اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

سردبیر مجله خردورزی: روشنفکران ما غربزده‌اند که از فلسطین دفاع نمی‌کنند

سردبیر مجله خردورزی می‌گوید: در قاموس فکری روشنفکران، آنچه اهمیت دارد غرب و موضوعات مربوط به آن است. به همین جهت می‌بینیم از صحبت کردن و دفاع کردن درباره فلسطین یا افغانستان اِبا دارند.

سردبیر مجله خردورزی: روشنفکران ما غربزده‌اند که از فلسطین دفاع نمی‌کنند

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، بیش از ۲۰ روز از شروع مجدد درگیری‌های اسرائیل و نیروهای مقاومت فلسطینی می‌‌گذرد و بار دیگر انسانیت به وسیله کشتار زنان و کودکان فلسطینی به مذبح خویش رفته است. وقایع اخیر موجب شد تا بسیاری از اقشار در جای‌جای جهان نسبت به آن واکنش نشان دهند، اما با این حال ما شاهد آن هستیم که در کشورمان ایران، جریانات روشنفکری و دانشگاهی، برعکس ادعاهای آوانگاردی و پیشروانه خود سکوت اختیار کرده و موضع مشخصی ندارند. درمورد چرایی این موضوع با حجت‌الاسلام مجید رحیمی، پژوهشگر حوزه اندیشه و سردبیر مجله خردورزی گفت‌وگویی داشتیم.


حجت‌الاسلام مجید رحیمی

انتظاری که از روشنفکران می‌رود

رحیمی در ابتدا گفت: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که رهبر آن موضوع فلسطین را اولویت جهان اسلام معرفی می‌کند. به همین جهت موضوع فلسطین انتظار می‌رود، در بین روشنفکران و اهالی علم و دانشگاه در شرایط حساس کنونی اولویت اول یا دوم باشد. اینکه امروزه برخی دانشگاهی‌های ما درمورد موضوع فلسطین اظهار نظر نمی‌کنند و درقبال این بحران سکوت اختیار کردند، به چند دلیل مهم بر می‌گردد. یکی  از اصلی‌ترین دلایل سکوت روشنفکران ما نسبت به موضوع فلسطین به مبانی بنیادین آنان و غلبه انگاره‌های لیبرالی منتهی می‌شود. 

روشنفکران ما غربزده هستند که از فلسطین دفاع نمی‌کنند

وی افزود: ما وقتی از دیدگاه لیبرالی و نگاه غربی صحبت می‌کنیم، عده‌ای گمان می‌برند حتماً شخص باید اهل اروپا باشد تا چنین اندیشه‌ای داشته باشد؛ در صورتی که اگر دقت کنیم، درک خواهیم کرد، رسوخ اندیشه‌های لیبرال به قدری بین دانشگاهیان ما افزایش یافته است که دقیقاً در بزنگاه‌های حساس تاریخی آن‌ها هم مثل غربی‌ها به موضوعات فکر می‌کنند. در قاموس فکری این افراد آنچه که اهمیت دارد غرب و موضوعات مربوط به آن است. به همین جهت می‌بینیم از صحبت کردن و دفاع کردن درباره فلسطین یا افغانستان اِبا دارند، یا از سفر و پژوهش درمورد مردم این کشورها سرباز می‌زنند؛ حال کافی است بیایید و یک کرسی مطالعه درمورد غرب برگزار کنید تا ببینید چگونه مشتاقانه درمورد این موضوع دست به کار می‌شوند. 

شبه‌علمی که روشنفکران را به روزه سکوت وا داشته است

سردبیر مجله خردورزی ادامه داد: چنین نظرگاهی را اسلام رد می‌کند، چرا که در نظر اسلام شأنیت را نه جغرافیا بلکه تقوا روشن می‌سازد. باید بگویم ما در نهاد علم، که دانشگاه باشد با نوعی شبه‌علم روبه‌روییم که مبانی انسانی و اسلامی ما را هدف قرار داده است. مرگ یک ملت زمانی فرا می‌رسد که نسبت به ظلم بی‌تفاوت باشند. ما انتظار داریم که روشنفکران در صف اول مقابله با رژیم صهیونیستی باشند، اما سکوت آنان نشان‌دهنده حقیقت شبه‌علمی است که در فضای آکادمیک ما رسوخ کرده است. 

او اشاره کرد: در گذشته نزاع‌های روشنفکران کاملا مبنایی و در چهارچوب علمی بود، اما متأسفانه امروزه علوم انسانی و علوم اجتماعی ما دچار زرنگاری شده. به تعبیری باید گفت، درحال حاضر بین یک استاد دانشگاه و یک سلبریتی شاید چندان تفاوتی نباشد و چه بسا این اساتید دانشگاهی دنباله‌روی سلبریتی‌ها شده‌اند. 

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول