اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اشغال فلسطین از اعلامیه بالفور تا طوفان الاقصی

کارشناس مسائل فلسطین و خاورمیانه گفت: رژیم صهیونیستی علی‌رغم سال‌ها کفالت بریتانیا و حالا آمریکا، خانه عنکبوتی خود را از زمان نشست بازل بر روی جنایت‌ها و کشتارها و قساوت بنا کرد و طوفان الاقصی این بنای سست را به سمت نابودی برد.

اشغال فلسطین از اعلامیه بالفور تا طوفان الاقصی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سلمان رضوی، کارشناس مسائل فلسطین و خاورمیانه در نشست علمی برخط با عنوان «روند اشغال از اعلامیه بالفور تا طوفان‌الاقصی» که به همت  پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد بیان کرد: پیامدهای اجتماعی این نبرد برای رژیم صهیونیستی جدی‌تر از نبردهای قبلی است و این رژیم در حال افول است.

کارشناس مسائل فلسطین در این نشست علمی به ریشه های تاریخی و سیاسی اشغال فلسطین اشاره کرد و افزود: یکی از ریشه‌های تاریخی تشکیل صهیونیست، اولین نشست صهیونیستی در شهر بازل سوئیس در سال ۱۹۸۹ است به نشست بازل معروف شد و می توان آن را نشست افتتاحیه و آغازین صهیونیست ها دانست؛ نشستی که بنا به فراخوان تئودور هرتزل روزنامه نگار یهودی برای بررسی برپایی کشوری برای یهودیان تشکیل شد و در نتیجه جنگ جهانی اول و فروپاشی فلسطین اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۹۴۷  عهدنامه‌ای به تصویب رسید که یهودی‌ها که در آن زمان تنها ۳۰ درصد جمعیت را داشتند عمده مناطق ساحل را به آنها دادند و با خروج نیروهای  انگلیسی ۷۸ درصد فلسطین را به اشغال خود درآوردند و باعث شد که جغرافیا و جمعیت لازم را برای تاسیس رژیم صهیونیستی ایجاد کنند.

 کارشناس مسائل فلسطین  با بیان اینکه یکی از سران برجسته یهودی در انگلستان به نام اسرائیل زانگویل در سال ۱۹۰۵ از این سازمان جدا شد و سازمان منطقه ای صهیونیسم را با هدف برپایی کشور یهودی در منطقه جبل اخضر لیبی تشکیل داد اما این ایده نتوانست عملی شود چون سازمان اصلی صهیونیسم اصرار داشت که کشور یهودی در همان فلسطین بنا شود اظهار داشت: پس از پیمان بالفور همین شخص یهودی نیز به ایده استعمار فلسطین پرداخت و این شعار را مطرح کرد که "سرزمین بدون ملت برای ملت بدون سرزمین".

وی افزود: اعلامیه بالفور، همدلی و همدردی انگلیس را با خواسته‌ها و آرزوهای صهیونیسم بین‌الملل جهت تأسیس به‌اصطلاح وطن ملی صهیونیسم در فلسطین اعلام می‌دارد.

رضوی خاطر نشان کرد: جنگ های ۴گانه عربی اسرائیلی را که تاثیر اصلی در جنگ جهانی اول ۱۹۴۸ داشت باعث شد ۷۸ درصد فلسطین از جمله قدس غربی و کرانه باختری و نوار غزه آواره شود وفلسطین به اشغال درآید.

وی افزود: کانال سوئز در جنگ جهانی دوم جنگ که با دخالت آمریکا و مصر به پایان رسید هیچ تاثیر جغرافیایی نداشت اما جنگ شش روزه تاثیر جدی داشت که اسرائیلی‌ها توانستند در این جنگ مساحت خود را ۴ برابر افزایش دهند و با اشغال نوار غزه کرانه ی باختری، بلندی‌های جولان سوریه و صحرای سینای مصر مساحت اشغالی خود را گسترش دادند.

وی ادامه داد: جنگ چهارم که آخرین جنگ عربی اسرائیلی است توسط مصر و سوریه با هدف باز پس گیری اراضی خود در ۵۰ سال پیش در روز عید آنها به وقوع پیوست.

کارشناس مسائل فلسطین و خاورمیانه بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران نقش مهمی در تغییر ماهیت و مبارزات داشته است.

وی تصریح کرد: یهودیان صهیونیسم، مسیحیان صهیونیسم، قدرت های استعماری و تفرقه در جهان اسلام و عرب از جمله ریشه‌های سیاسی جنگ‌های اسرائیل در فلسطین است.

رضوی ابراز داشت: با توجه به جمعیت یک و نیم میلیاردی مسلمان‌ها و نسبت یک درصدی یهودیان به مسلمانان، وجود تفرقه در جهان اسلام است که هنوزفلسطین در اشغال مانده است.

وی به وجود پایگاه‌های رژیم  صهیونیستی در امارات و تامین نفت رژیم صهیونیستی توسط کشور جمهوری آذربایجان اشاره و تصریح کرد: با قطع کامل این کمک‌ها و ارتباطات می‌توان به افول و نزول رژیم صهیونیستی کمک کرد.

این کارشناس مسائل فلسطین بیان کرد: عملیات طوفان الاقصی اولین باری است که نیروهای فلسطینی داخل اراضی رژیم صهیونیستی شدند و به پایگاه‌های آنها حمله شد و توانستند آنها را اسیر کنند و وبسیاری از آنها را کشتند و این نشان از رشد فلسطینی‌ها دارد.

وی اضافه کرد: یهودیان صهیونیست اعتقاد دارند رفتن آنها به فلسطین برای ایجاد موطن نیست آنها براین باورند که آنها در مرحله ی آوارگی هستند و این تقدیر الهی است و باید تا زمان ظهور مسیح بدون وطن و در آوارگی باشند.

رضوی در پایان با یادآوری فرموده رهبر انقلاب اسلامی که اسرائیل ۲۰ یا ۲۵ سال آینده را نخواهد دید گفت: آنها عجله دارند و می‌خواهند زودتر از بین بروند و خود مقامات اسرائیلی هم مدام هشدار می‌دهند که فروپاشی نزدیک است.

پایان پیام/۶۳۱۳۹/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول