرفه سالیانه با رقمی بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان واگذار می‌شود.

غرفه ۳۰۰ میلیونی را ۳۰ میلیون اجاره داده بودند!

مثال دیگری که بخواهم برایتان بزنم میدان دواب شهر ارومیه است که با قیمت حدود  ۱۷۰ میلیون تومان سالیانه واگذار شده بود، درحالی که یکسال بعد با قیمتی حدود  ۸ برابر قیمت سال گذشته کارشناسی شده و از طریق سامانه ستاد به برنده مزایده واگذار می‌شود. این تفاوت فاحش قیمت مزایده‌ها تنها ناشی از عدم شفافیت مالی و عدم نظارت بر حسن اجرای مزایدات بوده است.

فارس: آیا شهرداری ارومیه نیروی مازاد دارد؟

عضو شورای شهر ارومیه: طبق چارت سازمانی شهرداری ارومیه، این سازمان باید در حدود ۱۸۰۰ نفر پرسنل داشته باشد درحالی که امروز پرسنل مشغول در شهرداری ارومیه قریب بر پنج هزار نفر است که هزینه‌های زیادی را به مدیریت شهری تحمیل می کند.

حدود ۳۰۰۰ نفر از پرسنل شهرداری ارومیه مازاد هستند

شاید اگر بخواهم با مثالی موضوع را بریتان ملموس تر بکنم، با حقوق پرسنل مازاد شهرداری ارومیه می‌توانستیم هر دوماه یکبار یک پروژه ۱۰۰میلیارد تومانی را آغاز کنیم ولی متاسفانه این هزینه‌ها بجای اینکه صرف عمران و آبادانی شهر ارومیه بشود صرف هزینه‌های جاری و حقوق پرسنل مازاد می‌شود.

این درحالی است که اوایل دهه ۹۰ تعداد پرسنل شهرداری ارومیه حدود ۱۸۰۰ نفر بوده که در عرض هشت سال حدود سه هزار نفر به صورت مازاد جذب بدنه شهرداری شده‌اند و این را هم باید اینجا بگویم که از سال ۱۴۰۰ تا به امروز حتی یکنفر چه بصورت شرکتی و چه به صورت قراردادی وارد بدنه شهرداری نشده است.

فارس: وضعیت درآمدهای شهرداری ارومیه تفاوتی با گذشته کرده است؟

علی‌نژاد: درآمد مدیریت شهری در اوایل دهه ۹۰، حدود سه برابر هزینه‌های شهرداری بود ولی اکنون وضعیت به صورتی است که اگر این میزان برابر هم بود ما راضی بودیم.

ماهیانه ۱۰۰ میلیارد تومان حقوق پرداختن می‌کنیم!

اگر درآمدهای آن زمان را داشتیم مدیریت شهر که  آپولو هوا کردن نیست، شهرداری امروز قریب به ۱۰۰میلیارد تومان ماهیانه بابت حقوق و مزایای  پرسنل خود را پرداخت می‌کند که بار سنگینی بر دوش مدیریت شهری است.

فارس: آیا ترافیک شهر ارومیه راه‌حل عاجلی دارد؟

عضو شورای شهر ارومیه: امروز شاید اولین گلایه‌ای که مردم ارومیه نسبت به مدیریت شهری دارند، موضوع ترافیک است که باید بصورت ریشه‌ای علت یابی گردد.

ترافیک اولین گلایه مردم ارومیه است

نبود فضاهای خدماتی به حد نیاز در تمام نقاط شهر و محدود شدن آن به هسته مرکزی بزرگترین مشکل و مسبب اصلی ترافیک شهریست.

امروز باید برخی از آقایان پاسخ دهند که حدود ۶۰ میلیارد تومان وصولی شهرداری ارومیه در اوایل دهه ۹۰ از بابت تامین کسری فضاهای خدماتی را چه کرده و کجا هزینه کرده‌اند؟

سوال اینجاست، کدام مسئولین در دوره‌ای قاعده و قانون مدیریت شهری را بهم زده و اصول و ضوابط شهرسازی را زیر پا گذاشته‌اند که در نتیجه آن امروز شاهد قفل شدن خیابان ۵۲متری حسنی باشیم، نکته آنجاست که ساختمان‌ها غالبا دارای صددرصد پیشروی، طبقات مازاد، فاقد پارکینگ هستند و باید این سوال پاسخ داده شود که مسئولیت نظارت بر عهده چه کسی بوده و او کوتاهی کرده است، و امروز تبعات آن گریبانگیر مردم ارومیه شده است. 

فارس: در مورد آخرین وضعیت تقاطع آذربایجان برایمان بگویید.

توحید علی‌نژاد: قرارداد اولیه تقاطع چهار سطحه آذربایجان حدود  ۱۰۵ میلیارد تومان بود که باید در بازه زمانی هجده ماهه تحویل مردم داده می‌شد.

امروز هیچ‌کس مطالبه نمی‌کند، بعد از گذشت ده سال چرا هنوز به اتمام نرسیده است؟

پل آذربایجان برابر فهرست بهای سال‌ ۹۳، ۱۰۵ میلیارد تومان برآورد شده بود و بابت آن ۷۶ میلیارد تومان از بانک شهر وام اخذ نموده، ۲۱ واحد آپارتمان در خیابان کشاورز و همچنین ۹ قطعه زمین در خیابان فضلا تحویل پیمانکار به جهت وصول مطالباتش داده‌اند و در آخر هم پروژه را با ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی به خواب سه ساله فروبردند که امروز هنوز پرونده مطالبات آن زمان در کمسیون ماده ۳۸ دستگاه قضا کماکان مفتوح است.

فارس: علت تاخیر چند روزه پرداخت حقوق پرسنل شهرداری در این ماه چه بود؟

عضو شورای شهر ارومیه: بار دیگر تکرار می‌کنم امروز مدیریت شهری ارومیه میراث دار بدهی‌های سنگینی است که از گذشته به یادگار مانده است، در قضیه حقوق این ماه، ما در شورای شهر تصویب کردیم که شهرداری ۷۵میلیارد تومان بصورت نقد به حساب بانک شهر واریز کند، حتما می‌پرسید چرا؟ دلیلش وام ۱۹ میلیاردی چند سال پیش آقایان از بانک شهر بود که، زمین نه هزار متری شهرداری در خیابان حسنی ارومیه در ازای آن از دست می‌رفت ولی متأسفانه برخی از رسانه‌ها بجای اینکه منتقد مسببان این وضعیت باشند، چند روز تاخیر حقوق پرسنل شهرداری را در بوق و کرنا کرده و مدیریت شهری را مورد تخریب ناجوانمردانه قرار دادند.

پایان پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول