اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش: گزارشی از کلاس بدون معلم در کشور نداریم

رضامراد صحرایی با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان در پایان آبان امسال وارد فاز جدید می‌شود، گفت: گزارشی از کلاس بدون معلم در کشور نداریم.

وزیر آموزش و پرورش: گزارشی از کلاس بدون معلم در کشور نداریم

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول شبکه خبر، با بیان اینکه الان گزارشی از کلاس بدون معلم در کل کشور نداریم، اظهار کرد: سند تحول آموزش و پرورش وقتی رونمایی شد بنا بر این بود که تمام نیاز آموزش و پرورش از خروجی دانشگاه فرهنگیان تأمین شود.

وی ادامه داد: در سال اول تأسیس دانشگاه فرهنگیان تقریباً ۲۲ هزار دانشجو گرفته شد و مقرر شده بود که این میزان حتی تا ۳۵ هزار نفر هم افزایش یابد و با خروجی آموزش و پرورش تراز شود؛ از سوی دیگر ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان هم می‌گوید که هر کجا این دانشگاه نتواند به تأمین نیرو بپردازد، می‌تواند استخدام کند اما این اتفاق نیفتاد. 

صحرایی اضافه کرد: آنچه باعث تأسف است، این بوده که دانشگاه فرهنگیان وقتی 4 یا 5 ساله شد، ورودی‌اش زیر ۴ هزار نفر شد و نگرانی آنقدر زیاد شد که رهبر معظم انقلاب به دانشگاه فرهنگیان تشریف فرما شدند. 

وی با بیان اینکه در خصوص دانشگاه فرهنگیان اختلاف رویکردی وجود داشت مبنی بر اینکه برخی به تأمین معلم معتقد بودند و ما به تربیت معلم معتقدیم، گفت: دوگانه تأمین یا تربیت از منظر تعلیم و تربیت، دوگانه مدیریتی است. معلم باید تربیت شود که بتواند تربیت کند اما هنوز برای بعضی‌ها این باور است که هر کسی فارغ‌التحصیل دانشگاه شود، می‌تواند معلم شود؛ در حالی که اینطور نیست. عالم با معلم خیلی متفاوت است و سطح معلمی خیلی بالاتر از عالم بودن است.  

* کمبود معلم و افزایش 3 میلیون دانش‌آموز

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه ناترازی ناشی از کم شدن تربیت معلم در آن ۶ سال از ۹۲ تا ۹۷ ، منهای ۷۹ هزار معلم شده است، افزود: مشکل دوم، روند جذب‌های آموزش و پرورش در سال ۹۲ تا ۹۹ است که همیشه جذب از بازنشستگی کمتر بوده است؛ در حالی که باید علی‌القاعده جذب و بازنشستگی‌مان تراز شود و حتی جذب بیشتر هم شود.

وی با اشاره به روند افزایش دانش‌آموزان کشور، ادامه داد: جمعیت دانش‌آموزی کشور از سال ۹۴ تا سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۳ میلیون نفر افزایش یافته است؛ به این شکل که از جمعیت ۱۶ میلیون دانش‌آموزی در دهه ۸۰ به ۱۱ میلیون دانش‌آموز  در دهه ۹۰ رسیدیم و بعد دوباره این رقم رشد کرد و این موضوع هم نشان می‌دهد که باید معلم تربیت می‌کردیم و یا اگر قرار بود استخدام نیرو انجام شود، متناسب با میزان بازنشستگی باید جذب می‌کردیم.

* ماجرای اوج بازنشستگی معلمان در سال ۱۴۰۲ و ارتباط آن با رتبه‌بندی

صحرایی با بیان اینکه اوج بازنشستگی مربوط به سال ۱۴۰۲ است، گفت: اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ شروع شد و بسیاری از معلمان در آستانه بازنشستگی، ۲ سال ماندند که مشمول رتبه‌بندی شوند؛ چون قانون می‌گوید که حقوق بازنشسته بر مبنای ۲ سال آخرش محاسبه می‌شود. 

وی ادامه داد: بر این اساس، یکدفعه اول مهر با این مشکل مواجه شدیم که تعدادی از کلاس‌های درس بدون معلم ماندند؛ در این راستا ۲۰۲ هزار معلم نیاز داشتیم که گفته بودیم ۷۵ هزار معلم از طریق استخدام و دانشگاه فرهنگیان وارد می‌شوند. همچنین ۱۱ هزار نفر از اشتغال مدیران و معاونین، ۶ هزار سرباز معلم و مابقی از تدریس معلمان و بازنشستگان تأمین می‌شد. بر همین اساس از سران قوا مجوز گرفتیم که بازنشستگان را ۲۴ ساعته به کار بگیریم.

* ۵۳۶ هزار نفر در آزمون آموزگاری شرکت کردند

وزیر آموزش و پرورش افزود: اتفاقی که افتاد این بود که میزان بازنشستگی ما از میزان پیش‌بینی فراتر رفت و قانون هم اجازه نمی‌داد که بازنشسته را نگه داریم؛ البته یک تأخیری هم در اعلام نتایج آزمون‌ها داشتیم. 

وی به آزمون آموزگاری اشاره کرد و گفت: آزمون آموزگاری ۸ اردیبهشت امسال به شیوه کاملاً متفاوت برگزار شد و ۵۳۶ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند. چرا که دامنه افرادی که می‌توانستند معلم ابتدایی شوند در آزمون استخدامی از ۱۴ رشته گرایش به ۷۰ رشته گرایش افزایش یافت و یک امیدی در دل فارغ‌التحصیلان گروه‌های مختلف انداخت. 

* برای تکمیل ظرفیت آزمون دبیر موافقت گرفتیم

صحرایی اضافه کرد: در مرحله اول که نتایج آزمون آموزگاری ۳۰ شهریور اعلام شد، ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر پذیرفته شدند؛ بلافاصله تکمیل ظرفیت داده شد و باعث شد ۱۰ هزار نفر اضافه شوند؛ این برنامه همزمان با اعلام نتایج کنکور سراسری شد چرا که کنکور سراسری، آزمون مهمی است و در زمان کنکور سراسری، نمی‌توان بار دیگری بر سازمان سنجش گذاشت. 

وی به آزمون دبیری اشاره کرد و افزود: آزمون دبیری دیر برگزار شد و در این آزمون، ۲۲ هزار نفر باید جذب می‌شدند که ۱۵ هزار نفر جذب شدند و برای ظرفیت باقیمانده موافقت گرفتیم که تکمیل ظرفیت بگیریم که البته این هم کمی با تأخیر داده شد و ۴ هفته کلاس‌های ما معلم واقعی خود را نداشتند.

* کلاس بدون معلم نداریم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کلاس خالی با کمبود معلم در ادبیات آموزش و پرورش 2 حرف است، اظهار کرد: تمام کسانی که در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند از دبیر تا وزیر، معلم هستند؛ معلمی، مدیر می‌شود و معلمی، معاون می‌شود. در جاهایی که معلم نداشتیم، مدیران، معاونان، کارشناسان، در کلاس‌ها تدریس می‌کردند تا معلمان جدید ملحق شوند. 

وی در واکنش به این جمله که تعدادی از مردم درباره کلاس بدون معلم گلایه دارند، تصریح کرد: مطابق آمار بعد از اعلام نتایج آزمون‌ها، کلاس بدون معلم نداریم، اگر هست اعلام کنید. واقعیتش این است که من باید به گزارش مدیران کل آموزش و پرورش اعتماد کنم یا تلفن‌هایی که در خصوص کمبود معلم می‌شود. قریب به ۶۰۰ هزار کلاس درس داریم و به فرض اینکه درست باشد ۲۰ هزار کلاس درس ۴ هفته معلم نداشتند؛ این عدد چند درصد می‌شود و البته برای آن تعداد هم معلم تأمین شد. 

صحرایی با بیان اینکه هر کسی در هر نقطه‌ای که می‌گوید معلم ندارد به آموزش و پرورش شهر خودش مراجعه کند، گفت: کلاس خالی در گزارش مدیران کل آموزش و پرورش در هیچ جای کشور نداریم.

وی با طرح این پرسش که «آیا این کسری معلم ناگهان ایجاد شد؟»، اظهار کرد: قطعا خیر؛ کسری بیش از 200 هزار معلم است و مسأله خشکاندن ریشه این کمبود است.

* ۱۷ هزار کلاس درس دارای تراکم بالای ۴۰ نفر است 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۷ هزار کلاس درس دارای تراکم بالای ۴۰ نفر است، گفت: مطلوب ما کلاس با تراکم ۲۵ نفر است. ولی آن کلاس ۴۰ نفره ضریب دیده شدنش بیشتر از مابقی کلاس‌هاست.

وی افزود: در شهر تهران مشکل شدید معلم داریم و امسال ۶۵۰۰ معلم جدید استخدام کردیم. کدام سال ما ۶۵۰۰ معلم را در یکسال برای تهران استخدام کردیم؟ یا به مشهد ۷ هزار معلم جدید دادیم. 

* در تاریخ آموزش و پرورش هیچوقت در ۶ ماه انقدر معلم استخدام نکرده است

صحرایی با تأکید بر اینکه امسال در ۶ ماهه نخست ۴۳ هزار معلم وارد کردیم و اگر تکمیل ظرفیت دبیری را بگیریم همان ۵۰ هزار معلم می‌شود، بیان کرد: هیچ سالی در تاریخ آموزش و پرورش در ۶ ماه انقدر معلم استخدام نکرده است؛ همچنین ۲۵ هزار نفر هم از دانشگاه فرهنگیان وارد مدارس شدند. 

وی اضافه کرد: در آموزش و پرورش هیچ چیز برای الان نیست؛ هر کاری که انجام می‌دهیم چندین سال بعد اثراتش معلوم می‌شود. 

* امسال نظام جذب معلمان کاملاً منحصر به فرد بود

وزیر آموزش و پرورش درباره دوره آموزشی نومعلمان گفت: بر اساس ماده ۲۸ که اجازه جذب معلم خارج از دانشگاه فرهنگیان را می‌دهد، تأکید شده که باید به اندازه یک سال دوره آموزشی را ببیند؛ متأسفانه در تمام سال‌های گذشته هیچوقت روند اعطای مجوزهای استخدامی اینگونه نبوده است که امسال نیرو را برای سال بعد تربیت کنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس چون این موضوع پیش‌بینی شده بود، امسال نظام جذب معلمان کاملا منحصر به فرد بود و برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش، کانون ارزیابی تشکیل دادیم که بیش از ۷۰۰ کانون ارزیابی همزمان در سراسر کشور، افراد را ارزیابی می‌کردند؛ در حال حاضر نومعلمان همزمان با تدریس، آموزش‌ها را می‌بینند. شنبه تا چهارشنبه سر کلاس هستند و پنج‌شنبه و جمعه آموزش‌ها را می‌بینند. 

* در برنامه پنجم توسعه بخش قابل توجهی از فضاهای آموزشی‌مان را به وزارت دیگری واگذار کردیم

صحرایی با بیان اینکه اگر طبق برنامه فضای دانشگاه فرهنگیان توسعه پیدا می‌کرد در حال حاضر باید ورودی‌اش ۴۰ هزار معلم و خروجی‌اش نیز ۴۰ هزار معلم بود، اظهار کرد: در برنامه پنجم توسعه بخش قابل توجهی از فضاهای آموزشی‌مان را به وزارت دیگری واگذار کردیم. یعنی رویکرد تربیت مدارس غیردولتی به جای مدارس دولتی، ما را به اینجا رساند که وقتی رئیس دانشگاه فرهنگیان شدم، ۵۰ هزار دانشجوی خارج از خوابگاه داشتیم؛ در حالی که طبق اساسنامه دانشگاه، دانشجو باید در مکان دانشگاه باشد تا هویت معلمی‌اش شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: در طول این دو سال، 700 هزار مترمربع به فضای دانشگاه فرهنگیان اضافه شد و اکنون هم اهتمام دولت و مجلس بر این است که چنان فضای دانشگاه فرهنگیان افزایش یابد تا بتواند نیاز اصلی آموزش و پرورش را تأمین کند.

* چاپ کتاب‌های درسی مهر ۱۴۰۳ حدود دو ماه پیش آغاز شده است

وزیر آموزش و پرورش درباره حذف محتواهای غیرنافع از کتاب درسی، بیان کرد: موضوع تغییر محتوا و چاپ کتاب درسی، یک فرایند زمان‌بر است؛ از این حیث که چاپ کتاب‌های درسی مهر ۱۴۰۳ حدود دو ماه پیش آغاز شده است. 

وی با بیان اینکه کتاب را خودمان چاپ می‌کنیم که راحت و با قیمت پایین به دست مردم برسد، افزود: ۱۵۳ میلیون جلد کتاب چاپ کردیم و تقریبا ۷۰ درصد کاغذ ایران را آموزش و پرورش مصرف می‌کند و کتاب درسی با یارانه بالای ۸۰ درصد به دست مردم می‌رسد.

* چارچوب کتاب‌های درسی جدید در مرحله اعتباریابی نهایی است

صحرایی اظهار کرد: موضوع حذف مطالب زائد از کتاب درسی، مسأله‌ای است که یک مقدمه مهم‌تر دارد و آن هم تدوین چارچوب کتاب‌های درسی جدید است. چارچوب چه می‌گوید؟ مثلا دانش‌آموز در پایان کلاس اول ابتدایی چه مهارت‌هایی را کسب کند. این هدف پایانی را باید مشخص کنیم و بر اساس آن اصلاح کتاب درسی را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه بعد از ۱۱ سال از تدوین سند تحول بنیادین، چارچوب در مرحله اعتباریابی نهایی است بر اساس این چارچوب، چاپ کتاب‌های درسی و تألیف کتاب درسی خواهد بود.

* تدوین کتاب‌های جدید با رویکرد علم نافع خواهد بود

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کتاب‌هایی که نوشته شده بود پیش از تدوین چارچوب بود به همین دلیل تحول در کتاب شد تا تحول در برنامه؛ کتاب محصول برنامه است، در نتیجه برنامه مقدم بر کتاب است و باید برنامه آموزشی نوشته شود و بر مبنای آن، کتاب تولید شود. 

وی اضافه کرد: چارچوب شایستگی‌های پایه و عمومی در تمام سطوح آماده است و اینکه در پایان هر مقطع سه ساله، دانش‌آموزان باید به چه شایستگی دست یابند، در سطوح مختلف تهیه شده است. بر همین اساس از این به بعد تدوین کتاب‌های جدید با رویکرد علم نافع خواهد بود. 

*جلوی بیکاری 100 هزار نفر در سال‌های آینده گرفته شد

صحرایی با بیان اینکه همه مهارت‌ها چه مهارت نرم و چه مهارت سخت در کتاب‌های درسی مورد توجه خواهد بود، گفت: امسال ۱۰۰ هزار دانش‌آموز به هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای کشور اضافه شدند یعنی جلوی بیکاری ۱۰۰ هزار نفر در سال‌های آینده گرفته شد. 

وی با بیان اینکه ضریب اشتغال هنرستان‌های کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای بسیار بالاست، افزود: مهارت آموزی برای تمام دانش‌آموزان مدنظر ماست؛ در برنامه توسعه هفتم پیش‌بینی کرده بودیم که ۴۵ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه به سمت هنرستان‌ها بروند که شاهد هستیم سهم ۴۰ درصدی همین امسال محقق شده است.

* برگزاری آزمون پایش ملی در پایان هر ۳ سال تحصیلی

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای هر ۳ سال تحصیلی که یک دوره آموزشی محسوب می‌شود، پیش‌بینی کرده‌ایم که دانش‌آموزان باید چه مهارت‌هایی را کسب کنند، گفت: در برنامه هفتم توسعه تصویب شده است که در پایان هر ۳ سال، یک آزمون پایش ملی بگیریم؛ البته تأثیری در رفتن به پایه بالاتر ندارد فقط می‌خواهیم بگوییم نظام آموزشی کشور چه کرده است و آن را نشان دهیم.

وی ادامه داد: مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث شد ما امروز داده‌ای از وضعیت آموزشی کشور در پایه دوازدهم داشته باشیم که درچه شهری و چه مدرسه‌ای، هر معلم چه وضعیتی دارد و در درس خود چه کرده است.

* چطور شد که مدارس دولتی ضعیف شدند؟

 صحرایی درباره تقویت مدارس دولتی، اظهار کرد: تأکید رهبر معظم انقلاب بر تقویت مدارس دولتی، یک نشانه‌ای از قبل را به ما می‌دهد که مدارس دولتی ضعیف شده بودند؛ چطور شد که مدارس دولتی ضعیف شدند؟ چه چیزی مدرسه را قوی می‌کند؟

وی ادامه داد: مدرسه مجموعه‌ای از مؤلفه‌ها مثل معلم، فضا، تجهیزات، برنامه‌ها و ... است. جذب ۷۵ هزار معلم در سال‌جاری فقط برای مدارس دولتی بود که یکی از راه‌های تقویت مدارس دولتی، معلم قوی است.

* دانش‌آموزان در طول سال حداقل یک اردو باید بروند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مؤلفه دیگر کار پرورشی در مدارس است، گفت: یک طرح فراگیر با سه ضلعی امید، ایمان و خودباوری در مدارس شروع شده است که از طریق نشاط و هویت اجرا می‌شود. 

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی کردیم تا دانش‌آموزان در طول سال حداقل یک اردو و اگر امکانش بود به ۲ اردو اعزام شوند، گفت: ۱۳ میلیون و ۵۴۳ هزار نفرروز اردو برگزار کردیم. همچنین پویش‌های مختلف برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کردیم که ۵۰ پویش برگزار شد.

* غربالگری دانش‌آموز متوسطه

صحرایی با تأکید بر اینکه امسال پایگاه‌های اوقات فراغت‌مان را دو برابر کردیم، بیان کرد: در سال‌جاری 46 هزار و 350 پایگاه اوقات فراغت برای دانش‌آموزان داشتیم. 

وی با بیان اینکه طرح نماد(نظام مقابله با آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان) در مدارس دولتی اجرا شد، اضافه کرد: دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم با تأکید بر دانش‌آموزان متوسطه اول در سراسر کشور در یک فرایند غربالگری گرفتند.

* راه‌اندازی ۶۶۸ مرکز مشاوره در سراسر کشور

وزیر آموزش و پرورش به مراکز مشاوره اشاره کرد و ادامه داد: تعداد مراکز مشاوره ۳۲ مرکز بود که در حال حاضر ۶۶۸ مرکز مشاوره داریم و یک خط تلفن هم دایر کردیم که در نظر داریم تقویت هم کنیم. 

وی با اشاره به اهمیت اردوگاه‌های دانش‌آموزی، بیان کرد: در کشور ۷۲ میلیون و ۴۰ هزار مترمربع اردوگاه داریم اما متأسفانه داخل اردوگاه که می‌رفتی غم وجودت را می‌گرفت. اردوگاه سرمایه ملی است و بچه‌ها باید در اردوگاه تربیت شوند که شروع به بازسازی اردوگاه کردیم و امکان خواب در آنها ایجاد شد چون تربیت فرایندی است که بچه‌ها باید چندین روز در کنار مربیان باشند.

* جذب ۲۰ هزار معلم چند مهارتی در دستور کار امسال

صحرایی به طرح شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: یکی از مؤلفه‌ای تقویت مدارس دولتی، تربیت بدنی است؛ متأسفانه مربی تربیت‌بدنی هم مثل مربی پرورشی کم داریم. امسال قرار است ۲۰ هزار نفر جذب کنیم و البته ترکیبی از مربی پرورشی و تربیت‌بدنی یعنی مربی چند مهارتی مطرح بوده که در دستور کار است.

وی ادامه داد: در طرح شهید سلیمانی حدود ۲۲۰۰ فضای ورزشی در مدارس دولتی با اولویت مناطق محروم ایجاد کردیم که تعداد فضاهای ورزشی در داخل مدرسه نسبت به گذشته رشد چشمگیری پیدا کرد. همچنین طرح ۱۰۰ درصد را اجرا می‌کنیم که از اول آبان تا ۲۸ اسفند، ۱۰۰ رویداد مدرسه‌ای در ۱۰۰ مدرسه انجام می‌شود.

* اجرای طرح غربالگری جسمانی کودکان

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح پاک، افزود: طرح پاک به معنای پایش آمادگی کودکان به لحاظ جسمی است که با وزارت بهداشت، طرحی را برای غربالگری جسمانی کودکان در تمام مدارس شروع کردیم. 

وی با بیان اینکه مدارس دولتی یکساله ضعیف نشدند که یکساله درست شوند، گفت: در حال حاضر مدارس دولتی در مسیر بهتر شدن هستند. 

* ۵ هزار مدرسه تحولی شناسایی شدند

صحرایی با بیان اینکه غفلت‌هایی از سند تحول داشتیم که یک مورد اجرای مدرسه‌ تحولی است، گفت: معتقدیم باید سند تحول به کف مدرسه برود؛ آنقدر که درباره سند حرف زده بودیم، برای اجرای سند وقت نگذاشته بودیم. 

وی با تأکید بر اینکه نقطه جوشش تحول، کلاس درس است و آموزش معلمان را شروع کردیم، افزود: مدرسه تحولی و نگاشت مدرسه تحولی تصویب و ابلاغ شده است و هم‌اکنون در رفت و برگشت مدرسه، آموزش و پرورش و ستاد است. همچنین ۵ هزار مدرسه تحولی شناسایی شدند تا این الگو در آنها شروع شود و یک هسته سخت تحولی شکل بگیرد و گسترش یابد که این در مدارس دولتی رخ داده است. 

* باید در مدارس دولتی تنوع کم شود

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید در مدارس دولتی تنوع کم شود، اظهار کرد: عمیقا معتقدم که تنوع باید از بین برود. فقط مدارس دولتی، غیردولتی و سمپاد باشند؛ چرا از سمپاد نگویم. سمپاد در دولت یازدهم کلا از بین رفت و اساسنامه‌اش برچیده شد. در دولت دوازدهم برگشت و در این دولت، ساختار و سازمانش مستحکم شد.

وی ادامه داد: یک اقدام دولت این بود که اگر دانش‌آموزان از دهک‌های یک تا ۴ در سمپاد قبول شوند، دولت هزینه آنها را می‌دهد که این هدیه رئیس‌جمهور است؛ بر این اساس امسال ۴۵ درصد تعداد دانش‌آموزان مناطق محروم دهک‌های یک تا ۴ در سمپاد اضافه شد. 

* رأی دیوان برنامه تربیتی ۶ ساله سمپاد را به هم می‌زند 

صحرایی درباره ماجرای آزمون پایه نهم به دهم سمپاد، گفت: یک اختلاف نظر بین دوایر مختلف ایجاد می‌شود که توقع ما این است به دستگاه تعلیم و تربیت اعتماد کنند و بگذارند کارمان را بر مبنای نگاه تعلیم و تربیتی درست انجام دهیم.

وی ادامه داد: در آیین‌نامه سمپاد که مصوبه هیأت امنای سمپاد است و در حکم قانون برای سمپاد محسوب می‌شود، می‌گوید دانش‌آموزان پایه ششم در آزمون سراسری سمپاد شرکت می‌کنند و اگر پذیرفته شوند تا پایه دوازدهم با شروطی که در آیین‌نامه آمده است، می‌توانند ادامه دهند. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان سمپاد از یک تا 3 درصد دانش‌آموزان کشور هستند، اظهار کرد: در رأیی که صادر شده است به ما می‌گوید سمپاد را در پایان سال سوم تخلیه کنید و دوباره از نو امتحان بگیرید و این موضوع، برنامه تربیتی ۶ ساله ما را واقعا به هم می‌زند. 

وی اضافه کرد: ما در پایان سال سوم متوسطه اول یعنی کلاس نهم، یک تکمیل ظرفیت می‌گیریم تا افراد تیزهوشی که خارج از سمپاد هستند، بتواند وارد شوند و طبق آیین‌نامه هم اگر فردی نتواند ادامه دهد، خارج می‌شود. واقعا توقع و خواسته من از رئیس قوه قضائیه این است که به این قضیه ورود کنند و رأی را دوباره بررسی کنند.

* درخواست وزیر آموزش و پرورش از رئیس قوه قضائیه

صحرایی اضافه کرد: بنده به طور طبیعی از آیین‌نامه‌های مصوب باید دفاع کنم و همین کار را هم کردم و از رئیس دیوان عدالت اداری صمیمانه تشکر می‌کنم که تقاضای اعمال ماده 91 کردم و ایشان با مناعت طبع پذیرفت و در مسیر دیوان قرار گرفت؛ البته اعضای دیوان رأی قبلی خود را تأکید کردند.

وی ادامه داد: خیلی رفتیم و استدلال کردیم که البته آنها نگرانی دارند و نگرانی‌شان مبتنی بر برخی از اصول قانون اساسی است. دوباره تقاضا کردیم؛ والدین هم تجمعاتی انجام می‌دهند و درخواست دارند که از بچه‌هایشان حمایت کنیم چرا که سرمایه کشور هستند و ممکن است این تغییرات به سلامت روان آنها آسیب بزند. از این جهت تقاضایمان از رئیس قوه قضائیه این است که اگر در چارچوب‌های قانونی فرصت دیگری است، برویم و بیشتر استدلال کنیم که مسأله حل شود البته خود رئیس دیوان هم راهنمایی‌هایی کردند که پیگیر هستیم. 

* ۱۳۰ هزار دانش‌آموز در سمپاد داریم

وزیر آموزش و پرورش گفت: به امور حقوقی سپردم که آیا این رأی اشاره به قبل هم دارد. ظاهرا رأی در این خصوص کمی ساکت است و می‌شود تعامل کرد؛ یعنی به این صورت تفسیر کرد آن کسی که جدید می‌آید برایش اجرا شود که البته بحث حقوقی است که پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: آنچه مهم است این بوده که در این فرایند، نفع عمومی کشور را در نظر بگیریم. یعنی دانش‌آموز سمپادی که در آنجا وارد شده است فرایند ۶ ساله خودش را ادامه دهد. ۱۳۰ هزار دانش‌آموز در سمپاد داریم، واقعا در این فرایند ۶ ساله به‌گونه‌ای تربیت‌شان می‌کنیم که آماده حل یک مسأله کشور شوند؛ من می‌گویم اگر فقط ۱۰ درصد آنها مسأله حل کنند یعنی ۱۳ هزار مسأله کشور را حل می‌کنند. این بچه‌ها سرمایه‌های ملی ما و گوهر این کشور هستند.

* مدارس غیردولتی در مجموع ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار می‌دهد

صحرایی گفت: مدارس غیردولتی در مجموع ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ در سند تحول بنیادین هم به غیردولتی اشاره شده است. 

وی اضافه کرد: اولین مصوبه‌ای که برای تقویت مدارس دولتی اتفاق افتاد، تأثیر قطعی معدل در کنکور بود؛ نتایج هم این را نشان داد. تعداد دانش‌آموزان غیردولتی که در بین نفرات کنکور بودند، بیشتر از سهم کلی آنها از دانش‌آموزان کشور نیست. یعنی اگر ۱۴ درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند از رتبه‌های برتر هم همین حول و حوش ۱۵، ۱۶ درصد سهم بردند.

* ۲۵ هزار کلاس درس در کشور بین ۵ تا ۱۰ دانش‌آموز دارد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت ساختن مدرسه در جهت تقویت مدارس دولتی، اظهار کرد: ۵۸۰۶ مدرسه در ۲ سال ساختیم و این مدارس را هم برای دانش‌آموزان مدارس دولتی می‌سازیم. یعنی به طور متوسط روزی ۸ مدرسه در کشور ساخته شده است. 

وی با بیان اینکه تعداد کلاس‌های بالای ۴۰ نفره کشور، ۱۷ هزار و ۶۰۰ کلاس از ۶۰۰ هزار کلاس درس است، افزود: ۲۵ هزار کلاس درس در کشور داریم که بین ۵ تا ۱۰ دانش‌آموز دارد؛ همچنین در کشورمان ۵۰۵ مدرسه یک نفره داریم و ۱۰ هزار مدرسه داریم که تعداد دانش‌آموزانش زیر ۵ نفر است. آنجایی که تراکم ما ۴۰ نفر است، مدارس غیردولتی کمک ما هست. چون اگر همان مدارس غیردولتی نباشد، دانش‌آموزان آن مدارس هم سرریز به مدارس دولتی می‌شوند.

* برخورد با هزار مدرسه غیردولتی متخلف 

صحرایی با تأکید بر اینکه بحث تقویت مدارس دولتی اولویت قبل از یک ما هست و بحث نظارت بر کیفیت مدارس غیردولتی اولویت مهم ما محسوب می‌شود، اضافه کرد: در برخورد با تخلف نشان دادیم که مسامحه نمی‌کنیم؛ بیش از هزار مدرسه غیردولتی در همین ۲ سال که تخلف داشتند از تعلیق و تعطیل تا عزل مدیر و سایر مسائل انضباطی درباره‌شان اعمال شد.

وی ادامه داد: مدارس غیردولتی یک مقتضیاتی دارند که برخی مواقع حتی اگر مدارس دولتی با کیفیت کنار خانواده‌ها باشد اما ترجیح می‌دهند که فرزندشان به این مدارس برود. مثلا مدرسه غیردولتی فرزندشان را تا ساعت ۱۶ نگهداری می‌کند چرا که پدر و مادر هر دو کارمند هستند. 

این مقام مسؤول در آموزش و پرورش تصریح کرد: باید ظرفیت مدارس دولتی را به‌گونه‌ای بالا ببریم که دوگانه امسال فرزندم را در کدام مدرسه ثبت‌نام کنم به دغدغه والدین تبدیل نشود همچنین ایجاد رابطه بین مدارس دولتی و غیردولتی است مدنظر ماست تا پیوند مدرسه دولتی و غیردولتی به یک روند تبدیل شود.

*رتبه‌بندی در پایان آبان وارد فاز جدید می‌شود

وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: رتبه‌بندی مطالبه بیش از یک دهه بر زمین مانده بود که این دولت به رغم تنگناهای زمان شروع، اجرا کرد؛ در اجرا انقدر سنگین بود که برخی جرأت نمی‌کردند نزدیک شوند؛ در اجرای رتبه‌بندی برخی اشکالات از نظر معلمان وجود داشت و برخی درباره رتبه‌شان، اعتراض کردند. 

وی ادامه داد: با آغوش باز اعتراضات را بررسی کردیم و آنچه وارد بود، اعمال کرده و رتبه‌ها را اصلاح کردیم؛ در پایان آبان، وارد فاز جدیدی رتبه‌بندی یعنی مرحله ارتقا می‌شویم. آیین‌نامه آن هم با همکاری معلمان در حال اصلاح است و آیین‌نامه‌ جدید، مقتضیات جامعه معلمی را بیشتر می‌بیند. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول