اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

معاون وزیر ارشاد در دهه 70: هفته کتاب را به مدارس، دانشگاه‌ها و مساجد ببرید

علی‌اکبر اشعری، پیشکسوت حوزه فرهنگ و معاون وزیر ارشاد در دهه 70 می‌گوید: اگر بشود برنامه‌های هفته کتاب را به مراکز فرهنگی، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مساجد و سطح عمومی جامعه آورد، اثرگذاری بهتری خواهد داشت.

معاون وزیر ارشاد در دهه 70: هفته کتاب را به مدارس، دانشگاه‌ها و مساجد ببرید

علی‌اکبر اشعری در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، درباره اهمیت حضور رویدادهای کتابی در تقویم فرهنگی کشور گفت: فایده حضور حداقلی رویدادهای کتاب‌محوری همچون هفته کتاب در تقویم فرهنگی کشور این است که در ایام برپایی آن برنامه‌های پررنگ‌تر و متنوع‌تری از سوی اهالی نشر و دستگاه‌های مختلف کشور برگزار می‌شود که بر اثر آن عموم مردم به‌ویژه کتابخوان‌ها مواجهه بیشتری با کتاب پیدا می‌کنند. اگر بتوان برنامه‌ها را به مراکز فرهنگی، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مساجد و سطح عمومی جامعه آورد، اثرگذاری بهتری هم خواهد داشت.

وی در ادامه نقش رویدادی همچون هفته کتاب در امر همبستگی اجتماعی را این‌گونه توضیح داد: در حالت کلی، یک سری عناصر مشترک فرهنگی بین ملت ایران، موجب همبستگی می‌شود. مردم هرجا یک جریان مثبت را احساس کنند به سمت آن کشیده می‌شوند و هفته کتاب یکی از جریان‌های مثبت در محور فرهنگ است. رویدادهای فرهنگی و مذهبی کمک می‌کنند که دل‌های مردم به‌هم نزدیک‌تر شود و در این روند سلائق و افکار و عقاید مختلف، به‌نوعی همگرایی می‌رسند.


علی‌اکبر اشعری، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت هاشمی رفسنجانی

او همچنین اضافه کرد: حوزه فرهنگ مانند حوزه ورزش، کاملا مردمی است. باید در حوزه فرهنگ نقش اصلی را مردم ایفا کنند. برنامه‌های این حوزه نیز باید بیشتر مردمی و قابل اجرا برای عموم جامعه باشند. لذا مردمی کردن هرچه بیشتر برنامه‌های هفته کتاب، لازم و ضروری است. باید بستر و زیرساخت‌های لازم برای مشارکت عموم جامعه در برنامه‌های هفته کتاب، فراهم شود. همچنین برنامه‌ها باید در قالب‌های جدید و خلاقانه و متناسب با ذائقه نسل جدید طراحی شوند تا این قشر بیشتر به کتاب میل پیدا کند.  

علی اکبر اشعری در پایان درباره استفاده از ظرفیت هفته کتاب برای گفتمان‌سازی و جریان نقد سازنده در کشور نیز گفت: هفته کتاب بهانه‌ای برای گفت‌وگو درباره مسائل مختلف به‌ویژه مشکلات امروز کشور بر محور کتاب و فرصت مناسبی برای نقد آثار مختلف است. نقد در معنای درست آن، سازنده و جریان‌ساز است و عیارسنجی می‌کند. کتاب، بهترین وسیله برای ایجاد فضای گفت‌وگو، بیان دغدغه‌ها و مشکلات و چاره‌اندیشی برای رفع کاستی‌هاست.

سی‌ و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول