اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

راهکارهای رئیس دانشگاه شریف برای ارتقای رتبه علمی دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه رتبه‌ این دانشگاه در کیواس و تایمز بین 300 تا 350 است گفت: برای اینکه از نظر علمی رشد کنیم باید توسط دیگران سنجیده شویم و این سنجیده شدن محدود به نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است.

راهکارهای رئیس دانشگاه شریف برای ارتقای رتبه علمی دانشگاه‌ها

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، براساس برنامه هفتم توسعه، رتبه علمی کشورمان باید در دنیا بهتر شود و به زیر ۱۴ دنیا برسد و ۲۰ دانشگاه هم باید به رتبه زیر ۵۰۰ برسند، برای تحقق این امر دانشگاه‌ها باید در امور پژوهشی پیشرفت کنند.

در این باره با رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت‌وگو کردیم.

جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به رتبه علمی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: رتبه علمی کشور براساس مراجع رتبه‌بندی مربوطه و مهم بین‌المللی که پایگاه‌های رتبه‌بندی کیواس و تایمز هستند، اعلام می‌شود. در حال حاضر بهترین رتبه بندی اعلام شده برای دانشگاه‌های کشور بین ۳۰۰ تا ۳۵۰  است که دانشگاه صنعتی شریف در این بازه قرار دارد، درعین حالی که این رتبه، رتبه بدی نیست ولی بنده به عنوان مسؤول دانشگاه صنعتی شریف از رتبه راضی نیستم.

وی افزود: باید از نظر علمی رشد کنیم و رشدمان باید رویت شود و توسط دیگران سنجیده شویم و سنجیده شدن‌مان توسط دیگران نوعاً به نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی محدود است. اگر نظام‌ رتبه‌بندی با شاخص‌هایی که به صورت شفاف اعلام کرده ما را در رتبه بهتری قرار دهد به احتمال زیاد می‌توانیم اعتماد و قبول کنیم که در یکسری از سرفصل‌های روش رتبه‌بندی، وضع‌مان بهتر شده است. 

* باید در انتشار مقاله در مجلات برتر با دیگران رقابت کنیم

رئیس دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: رتبه علمی کشور در منطقه و جهان بالا نمی‌رود مگر اینکه در زیرمعیارهای رتبه‌بندی مراکز رتبه‌بندی وضع‌مان را متعالی‌تر کنیم. به عنوان مثال باید از نظر انتشار مقاله در مجلات برتر با دیگران رقابت کنیم و زمانی که می‌خواهیم رقابت کنیم باید تعداد مقالات بهتر و بهتر بیشتری در مجلاتی که انتشار مقاله در آن مجلات سخت‌تر است و داوری کیفی‌تری می‌شود را منتشر کنیم. 

جلیلی گفت: باید تعداد استنادهای به مقالات‌مان در قیاس با رقبایمان بالا برود و باید کار پژوهشی بین‌المللی و فناوری حاصل از پژوهش داشته باشیم که ثبت این روش برآمده از پژوهش را پتنت می‌نامند؛ همچنین باید یکسری از معیارها مانند نسبت دانشجو به استاد بهتر شود. 

* باید به دانشجویان دکتری پول توجیبی ماهیانه پرداخت شود

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم در سطح بین‌المللی انتشارات کیفی و خوبی داشته باشیم، باید ملزومات انجام پژوهش‌هایمان قابل رقابت با ملزومات انجام پژوهش رقبای‌مان باشد و برای این منظور باید آزمایشگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی به روز باشند؛ باید نیروی انسانی که پژوهش انجام می‌دهد وقت کافی بگذارد. برای اینکه این اتفاق به خوبی رخ دهد باید حتماً به دانشجوی تحصیلات تکمیلی به ویژه دانشجوی دکتری حتماً پول توجیبی ماهیانه پرداخت کنیم. این دانشجویان باید امکان حضور در مجامع علمی بین‌المللی داشته باشند و یکسری رویدادهای علمی ملی و بین‌المللی برگزار کنیم که نتایج پژوهش‌هایمان را در رقابت‌ با دیگر دانشگاه‌های ملی و بین‌المللی عرضه کنیم و فراهم آوردن این حداقل ملزومات، مستلزم سرمایه‌گذاری در امر پژوهش است. 

* باید به دانشجویان دکتری حقوق بدهیم

رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: دانشگاه‌های ما امروز از نظر بودجه پژوهشی فقیر هستند. آزمایشگاه‌ها در سطح عموم دانشگاه‌ها بخصوص دانشگاه صنعتی شریف فرسوده هستند. باید توجه ویژه‌ای بشود که این فرسودگی از دانشگاه‌های ما رخت برکند و ما به نیروی اصلی پژوهش که دانشجوی دکتری است حقوق بدهیم؛ همچنین باید به پسادکتری و پذیرش نیروی انسانی پژوهشگر مقطع پسادکتری توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم مطلوب برنامه هفتم توسعه را محقق کنیم. 

جلیلی گفت: داشتن تعدادی دانشگاه زیر رتبه ۵۰۰ انتظار کمی است. برای اینکه جایگاه علمی را ارتقا دهیم حتماً باید برای داشتن چند دانشگاه رتبه حدود ۱۰۰ در نظام رتبه‌بندی کیو اس برنامه‌ریزی کنیم. این موضوع شدنی است و کافی است همانطور که در ورزش در عین توجه به ورزش عمومی به قهرمان‌پروری عنایت داریم و ظرف سال‌های اخیر هزینه قابل توجهی برای قهرمانان ورزشی ملی‌مان در سطح بین‌المللی به همین ترتیب باید چند دانشگاه را به صورت محدود انتخاب کنیم و توجه خاص‌تری نسبت به آنها داشته باشیم و انتظار خاص‌تری هم داشته باشیم برای اینکه آنها قله علمی کشور باشند.

وی در پایان گفت: اگر تعداد محدود قله علمی در کشور ایجاد کردیم خود این باعث می‌شود که بتوانیم سطح علمی لایه بعد دانشگاه‌ها را بالا بکشیم. در کنار این ارتقای رتبه ۲۰ دانشگاه باید رتبه چند دانشگاه محدود را حداقل ۵ برابر کنیم. ۵ برابر رتبه یعنی عدد رتبه تقسیم بر ۵ شود. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول