اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

رونق تولید در بانه با ایجاد گلخانه‌های کوچک‌مقیاس

ایجاد گلخانه در بانه روی ریل توسعه افتاده و با اعطای تسهیلات جهاد کشاورزی، اکنون سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یافته و همین موضوع زمینه رونق تولید در این شهرستان را فراهم کرده است.

رونق تولید در بانه با ایجاد گلخانه‌های کوچک‌مقیاس

به گزارش خبرگزاری فارس از بانه، کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های نظام اقتصادی به شمار می‌رود از این رو توسعه آن از اهمیت بالای برخوردار است و یکی از مهم‌ترین راه‌های توسعه بخش کشاورزی ایجاد گلخانه‌های سلامت‌محور در راستای تولید بیشتر و توسعه کشاورزی است.

کمبود منابع آبی و کمبود زمین کشاورزی یکی از مهم‌ترین چالش‌های بخش کشاورزی است که برای افزایش بهره‌وری در کاهش مصرف آب و افزایش عملکرد محصول توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای به عنوان جایگزین کشت سنتی راهکاری برای برون‌رفت از این چالش‌ها است.

در چند سال اخیر با توجه به کمبود زمین کشاورزی و کمبود منابع آبی در شهرستان بانه ایجاد گلخانه‌ها در مقیاس کوچک و بزرگ رونق یافته به طوری که تاکنون سرمایه‌گذاران این شهرستان 14 گلخانه در مقیاس مختلف راه‌اندازی کرده‌اند.

در این گلخانه‌ها برای تعداد زیادی از جوانان جویای شغل و برای زنان سرپرست خانوار نیز به صورت فصلی و دوره‌ای اشتغال ایجاد شده است و علاوه براین، در پروسه توزیع محصول در بازار نیز افراد زیادی سود می‌برند.

شاید  بیشتریت سود بازار محصولات کشاورزی به دلالان می‌رسد که یکی از خواسته‌های مهم تولیدکنندگان ایجاد بازارهای عرضه مستقیم کالا است. 

برای توسعه گلخانه‌ها جهاد کشاورزی شهرستان بانه تسهیلات کم‌بهره پرداخت می‌کنند و راهکارهای کارشناسی به تولیدکنندگان کشت گلخانه‌ای ارائه می‌دهند.

بازار عرضه مستقیم کالا نیاز تولیدکنندگان

یک تولیدکنندگان خیار گلخانه‌ای در روستای هه‌وارخول بانه می‌گوید: این نخستین گلخانه شهرستان بانه است که کد کیو آر که معرف شناسه سلامت محصول است دریافت کرده و مصرف‌کنندگان می‌توانند بدون دغدغه این محصول را مصرف کنند.

ناصر جعفری با بیان اینکه تمام اطلاعات محصول و نوع بذر نیز در شناسه این محصول مشخص شده که نشان از سلامت محصول است، افزود: این گلخانه در سال 1398 تاسیس شده که محصول آن به صورت علمی و با فناوری‌های جدید تولید می‌شود.

وی اظهار داشت: این گلخانه را با همکاری برادرم از سال 1398 در مساحت ۳ هزار و 200 مترمربع احداث کردیم علارغم مشکلات در زمینه‌های مختلف از کارمان راضی هستیم.

جعفری با اشاره به مشکلات گلخانه‌ها در بانه گفت: یکی از مشکلات در حوزه تولید محصولات گلخانه‌ای تهیه نهاده‌های تولید است تهیه بذر خیاری که در این گلخانه تولید می‌شود یکی از این مشکلات است که ما پس از پایان هر دوره با آن مواجه هستیم. 

وی اضافه کرد: برای تهیه یک محصول کاملا سالم و ارگانیک ما از سم و کود کمترین بهره را می‌گیریم و تنها زمانی که در گلخانه بوته وجود ندارد از سم برای پاکسازی محیط استفاده می‌کنیم چراکه این گلخانه گواهی سلامت دارد و محصولات آن براساس برنامه تولید محصول سلامت‌محور تولید می‌شود.

این تولیدکننده محصول گلخانه‌ای با اشاره به اینکه بذری که در این گلخانه استفاده می‌شود وارداتی است اظهار داشت: تهیه بذر و کود استاندارد در محصول تولیدشده نقش مهمی دارد و یکی از عواملی که باعث شده محصول ما در بازار مشتریان بیشتری داشته باشد اینکه نهاده‌ها را با دقت و براساس استانداردهای سلامت تهیه می‌کنیم.

وی با اشاره به مرزی‌بودن شهرستان بانه و نقش آن در تولید محصولات صادرات‌محور افزود: ما در این شهرستان مرزی با انگیز بهره‌گیری از مرز در راستای صادرات محصول به کشور همسایه اقدام کردیم که در این زمینه نیاز به همکاری بیشتری داریم.

جعفری گفت: اگر تولیدکنندگان فعالیت نکنند قیمت محصولات چندین برابر افزایش می‌یابد بنابراین حمایت از تولیدکننده برخی تداوم تولید بسیار ضروری است.

وی افزود: یکی از خواسته‌های ما ایجاد بازارچه‌های عرضه مستقیم محصولات گلخانه است، محصولات ما در بازار چندین برابر قیمتی که از ما می‌خرند عرضه می‌شود و دلالان در این افزایش قیمت نقش زیادی دارند که وجود بازارچه عرضه مستقیم دست دلالان را کوتاه می‌کند و محصول بهاقیمت مناسب به دست مصرف کننده می‌رسد.

جعفری اظهار داشت: در این گلخانه سالانه حدود 130 تن خیار گلخانه‌ای تولید می‌شود و برای چهار نفر در این مجموعه به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده و فصل برداشت 15 نفر کارگر موقت فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: یک متخصص ویژه بر سلامت محصولات این گلخانه به صورت مستمر نظارت می‌کند چراکه هدف ما تولید محصول سلامت‌محور است و مردم باید تفاوت محصولی که با کد کیو آر نسبت به محصولات دیگر تشخیص دهند.

محصول ارگانیک تولید می‌کنیم 

یکی دیگر از تولیدکنندگان خیار و گوجه فرنگی در روستای شوی بانه می‌گوید: محصول ما کاملا به صورت ارگانیک تولید می‌شود اما به دلیل اینکه فضای گلخانه کوچک مقیاس است تاکنون موفق به دریافت کد کیو آر نشده‌ایم.

ناصر قادریان افزود: مساحت این گلخانه 1700 مترمربع است که برای پنج نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

به گفته وی، در هر دوره 6 ماهه 22 تن خیار و گوجه فرنگی در این واحد تولید و به بازار عرضه می‌شود.

قادریان با اشاره به مشکلات این واحد تولیدی اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل ما زمین اجاره است که باید هر پنج سال یک بار قرارداد را بروز کنیم زمین شرکت تعاونی روستای شوی است که باید بابت اجاره زمین نیز سالانه هزینه‌ای پرداخت کنیم.

قادریان اضافه کرد: تامین کود و بذر از دیگر مشکلات این واحد است که باید از بازار استان‌ها و شهرهای دیگر تامین کنیم و برای تامین آن با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم علاوه براین، قیمت بالای بذر و کود بر مثکلات ما افزوده است.

وی گفت: برای احداث این گلخانه تولید خیار و گوجه فرنگی تاکنون 120 میلیون تومان تسهیلات با سود هشت درصد دریافت کرده‌ا‌م که علاوه براین هیچگونه همکاری دیگر از طرف جهاد کشاورزی صورت نگرفته است.

این تولیدکننده بانه‌ای افزود: وجود یک بازار عرضه مستقیم کالا یکی از مشکلات در بانه است چراکه ما محصول را با قیمت مناسب به  خریدار عرضه می‌کنیم اما در بازار با قیمت 2 تا 3 برابر عرضه می‌شود.

تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان احداث گلخانه پرداخت می‌شود

مسوول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان بانه گفت: در گلخانه روستای هه‌وارخول از سیستم کاشت هیدروپونیک بهره‌گیری شده و این گلخانه یکی از معدود گلخانه‌های استان است که کد شناسه کیوآر که معرف ارتقاء سلامت محصول است، دریافت کرده و مصرف‌کنندگان می‌توانند آن را بدون دغدغه مصرف کنند.

نادر فرج‌زاده افزود: با سیستم هیدروپونیک حتی در جایی که خاک زارعی وجود ندارد می‌توان محصول تولید کنیم و محدود به خاک زراعی نیستیم.

وی اظهار داشت: در شهرستان بانه هشت واحد گلخانه‌ای فعال هستند که 6 واحد از این گلخانه‌ها کوچک مقیاس هستند که مساحت آنها کمتر از 300 مترمربع است که از این تعداد چهار واحد خیار و 2  واحد محصولاتی مانند گل، نشاء و نهال تولید می‌کنند.

فرج‌زاده افزود: گلخانه هه‌وارخول یکی از گلخانه‌های موفق شهرستان بانه است که هر سال 2 دوره فعالیت می‌کنند و از هر مترمربع 40 کیلوگرم خیار تولید می‌کند که در گلخانه‌های دیگر از هر مترمربع 20 کیلوگرم خیار برداشت می‌شود.

وی به اشاره به مزیت تولید محصولات گلخانه‌ای گفت: یکی از مزایای تولید محصولات گلخانه اینکه تولید محصول نیاز به خاک ندارد و در جایی که خاک برای کشت وجود نداشته باشد می‌توان محصول تولید کرد.

به گفته فرج‌زاده، تولید خارج از فصل یکی دیگر از مزایای کشت گلخانه‌ای است که می‌توان در شرایط محصول تولید کنیم که در محیط بیرون امکان تولید وجود ندارد.

فرج‌زاده ادامه داد: گرانی و کمبود نهاده‌ها و بی‌ثباتی بازار از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای است که برای تولید محصولات گلخانه‌ای تسهیلات کم‌بهره به تولیدکنندگان اختصاص می‌یابد.

وی به شرایط احداث گلخانه اشاره کرد و اظهار داشت: گلخانه‌های کوچک مقیاس در محدوده مناطق مسکونی باید کمتر از 300 مترمربع و در خارج از محدوده مناطق مسکونی باید حداقل مساحت 1500 مترمربع باشد و دسترسی به آب، گاز و برق داشته باشند.

14 واحد گلخانه‌ای در بانه وجود دارد

معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان بانه نیز در این باره با بیان اینکه هم‌اکنون هشت واحد گلخانه‌ای فعال در بانه وجود دارد، گفت: یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی شهرستان بانه توسعه صنعت و بازرگانی است که در چند سال اخیر در این بخش پیشرفت‌های زیادی حاصل شده به طوری که هم‌اکنون در بانه 14 واحد گلخانه‌ای به مساحت سه هکتار وجود دارد.

رزگار فرجی افزود: صاحب یکی از واحدهای تولید محصول گلخانه‌ای بانه در روستای هه‌وارخول سال گذشته به عنوان گلخانه‌دار نمونه استان معرفی شد که این یکی از موفقیت‌ها و پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه تولید محصول گلخانه‌ای سلامت‌محور است.

وی اظهار داشت: جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات کم بهره و ارائه خدمات کارشناسی با سرمایه‌گذاران این بخش همکاری کند.

فرجی گفت: سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند باید قبل از اینکه اقدام کند در زمینه سیستم‌های گلخانه‌ای مطالعه کنند.

مساحت گلخانه‌های کردستان 43 هکتار است و با تولید هشت هزار تن انواع محصولات کشاورزی رتبه 25 کشور را در این زمینه دارد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول