اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

امضای 13 سند همکاری رهاورد سفر «بردی‌محمداف» به ترکیه

در پایان مذاکرات ترکمنستان و ترکیه در آنکارا با حضور سران دو کشور 13 سند همکاری دوجانبه به امضا رسید.

امضای 13 سند همکاری رهاورد سفر «بردی‌محمداف» به ترکیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سردار بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در چارچوب سفر دو روزه خود به ترکیه با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور دیدار و مذاکره کرد.

در چارچوب این مذاکرات که در آنکارا برگزار شد، مسائل مربوط به انتقال گاز و برق ترکمنستان به ترکیه از طریق دریای خزر بررسی و بر اهمیت تعمیق همکاری نزدیک در بخش ترانزیت تاکید شد.

در این راستا، دو طرف تایید کردند که ایجاد شاخه‌ای جدید در کریدورهای حمل‌ونقل موجود، به ویژه برای بهبود کارایی کریدورهای خزر و دریای سیاه پاسخگویی منافع هر دو جانب است.

بردی‌محمداف به موضوعات مذاکرات خود با رئیس جمهور ترکیه که بنابر سخنان وی در یک فضای دوستی و تفاهم متقابل انجام شد، اشاره کرد و گفت: طی این مذاکرات موضوعات مهم سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه مسائلی مانند تضمین امنیت و ثبات و بهبود کیفیت روابط بین‌المللی بررسی و بر اهمیت افزایش حجم تجارت دوجانبه تاکید شد.

وی ضمن سخنانی در نشست مطبوعاتی بعد از مذاکرات با همتای ترکیه‌ای خود همچنین خاطرنشان کرد که اسناد به امضا رسیده در نتیجه این مذاکرات به توسعه همکاری بین دو کشور در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی کمک خواهد کرد.

بین دو طرف در پایان این مذاکرات با حضور سران دو کشور چندین سند جدید  همکاری از جمله موافقتنامه همکاری در زمینه فرهنگ؛ همکاری در مورد تحقیق و توسعه در زمینه حمل‌و‌نقل و فناوری اطلاعات؛ تفاهم در زمینه آموزش عالی؛ تفاهم در زمینه رسانه بین دفتر روابط عمومی ریاست جمهوری ترکیه و کمیته دولتی تلویزیون، رادیو و فیلمبرداری ترکمنستان؛ موافقتنامه همکاری در زمینه مقررات فنی، استانداردسازی، ارزیابی انطباق، اعتبارسنجی و اندازه‌شناسی؛ همکاری در زمینه هواشناسی؛ همکاری در زمینه حفاظت از گیاهان و قرنطینه؛ تولید مشترک خدمات سمعی و بصری و برنامه اقدام برای همکاری در زمینه سیاست جوانان برای سال‌های 2024-2026 در راستای اجرای موافقتنامه همکاری در زمینه جوانان و ورزش به امضا رسید.

علاوه بر این، اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های کالای ترکیه و اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان تفاهم‌‌‌نامه‌ای مبتنی بر ایجاد مجمع بازرگانی و صنعت ترکیه و ترکمنستان امضا کردند.

همچنین اداره توسعه و حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط ترکیه و اتحادیه صنعت‌گران و کارآفرینان ترکمنستان برنامه اقدامی را برای توسعه همکاری در زمینه شرکت‌های کوچک و متوسط تصویب کردند.

در مجموع دو جانب در پایان نتیجه این مذاکرات 13 سند جدید همکاری دوجانبه امضا کردند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول