اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

رسانه قطری: تحریم 30 میلیارد دلاری اسرائیل توسط اعراب ثبات را به منطقه بازمی‌گرداند

پایگاه خبری الخلیج اونلاین در گزارشی تاکید کرد، لغو توافقنامه‌های تجاری حکومت‌های سازشگر عرب با رژیم صهیونیستی ضمن وارد آوردن زیان 30 میلیارد دلاری به اسرائیل، ثبات و توسعه را به منطقه بازمی‌گرداند.

رسانه قطری: تحریم 30 میلیارد دلاری اسرائیل توسط اعراب ثبات را به منطقه بازمی‌گرداند

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، از مجموع ۲۲ کشور عربی، 6 کشور با رژیم اشغالگر صهیونیستی روابط رسمی دارند. آنها مصر، اردن، امارات، بحرین، مراکش و سودان هستند که اگر قراردادهای تجاری مهمی را که با تل‌آویو دارند، باطل کنند، می‌تواند تاثیر منفی قابل توجهی بر این رژیم داشته باشد.

اعلام بحرین در دوم نوامبر ۲۰۲۳ مبنی بر خروج سفیر اسرائیل از این کشور، بازگشت سفیر بحرین از  اسرائیل و قطع روابط اقتصادی با تل‌آویو، هشدار جنگ اقتصادی است که اگر کشورهای دیگر نیز همین رویکرد را دنبال کنند، آسیب سنگینی اقتصادی به اشغالگران صهیونیست وارد خواهد کرد.

* گاز رژیم صهیونیستی

مهمترین قراردادهای امضا شده بین مصر و رژیم صهیونیستی مربوط به واردات گاز این رژیم توسط قاهره است. واردات گاز اسرائیل به مصر برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ و طی قراردادی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار بین نوبل انرژی - که توسط شورون در سال ۲۰۲۰ خریداری شد - دلک دریلینگ اسرائیل و شرکت هلدینگ دلفینوس مصر آغاز شد.

در دهم اکتبر گذشته، وزارت انرژی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که  در نتیجه جنگ غزه شرکت شورون صادرات گاز طبیعی را از طریق خط لوله دریایی گاز مدیترانه شرقی (EMG) بین (اسرائیل) و مصر متوقف کرده و از طریق یک خط لوله جایگزین از طریق اردن گاز صادر می‌کند.

به گزارش رویترز، منابعی در صنعت انرژی می‌گویند که میزان صادرات گاز از میدان غول پیکر لویاتان اسرائیل به مصر با اولویت عرضه به بازار داخلی کاهش یافته است، اما همچنان به سهمیه تعیین شده نزدیک است.

شرکت شورون به توصیه کابینه رژیم صهیونیستی به دنبال عملیات طوفان الاقصی فعالیت خود را در سکوی گازی تامار متوقف کرده است.

* گاز و آب اردن

رژیم صهیونیستی و اردن نیز روابط اقتصادی مهمی دارند که مهمترین آنها قراردادهای گاز و آب است.

اردن در سال ۲۰۱۶ قراردادی را برای خرید گاز طبیعی از اسرائیل امضا کرد که بر اساس آن، یک ائتلاف آمریکایی و اسرائیلی گاز اردن را به مدت ۱۵ سال از میدان لویاتان واقع در دریای مدیترانه تامین می‌کند. اردن اولین ذخایر گاز اسرائیل را در ژانویه ۲۰۲۰ دریافت کرد.

در این توافقنامه تصریح شده است که اردن در مجموع روزانه ۳۰۰ هزار میلیون واحد حرارتی گاز طبیعی یا حدود ۸۰ درصد گاز طبیعی مورد نیاز برای تولید برق در این کشور را به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار خریداری خواهد کرد.

بر اساس توافقنامه سازشی که در سال ۱۹۹۴ بین امان و تل آویو امضا شد، اسرائیل سالانه ۵۵ میلیون متر مکعب آب از دریاچه طبریا که از طریق کانال ملک عبدالله به امان منتقل می شود، به اردن به ازای یک سنت در هر متر مکعب (دلار = ۱۰۰ سنت) تامین می‌کند.در سال ۲۰۱۰، اردن و رژیم صهیونیستی توافق کردند که ۱۰ میلیون متر مکعب به ازای ۴۰ سنت در هر متر مکعب اضافه کنند که این نیز قیمت تعیین شده برای ذخایر اضافی است که اسرائیل با آن موافقت کرده است و در نتیجه ارزش صادرات آب اسرائیل به اردن سالانه بیش از ۵.۵ میلیون دلار است. 

* توافق تجارت آزاد

در مارس 2023، امارات متحده عربی و اسرائیل توافق کردند که توافقنامه تجارت آزاد را به اجرا بگذارند که هدف آن کاهش یا لغو تعرفه های گمرکی بر کالاهای تجارت بین دو طرف است. ابوظبی و تل آویو برای اولین بار در ماه مه ۲۰۲۱ در این خصوص به توافق رسیدند و قول دادند که تجارت دوجانبه را پس از عادی‌سازی روابط خود در سال ۲۰۲۰ در توافقی با میانجیگری ایالات متحده تقویت کنند.

در سال ۲۰۲۲، ارزش مبادلات تجاری بین دو طرف بدون احتساب محصولات و خدمات اطلاعاتی از ۲.۵ میلیارد دلار فراتر رفت که این کشور عربی حاشیه خلیج فارس را در جایگاه شانزدهم فهرست بزرگترین شرکای تجاری رژیم اشغالگر اسرائیل قرار داد.

اسرائیل تلاش می‌کند با بحرین  نیز که توافقنامه عادی سازی روابط با آن را در سال ۲۰۲۰ امضا کرد،  توافقنامه تجارت آزاد امضا کرد.

حجم مبادلات تجاری بین رژیم صهیونیستی و بحرین در سال ۲۰۲۲ تنها به حدود ۲۰ میلیون دلار رسید. در مورد اسرائیل و کشور مغرب نیز، مبادلات تجاری بین دو طرف در سال ۲۰۲۲ شاهد جهش قابل توجهی بود و اکنون سالانه ۵۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

به گفته وزارت همکاری منطقه ای رژیم صهیونیستی، برآوردها نشان می‌دهد که تعداد گردشگران اسرائیلی در کشور مغرب در سال ۲۰۲۲ به ۲۰۰ هزار نفر رسید. همچنین ارزش قراردادهای تجاری بین مغرب و اسرائیل در ماه می ۲۰۲۲ به ۳.۱ میلیون دلار رسید، به این معنی که نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر ۹۴ درصد افزایش یافته است، یعنی تقریباً دو برابر سال قبل از آن بوده است.

همه این اطلاعات مذکور نشان می‌دهد که کشورهایی که روابط عادی با اسرائیل دارند بازار مهمی برای تل آویو به حساب می‌آیند و با وجود اینکه ارقام مشخصی از سود رژیم اشغالگر  از این روابط  وجود ندارد، اما الخلیج اونلاین به نقل از داده‌های موثق اعلام کرد که این رقم  سالانه بیش از 30 میلیارد دلار می‌رسد، به ویژه که سلاح‌های اسرائیلی هم به بازارهای این کشورها سرازیر شده است.

بر اساس گزارشی که وب‌سایت بریتانیایی میدل ایست آی منتشر کرد، سپتامبر گذشته(شهریور ماه) کشورهای عربی سازشگر حدود ۲۵ درصد از کل رکورد صادرات تسلیحات اسرائیل به ارزش ۱۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص دادند.
این گزارش تایید می‌کند که سال گذشته رکورد جدیدی برای حجم صادرات نظامی و امنیتی اسرائیل به ثبت رسیده است، زیرا این صادرات نسبت به سه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

عبدالنبی عبدالمطلب، تحلیلگر اقتصادی مصری در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین تاکید کرد، با تداوم تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به مصر، قطع روابط تجاری بین کشورهای عربی با رژیم اشغالگر زیان سنگینی به این رژیم وارد خواهد کرد.

وی بر لزوم ایجاد یک دیدگاه عربی یکپارچه در لغو همه توافقات به امضا رسیده بین کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و در راس آن توافقنامه‌های اقتصادی مصر و اردن با تل‌آویو تاکید کرد و گفت: باطل شدن این توافقات تاثیر منفی زیادی بر اقتصاد اسرائیل و تاثیر مثبتی بر دو طرف اردنی و مصری خواهد داشت.

* حرکت به سمت خودکفایی

این کارشناس توضیح داد: لغو قراردادهای گازی در نتیجه جنگ غزه می‌تواند مصر را به کشف مجدد چاه‌ها و منابع خود سوق دهد و در نتیجه به نوعی خودکفایی برای مصر منجر خواهد شد، زیرا کاهش گاز تاثیری بر برق مصر ندارد، بلکه تاثیر آن مربوط به بخش صنعتی خواهد بود.

عبدالمطلب تاکید کرد: لغو توافقات مصر و اسرائیل، طرف مصری را به سمت بهره برداری از منابع خود و دستیابی به نوعی بهره وری تولید سوق خواهد داد تا انرژی ارزان تر، بهتر و مداوم را به دست آورد و در نتیجه بخش صنعت در مصر را رونق خواهد داد.

* لغو کریدور هند-اروپا به نفع عرب‌هاست

این تحلیلگر اقتصادی افزود: با لغو توافقنامه‌های تجاری کشورهای سازشگر با اسرائیل پروژه توسعه کریدور هند، عربستان، امارات و اروپا هم ملغی خواهد شد و در نتیجه آن زیان هایی را که بودجه های کشورهای عربی در نتیجه ایجاد این کریدور متحمل می شد خود به خود لغو خواهد شد.

وی تاکید کرد: لغو معاهدات می‌تواند منجر به چیزی شود که اعراب دهه‌ها منتظر آن بوده‌اند، یعنی  کشورهای عربی و منطقه با تحریم اسرائیل  و کشورهای اروپایی حامی آن می‌توانند  در ارائه کالاها و خدمات با یکدیگر همکاری خود را تقویت کنند.

عبدالمطلب گفت: در این حالت است که ما می‌توانیم ثبات را به جهان عرب بازگردانیم و طرح‌های توسعه‌ای را که قبلاً در مورد آن صحبت می‌کردیم، آغاز کنیم؛ برای مثال سودان سبد غذایی کشورهای عربی است،، مصر هم از درایت و نیروی انسانی آموزش‌دیده برخوردار است و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم که از سرمایه برخوردارند.

در سی‌امین روز از تداوم حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: با ۱۰ جنایت جدید اشغالگران در ساعات اخیر، تعداد شهدا به ۹۵۰۰ نفر رسیده است.                                     

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول