اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

عدالت محض در چیدمان اکران به روایت آمار!+عکس

طبق آمار سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) تعداد سئانس فیلم سینمایی «فسیل»‌ که نزدیک به ۸ ماه از زمان اکران آن گذشته با 217 سئانس از 4 فیلم غیر کمدی تازه اکران شده «جنگل پرتقال» با ۸۰ ،«سرهنگ ثریا» با 64، «آهو» با 20 و «اخت الرضا» با ۲۰ سئانس بیشتر است؛ اتفاقی که شاید بتوان آن‌را مصداق بی‌عدالتی در اکران نامید.

عدالت محض در چیدمان اکران به روایت آمار!+عکس

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، عدالت در اکران و چینش‌ها سئانس‌های آثار سینمایی روی پرده نقره‌ای یکی از عوامل مهم و مؤثردر میزان فروش هر فیلم است، اتفاقی که عدم رعایت آن می‌تواند باعث کم و زیاد شدن میزان فروش و مخاطب فیلم‌ها شود.

چینش اکران و تعداد سئانس‌هایی که در اختیار هر فیلم قرار می‌گیرد تاثیر بالایی در میزان فروش آن دارد، شاید برخی از آثار سینمایی در مسیر فروش حتی فرصتی برای رقابت پیدا نکنند‌. هرچند که سینمادارن هم تقسیم سئانس‌هایی که در اختیار هر فیلم قرار می‌گیرد را با توجه به فروش آن مشخص می‌کنند.

قوانین اکران هم همیشه به شکلی وضع می‌شد تا این عدالت در حداقل تعداد سئانس‌های هر فیلم رعایت شود اما این مسئله برهی اوقات قربانی فروش بیشتر می‌شود.

مطابق با آمار ثبت شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) تمام سئانس‌هایی که فیلم‌های سینمایی برای روز سه‌شنبه 16 آبان‌ماه که روز نیم‌بها و پرمخاطب سینما است،‌ در اختیار دارند چیزی حدود 2 هزار و 109 سئانس است.

از این میان سئانس‌های موجود در 6 رتبه اول، 782 مربوط به سینمایی «هتل»، ۴۲۸ سئانس مربوط به انیمیشن «بچه زرنگ»، ۲۱۷ سئانس مربوط به سینمایی «فسیل»، ۲۱۲ سئانس برای سینمایی «گیجگاه»، ۱۲۷ سئانس مربوط به سینمایی «نارگیل۲» و ۱۱۳ سئانس هم مربوط به سینمایی «شهر هرت» است.

نکته مهم طبق آمار سامانه سمفا تعداد سئانس فیلم سینمایی «فسیل»‌ است که نزدیک به ۸ ماه از زمان اکران آن گذشته تعداد سئانسی که در اختیار دارد از ۲ فیلم غیر کمدی تازه اکران شده  «جنگل پرتقال» با ۸۰ سئانس «آهو» و «اخت الرضا» با ۲۰ سئانس بیشتر است؛ اتفاقی که شاید بتوان آن‌را مصداق بی‌عدالتی در اکران نامید. البته وقتی این اوضاع پررنگ‌تر خواهد شد که بدانیم فیلم اجتماعی «آهو» کلا از ابتدای اکران خود در تاریخ 3 آبان تنها توانسته 375 سئانس را در 81 سالن سینما بدست بیاورد.

حتی اگر نگاهی به سایت‌های فروش بلیت بزنید متوجه شکل بد تقسیم همین اندک سئانس‌های فیلم‌های جدید خواهید شد، برای مثال پردیس سینمایی کورش به‌عنوان پرمخاطب‌ترین سینمای کشور در نوبت‌های پربیننده سینما در این روز سه سئانس ۱۹:۱۰، ۲۱:۲۰،‌ ۲۳:۳۰ را در اختیار «فسیل» قرار داده و دو سئانس ۱۷:۴۰ و ۲۰:۰۰ را برای «جنگل پرتقال» کنار گذاشته است.

همچنین فیلم «سرهنگ ثریا» هم در این پردیس سینمایی تنها یک سئانس داشته و فیلم‌های «اخت الرضا» و «آهو» هم در روز نیم‌بهای سینما روی پرده سینما کورش نمی‌روند تا جا برای آثار پرفروش باشد. اوج اتفاق وقتی است که بدانیم فیلم «اخت الرضا» تنها در دو سینما که متعلق به مجموعه بهمن سبز (پخش کننده این فیلم) است اکران می شود.

با این شرایط حتی امکان رقابت هم از آثار غیر کمدی خوب سینما گرفته می‌شود، اتفاقی که در مقابل فرصت خوبی را برای کمدی‌ها فراهم می‌کند،‌ برای مثال «فسیل» که موفق شد رکورد فروش را بزند در تقسیم بندی سئانس‌ها همچنان با اقبال خوبی مواجه است و از آغاز اکران تا امروز مجموعا 125 هزار 748 سئانس را در اختیار داشته با اینکه پرفروش‌ترین فیلم سال گذشته تنها 86 هزار و 52 سئانس داشته و فرصت فروش بیشتر برایش فراهم نشده است.

این شرایط وقتی قابل تامل‌تر می‌شود که با مرور آمار سامانه سمفا متوجه می‌شویم از مجموع فروش 641 میلیاردی سینماها از ابتدای سال جاری تا تاریخ 16 آبان، سه فیلم اول پرمخاطب سال شامل فسیل با 278 میلیارد تومان،هتل با 96 میلیارد و 500 میلیون تومان و شهر هرت با نزدیک به 73 میلیارد تومان که همگی کمدی هستند، 70 درصد مخاطب سینما را به خود اختصاص داده‌اند.

البته در تحلیل آمار فروش و مخاطب سینما در سال 1402 باید به این نکته اشاره کرد که علی‌رغم آنکه فروش 8 ماهه سال 1402 به نسبت کل فروش سینما در سال گذشته با(449 میلیارد تومان) 192 میلیارد تومان افزایش فروش داشته است.با وجود آنکه حدود 5 ماه تا پایان سال باقی مانده مخاطب سینمای ایران در سال 1402 با عددی معادل 15 میلیون و 32 هزار نفر از مخاطب کل سال گذشته با 14 میلیون 258 هزار نفر بیشتر است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول