اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

مدیرکل میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی: ایران غنی‌ترین ذخایر ژنتیکی انار را در اختیار دارد

مدیرکل میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که ایران سومین کشور تولیدکننده انار جهان است،گفت: از نظر ذخایر ژنتیکی ۸۰۰ نوع ذخیره در ایران وجود دارد و ایران غنی‌ترین ذخایر ژنتیکی انار را داراست.

مدیرکل میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی: ایران غنی‌ترین ذخایر ژنتیکی انار را در اختیار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوه، زهرا جلیلی مقدم عصر امروز در همایش بانوان در انارستان ایران که در مجموعه تاریخی مسجد جامع ساوه برگزار شد، اظهار کرد: انار از جمله محصولاتی است که هم غذا و هم داروست و بارها در طب سنتی به آن اشاره شده است.

وی افزود: انار دارای خواص آنتی اکسیدان قوی و در درمان سرطان‌ها و بیماری‌ها بسیار موثر است.

 مدیرکل میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که ایران سومین کشور تولیدکننده انار جهان است، اظهار کرد: از نظر ذخایر ژنتیکی ۸۰۰ نوع ذخیره در ایران وجود دارد و ایران غنی‌ترین ذخایر ژنتیکی انار را داراست.

جلیلی مقدم با تاکید براینکه تولید نهال و نهالستان به عنوان محور مهم وزارت جهاد کشاورزی مطرح است، خاطر نشان کرد: تغییر اقلیم ضرورت توجه به این مهم را با توجه به نیاز و تولید نهال متناسب با آن اقلیم دوچندان می سازد، لذا سیستم باغداری باید به سمت باغداری نوین پیش رود.

وی با بیان اینکه کیفیت و طعم انار ایران  در دنیا  نظیر ندارد، تاکید کرد: مصرف سالانه انار  برای هر نفر در سال حدود ۱۰ کیلوگرم در کشور برآورد می‌شود.

 مدیرکل میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه استان مرکزی سهم 12 درصدی در تولید انار دارد، ادامه داد:  حدود  ۴۰ درصد باغات انار کشور نیاز به اصلاح و نوسازی دارند.

 در این همایش از تعدادی بانوان فرهیخته و تاثیرگذار شهرستان ساوه در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با اهدای لوح و هدایایی  قدردانی شد.

به گزارش فارس دومین جشنواره ملی تولید و صادرات انار از ۱۵ تا ۱۹ آبانماه در مسجد جامع ساوه با همکاری مسوولین ادارات و نهادهای استانی و شهرستانی، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، شوراهای اسلامی، اصناف، خیرین، معتمدین، کارآفرینان، باغداران، کشاورزان و دهیاران شهرستان با پیش بینی ویژه برنامه‌های متنوع و برپایی ۸۰ غرفه نمایشگاهی در زمینه تولید انار، فرآورده‌های انار و تولیدات روستایی در حال برگزاری است.

۶۵ غرفه تولیدات انار و محصولات کشاورزی و ۱۵ غرفه صنایع دستی با حضور ۴۵ هنرمند در نمایشگاه  این جشنواره فعال خواهند بود.

بیش از ۱۰ رقم انار در سطح ۱۰ هزار هکتار از ۱۱ هزار هکتار باغ انار بارور ساوه تولید می‌شود.

حدود ۲۵ درصد از کل محصول شامل ۴۰ هزار تن انار در این شهرستان قابلیت صادرات دارد  و ۷۵ درصد از ۱۷۰ هزار تن انار تولیدی این شهرستان به صورت تازه خوری و ۲۵ درصد نیز در کارخانجات و کارگاه های سنتی عمدتا به صورت آبگیری فرآوری می شود.

 پایان پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول