اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

خط انتقال آب به غرب سمنان امسال بهره‌برداری می‌شود

سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: پروژه خط انتقال آب به غرب استان سمنان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

خط انتقال آب به غرب سمنان امسال بهره‌برداری می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حسن خیرخواه، سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای سمنان بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح آبرسانی به گرمسار با هدف تأمین 21 میلیون مترمکعب آب سالم و پایدار برای مصارف شرب مردم شهرستان‌های گرمسار و آرادان، شهر ایوانکی و صنعت منطقه در حال اجراست.

 وی با بیان اینکه طول خط انتقال برای این طرح در محدوده استان سمنان ۵۵ کیلومتر است، خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته و تا قبل از دولت سیزدهم، حدود 47 کیلومتر از این خط انتقال احداث شده و هشت کیلومتر آن باقی‌مانده بود.

سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به‌ویژه پروژه‌های نیمه‌تمام آبرسانی تصریح کرد: در نخستین سفر استانی دولت سیزدهم به استان سمنان، با خواست و مطالبه عموم مردم غرب استان و متعاقب آن مطالعات فنی صورت‌گرفته، تکمیل و بهره‌برداری از طرح آبرسانی به گرمسار با ساخت سازه آبگیری از کانال بتنی، احداث ساختمان و تأسیسات پیش‌تصفیه در ابتدای محدوده استان سمنان و همچنین خرید و اجرای هشت کیلومتر لوله فولادی به قطر ۸۰۰ میلی‌متر مصوب شد.

خیرخواه اضافه کرد: به‌منظور تحقق مصوب سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان و پس از برگزاری تشریفات مناقصه سه قرارداد با موضوعات فوق با پیمانکاران منتخب منعقد و شهریورماه سال 1403 به‌عنوان زمان تکمیل و بهره‌برداری از طرح در محدوده استان سمنان پیش‌بینی شد.

وی تصریح کرد: با توجه به مساعدت‌های ویژه وزیر نیرو و پیگیری‌های مدیران ارشد استان سمنان در زمینه تأمین به‌موقع منابع مالی موردنیاز، و تلاش شبانه‌روزی همه ارکان مرتبط با طرح، پروژه خط انتقال آب تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه طرح آب‌رسانی به شهرستان‌های گرمسار، آرادان و شهر ایوانکی در سه بخش مجزا با پیشرفت تجمعی بیش از 60 درصد در حال اجراست، افزود: ساخت و پوشش لوله فولادی موردنیاز به طول هشت کیلومتر بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با بیان اینکه خط انتقال در هشت کیلومتر باقی‌مانده از این پروژه آبرسانی با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد در حال اجراست، گفت: یکی از مهم‌ترین مراحل این پروژه بزرگ، احداث ساختمان و نصب تأسیسات پیش‌تصفیه در ابتدای مسیر بوده و احداث ساختمان پروژه نیز تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

خیرخواه عدم اجرای 19 کیلومتر از خط انتقال این طرح در محدوده استان تهران را از مهم‌ترین موانع پیش‌روی تکمیل نهایی آن عنوان و خاطرنشان کرد: در موافقت‌نامه طرح، آبگیری از بند انحرافی سیمین‌دشت و اجرای خط انتقال با لوله فولادی تا مخازن شهر ایوانکی به طول ۷۴ کیلومتر پیش‌بینی و ابلاغ شده است.

سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: به دلیل معارضت و ممانعت از اجرای طرح توسط تعدادی از اهالی روستای مجاور خط انتقال در محدوده استان تهران به‌ناچار آبگیری با احداث سازه آبگیر روی کانال بتنی پس از آخرین دریچه آبگیری استان تهران انجام می‌گیرد و عملاً اجرای 19 کیلومتر از خط انتقال در استان تهران تاکنون متوقف مانده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه انتقال آب تا ابتدای محدوده استان سمنان توسط کانال بتنی با ظرفیت و شرایط قابل قبولی انجام می‌گیرد، این مهم خلل چندانی در کیفیت بهره‌برداری از طرح در کوتاه‌مدت ایجاد نمی‌کند.

خیرخواه گفت: با بهره‌برداری از خط انتقال 55 کیلومتری آن در محدوده استان سمنان، شاهد تأمین آب پایدار برای شهرها و روستاهای غرب استان سمنان خواهیم بود.

سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای سمنان اضافه کرد: با توجه به ابلاغ تخصیص آب سد نمرود، انجام مطالعات و اخذ مصوبه‌های لازم برای صدور مجوز ماده ۲۳ قانون الحاق بخشی از مقررات مالی دولت برای اتصال خط انتقال آب به سد نمرود و تأمین و انتقال ۲۱.۰۷ میلیون مترمکعب آب شرب و صنعت شهرستان‌های گرمسار و آرادان و شهر ایوانکی با جدیت در دست پیگیری است.

پایان پیام/74001/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول