اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

وزرای خارجه قزاقستان و ترکمنستان بر همکاری‌های دوجانبه در دریای خزر تاکید کردند

در دیدار وزرای خارجه قزاقستان و ترکمنستان مسائل مربوط به دریای خزر و دریای آرال مورد بررسی قرار گرفت.

وزرای خارجه قزاقستان و ترکمنستان بر همکاری‌های دوجانبه در دریای خزر تاکید کردند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «مورات نورتلئو» وزیر امور خارجه قزاقستان در چارچوب سفر رسمی وارد «عشق آباد» شد و با «رشید مرداف» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در جریان ملاقات وزرای امور خارجه ترکمنستان و قزاقستان برنامه همکاری بین وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور برای سال‌های 2024-2026 به امضا رسید.

مقامات ارشد دو کشور در ادامه تاکید کردند: روابط قزاقستان و ترکمنستان به مرحله جدیدی از توسعه رسیده و تماس‌ها در بالاترین سطح در موقعیت ویژه‌ای قرار دارند.

سران نهادهای دیپلماتیک ترکمنستان و قزاقستان بر اهمیت اجرای توافقات به دست آمده در چارچوب سفر دولتی رئیس جمهور این کشور به عشق‌آباد در سال 2021 میلادی، تاکید کردند.

طی این ملاقات همچنین تعامل دو کشور در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، سازمان همکاری اقتصادی، اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع و قالب‌های «آسیای مرکزی+» بررسی شد.

تاکید شد که دو کشور در عرصه بین‌المللی در حد زیادی مواضع مشابهی داشته و در این زمینه افزایش سرعت مشارکت نهادهای دیپلماتیک دو کشور حائز اهمیت دانسته شد.

طی این دیدار همچنین مسائل مربوط به دریای خزر و دریای آرال نیز مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو طرف در مورد اتخاذ اقدامات هماهنگ برای تضمین رشد حجم تجارت دوجانبه به توافق رسیدند که تشدید گروه مربوطه کاری، برگزاری شورای بازرگانی دو کشور و تبادل هیات‌های تجاری از جمله این اقدامات به شمار می‌روند.

در این دیدار همچنین جهت‌گیری‌ و چشم‌اندازهای اصلی تعامل دو کشور در زمینه‌های سوخت و انرژی، صنایع نفت و گاز و شیمیایی، صنایع نساجی، کشاورزی، اکولوژی و حفاظت از محیط‌‌زیست، مسائل استفاده منطقی از منابع آب در منطقه، حمل و نقل و لجستیک، ارتباطات و مخابرات مشخص شد.

در مورد همکاری‌های فرهنگی و بشردوستانه، دو طرف برنامه‌هایی را برای سازماندهی روزهای فرهنگی و رویدادهای برنامه‌ریزی شده در چارچوب سیصدمین سالگرد «مختوم قلی فراغی» مشخص و در خصوص تشدید روابط بین دانشگاهی توافق کردند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول