به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، یکی از مهمترین بخشهای سینما گیشه و اقتصاد آن است، بخشی که ارتباط مستقیم با مخاطب هر فیلم، حیات سینمادار و از اساس تداوم فیلمسازی در سینما به آن بستگی دارد و همین اهمیت باعث میشود تا مدیران سینمایی برای ایجاد بهترین سازوکار آن تلاش کنند.
پیش از این سهمبندی فروش بلیت آثار سینمایی از مسیرهای دستی انجام میشد تا در نهایت در سال ۱۳۹۸ این پروسه با راهاندازی سامانه سمفا بهصورت برخط اتفاق افتاد.
در رابطه با این سامانه که اختلالش در روزهای اخیر دردساز شده با سعید خانی تهیهکننده سینما و مدیر شرکت پخش خانه فیلم گفتوگو کردیم تا از زیر و بم سامانه سمفا مطلع شویم.
وی در ابتدا با اشاره به هدف شکلگیری سمفا گفت: «اساسا سود و موضوعیت راهاندازی شدن سامانه سمفا برای ما بهعنوان تهیهکننده تقسیم پول فروش بلیت از مبدا بود، به اضافه اینکه این سامانه این امکان را فراهم میکرد که آیپیهای دیگری هم به روند بلیتفروشی اضافه شوند تا انحصار هم از بین برود.»
خانی در ادامه بیان کرد: «متاسفانه در بحث تقسیم پول از مبدا که اتفاقی نیفتاد و در بحث از بین بردن انحصار فروش هم که دو سامانه فروش دیگری که اضافه شدند خیلی موفق نبودند و همچنان در واقع سینماتیکت سهم بیشتری در این حوزه دارد. در نهایت باید گفت که سمفا سودی برای ما نداشت، حتی باید گفت که در سامانه قبلی هنگامی که سامانه قطع میشد امکان فروش بلیت بهصورت آفلاین هم وجود داشت اما در سامانه سمفا این امکان وجود ندارد وبه همین دلیل ممکن است خدای نکرده سینماداری بلیتی بفروشد و اعلام نکند.»
مدیر شرکت پخش خانه فیلم در ادامه توضیح داد: «عملا درواقع شفافیتی وجود ندارد که آیا واقعاً میزان فروشهایی که اعلام میشود درست است یا نه، ماهم بهعنوان پخشکننده اصلاً هیچ اشرافی نداریم و یک ماهی هم هست که درواقع سامانه سمفا با خطا مواجه میشود و ما همه بحث فروش و کارمان با سمفا است و هیچکس هم پاسخگو نیست و امیدوارم که روزی این مشکل به صورت کامل و زیرساختی حل شود.»
خانی در رابطه با شرایط فعلی سمفا و این نکته این سامانه در حال حاضر اعلام کرده است که با وجود اختلال آمار برای سینمادارن و شرکتهای پخش قابل دسترسی است گفت: «بله ما این آمار را میبینیم؛ اما سمفا یک بحثی دارد که تمام ایران میتوانند آمار فروش را ببینند و اختلال در آن خیلی ما را اذیت نمیکند و ما در پنل خودمان بهعنوان دفتر پخش به این آمار دسترسی داریم اما برای ما پشتیبانی بلیت فروشی است. وقتی که زیر بار زیاد سامانه قطع میشود طبیعتا مردم از گیشه سینما بلیت میخرند و گیشه دار هم توانایی فروش آفلاین ندارد و باید با دریافت پول کاغذی به مخاطب بدهد تا فیلم را ببیند و اگر سینمادار انصاف داشته باشد بعد از آن آمار این بلیت را اعلام میکند، اما مکان اینکه بلیتی فروش رفته و اعلام نشود هم هست، البته نمیشود به کسی تهمت زد اما میگوییم که این شکل کار سامانه معیوب است و امکان شفاف نبودن آمار را دارد.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا آمار پنلی که در اختیار دارید هم دچار اختلال است یا خیر بیان کرد: «اگر بخواهیم آمار فروشها را ببینیم با یک اشتباهی امکان مشاهده آن وجود دارد، اما گزارشگیری از این سامانه سخت است،مثلا ما خودمان سینما داریم و نمیتوانیم آخر شب آمار دقیقی داشته باشیم البته بیش از هرچیزی بلیت فروشی اذیت میکند چراکه در زمانهایی سامانه قطع بوده و امکان بلیت فروشی نیست و این اهمیت دارد برای مثال فروشی که فیلم «هتل» داشته و خود سینماشهر اعلام کرده با آماری که از فروش این فیلم در سامانه سمفا اعلام شده نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان اختلاف دارد.»
وی در رابطه با آمار اعلامی سینماشهر گفت: «آمار یک ماهای که توسط سینماشهر اعلام شده و برای مثال عدد فروش «هتل» در آن 70 میلیارد اعلام شده صحیح است اما همین آمار هم با عدد اعلام شده در سمفا اختلاف دارد و باید خود سازمان سینمایی که متولی سمفا است این مورد را مدیریت کند و الان هم بیش از یک ماه است که اختلال دارد.»
سینماداران هم شکایت دارند؟
گفتوگوی خبرگزاری فارس با سعید خانی بهعنوان یکی از تهیهکنندگان و مدیران دفاتر پخش سینما نشان دهنده اختلال سمفا و شکایت پخشکنندههای سینما از این سمانه است که پیش از این سینماداران هم در گفتوگو با رسانههای مختلف از ایرادات این سامانه شکایت کرده بودند.
اما نگاهی به گفتوگوهای این افراد نشان میدهد که نارضایتی آنها از سمفا کمتر از دفاتر پخش است و حتی برخی از مدیران سینماها نیز این اشکال را ناشی از عدم تسلط برخی از افراد به سیستم گزارشگیری سمفا دانستند.
برای مثال محمد قنبری مدیر پردیس سینمایی مگامال درباره تفاوت آماری بین فروش و مخاطب واقعی سینما و آمارهای منتشر شده «سمفا» طی هفته اخیر در مصاحبهای گفته است: «چیزی که ما متوجه شدیم، اختلاف به وجود آمده به دلیل مشکل سرورهای سختافزاری «سمفا» است. ما در حال حاضر حسابهای ثبتی را بر مبنای خریدهای قبلی در گزارش مالی فروش میبندیم و مشکلی نداریم اما متأسفانه هنوز مشکل گزارشگیری در «سمفا» وجود دارد.»
اگر از سود احتمالی سینمادارن از این اختلال سخن نگوییم، شاید بتوان گفت که بیشترین ضرر برای دفاترپخش و تهیهکنندگان آثار سینمایی است، احتمال ایجاد اختلاف حساب در فروش بلیت از سوی سینمادار هرچقدر هم که پایین و نزدیک به صفر باشد قطعا اختلال در سامانههای آنلاین کارشان را سخت میکند.
پایان پیام/