اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

عوارض مرزی، قیمت کالاهای صادراتی ایران را افزایش می‌دهد

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در خراسان رضوی گفت: دریافت عوارض متقابل مرزی از تجار در مرز دوغارون، قیمت تمام شده کالاهای صادراتی و ترانزیتی را افزایش می‌دهد.

عوارض مرزی، قیمت کالاهای صادراتی ایران را افزایش می‌دهد

محمود سیادت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تایباد اظهار کرد: عوامل مختلفی در مرزهای ایران و افغانستان، از جمله مرز دوغارون، در افزایش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی و ترانزیتی نقش دارند که یکی از آنها دریافت عوارض متقابل مرزی از تجار است.

وی افزود: این عوارض متقابل توسط هر دو طرف ایرانی و افغانستانی از تجار دریافت می شود و می طلبد که دو کشور به صورت همزمان این فرایند را لغو کرده تا روابط تجاری و اقتصادی تهران-کابل بیش از پیش رشد پیدا کند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در خراسان رضوی ادامه داد: این عوارض مرزی حدود ۱۰ سال پیش از سوی ایران حذف شد، اما افغانستان آن را حذف نکرد و سپس ایران نیز مجدد این فرایند را وضع کرد.

سیادت بیان کرد: توقف های طولانی ناوگان حمل‌ونقلی در پارکینگ ها نیز هزینه های اضافی را بر تجار تحمیل می کند و این خود باعث افزایش قیمت تمام شده کالاها می شود.

مشکلات رانندگان و تجار به زودی حل و فصل خواهد شد

این مقام مسئول گفت: این گونه مشکلات که تاثیر منفی بر مراودات مرزی دارد و باعث نارضایتی رانندگان و تجار شده است، به زودی توسط مسئولان ایران و افغانستان حل و فصل خواهد شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در خراسان رضوی تصریح کرد: سرپرست وزارت حمل و نقل (ترانسپورت) افغانستان در روزهای آتی به ایران سفر خواهد کرد و مطالبات تجار و همچنین موضوع دریافت عوارض متقابل مرزی مورد بررسی قرار می گیرد.

سیادت اضافه کرد: ایران برای افغانستان یکی از مسیرهای دسترسی به آب های آزاد و نیز کشورهای اروپایی است و فرایندها و تشریفات مرزی در گذرگاه های زمینی دو کشور نیاز به بازبینی اساسی دارند.

وی اذعان کرد: پایانه های مرزی دوغارون در خراسان رضوی، ماهیرود در خراسان جنوبی و میلک در سیستان و بلوچستان نیازمند یک مدیریت واحد مرزی با اختیارات کامل هستند که سبب تسریع در تشریفات گمرکی خواهند شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در خراسان رضوی ادامه داد: این بازبینی ها باید در حوزه های سخت افزاری مانند جاده دسترسی، تحویل به موقع سوخت به کشنده ها و تفکیک مسیر تجاری و مسافری و همچنین نرم افزاری مانند استقرار سازمان های مرتبط، تامین نیروی انسانی، ساعات کاری و تجهیزات نظارتی صورت گیرد.

سیادت خاطرنشان کرد: افزایش هزینه های تحمیلی بر کالاهای صادراتی سبب کاهش قدرت رقابت ایران در بازارهای جهانی می شود و تجار مجبور به انتخاب راه های دیگر برای تامین کالاهای مورد نیاز خواهند شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول