اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

سنت‌هایی که با ذوق دست هنرمندان همنشین شدند

خانه تاریخی سوخکیان سالها است به خانه دوم هنرمندان داراب تبدیل شده است، هنرمندانی که با درآمیختن ذوق و قریحه، نشاط را از سطح به عمق جامعه پیرامون خود هدیه می‌کنند.

سنت‌هایی که با ذوق دست هنرمندان همنشین شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، خانه تاریخی سوخکیان، مامنی برای هنرمندان صنایع دستی و به نوعی خانه دوم آنها است.

هنرمندانی که با درآمیختن ذوق و قریحه، نشاط را از سطح به عمق جامعه پیرامون خود می برند و ارمغان آنها، هنر دست و اندیشه کم‌نظیر آنها است.

خانه سوخکیان، سالها است میزبان هنرمندان دارابی بوده و به بازارچه صنایع دستی تبدیل شده است.

بازارچه‌ای که ذوق و زیبایی را با رنگ و نقش در هم آمیخته و به مردم هدیه می کند.

حس ناب همجواری با رویاهای بافته شده

با یک گشت و گذار ساده در این مکان تاریخی، نجوای امیدبخشی به گوش می رسد. حس نابی که در هر یک از اتاق‌ها جریان دارد، در کنار حیاطی که حوض پرآب و گلدان‌هایش، ذوق حضور در خانه‌های قدیمی و اصیل را در دل زنده می‌کند.

این روزها نیز هنرمندان در خانه سوخکیان حضور می‌یابند تا آثار ارزشمند خود را عرضه کنند و در کنار آن به هنرجویان خود، آموزش دهند.

بانوان هنرمندی همچون زهرا ترفنج، نجات دارابی، کوهستانی و... از گذشته تاکنون با آثار خلاقانه خود، فضایی دلنشین به خانه دوم خود هدیه داده‌اند و بانوان هنرمند دیگری همچون محبوبه هوشمند، کریمی و... اگر چه فعلا در این بازارچه حضور ندارند اما نجوای هنری را که در گذشته، اجرا و عرضه می‌کردند همچنان از دیوارهای خانه سوخکیان به گوش می‌رسد.

سنت‌های بومی که با ذوق و سلیقه همنشین شدند

 صنایع دستی به عنوان یکی از عناصر اثرگذار در زیست بوم و دربردارنده ارزشهای غنی و میراثی هر منطقه است که در جذب و رونق‌بخشی به گردشگری تاثیر محوری خود را دارد.

تولید و عرضه صنایع دستی علاوه بر توجه به المان‌های مورد نظر در جوامع بومی، در رونق بخشی به اقتصاد منطقه نیز تاثیرگذار است و می‌تواند درآمدزایی مستمری را برای شهر یا روستای صاحب اثر به دنبال داشته باشد که در این میان توجه به ابتکارات و ایده‌های خلاق هموارکننده مسیر است.

صنایع دستی داراب که متاثر از آداب و سنن بومی جوامع محلی و اقلیم منطقه است، با توجه به گذر زمان، تغییر شرایط اجتماعی و فرهنگ محلی، تغییر کاربردی داشته و نیازهای روز جامعه هدف را در بر گرفته است.

فعالیت هنرمندان داراب در ۳۰ رشته کددار صنایع دستی

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری داراب در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به توانمندی هنرمندان دارابی گفت: تاکنون ۵۰۰ کارت صنعتگری به هنرمند-صنعتگران داراب ارائه شده است و حداقل ۳۰ رشته فعال به عنوان رشته‌های کددار در این شهرستان شناخته شده‌اند. 

علیرضا پرویزی ادامه داد: رشته‌های صنایع داری(جاجیم، گبه، گلیم) قلم زنی، معرق، منبت، قلاب‌بافی و دو میل‌بافی، حصیربافی، نقاشی روی سفال، تهذیب، سفالگری و... در سطح شهرستان فعال است.

 وی اظهار داشت: هنرمندان این رشته‌ها در آزمون که برگزار می‌شود، شرکت کرده و پس از قبولی در این آزمون، کارت صنعتگر در رشته‌های شناسه‌دار صنایع دستی را دریافت می‌کنند.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی داراب خاطرنشان کرد: این کارت صنعتگری مورد تایید معاونت صنایع دستی بوده و به موجب آن خدماتی به هنرمندان ارائه می‌شود. 

وی اظهار داشت: امسال به ۵۰ نفر از هنرمندان شهرستان تسهیلات ۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی ارائه شده است. 

پرویزی بیان کرد: از دیگر مزایای کارت مهارت، معرفی هنرمندان به سازمان تامین اجتماعی جهت پوشش بیمه است که در این راستا، سالانه تعدادی از هنرمندان شهرستان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

تملک خانه تاریخی سوخکیان، در کش و قوس تامین اعتبار
 
تملک خانه تاریخی سوخکیان، موضوعی است که طی چند سال اخیر مطرح شده اما تاکنون محقق نشده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی داراب در این زمینه گفت: سال گذشته، ۲ میلیارد تومان جهت مرمت اندرونی خانه سوختکیان هزینه شد و به دنبال تامین اعتبار برای تملک خانه سوخکیان هستیم.

 

 وی تعلل در تملک خانه سوخکیان را ناشی از تورم موجود دانست و افزود: با توجه به تورم سالانه، بالا رفتن مبلغ ملک و مطرح شدن رقم بیشتر توسط وراث، تملک تاکنون به نتیجه نرسیده اما با جدیت پیگیر تامین اعتبار برای این کار هستیم.
 
پرویزی اظهار داشت: یکی از رویکردهای موجود، جذب هنرمندان جدید و همچنین برگزاری آموزش رایگان در 2 رشته چرم دوزی و گلیم بافی است که ثبت نام آن در حال انجام است.

گزارش از : سمیه انصاری‌فرد

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول