اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سوزاندن بقایای کشاورزی منجر به افزایش غلظت آلاینده‌های هوا شده است

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه گفت: سوزاندن بقایای کشاورزی مزارع برنج همزمان با فصل پاییز و ایجاد پدیده وارونگی دما، سبب ماندگاری و افزایش غلظت آلاینده‌های هوا شده است.

سوزاندن بقایای کشاورزی منجر به افزایش غلظت آلاینده‌های هوا شده است

 مهدی انصاری، رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: با وجود اطلاع‌رسانی گسترده اداره جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه و همچنین نصب بنر در ورودی و مبادی شهرها و روستاهای شهرستان، درخصوص عدم آتش زدن کاه و کلش و بقایای محصولات کشاورزی مزارع برنج، برخی از کشاورزان مبادرت به سوزاندن بقایای بجای مانده در مزارع خود کردند.

وی افزود: این افراد پس از شناسایی به استناد ماده ۲۰ قانون هوای پاک، توسط اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان به مراجع قضائی معرفی و مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.

انصاری بیان کرد: سوزاندن بقایای کشاورزی مزارع برنج همزمان با فصل پاییز و ایجاد پدیده وارونگی دما، سبب ماندگاری و افزایش غلظت آلاینده‌های هوا شده است.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه با بیان اینکه سوزاندن بقایا و ضایعات کشاورزی علاوه بر تهدید بهداشت عمومی، عامل ایجاد ناراحتی در بیماران تنفسی و افراد حساس است، گفت: در صورت سوزاندن بقایای کشاورزی با متخلفان بدون اغماض برخورد خواهد شد.

  وی با اشاره به اینکه طبق ماده ۲۰ قانون هوای پاک و ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماندها و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، این عمل از مصادیق آلودگی محیط زیست است، تصریح کرد: قانون به صراحت این موضوع را جرم تلقی کرده و مستوجب مجازات حبس تا یک سال برای افراد متخلف است.

  انصاری تصریح کرد: کشاورزان به دلیل عدم آگاهی از مضرات سوزاندن کاه و کلش و یا این تصور که ساده‌‌ترین راه آتش‌ زدن آن پس از برداشت محصولات است، به این عمل مبادرت می‌‌ورزند در حالی‌ که این سرمایه ملی می‌‌تواند جمع‌آوری و بسته‌بندی شده و سبب اشتغال‌زایی و زمینه ایجاد درآمد برای خانواده‌‌ها باشد.

  رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه خاطرنشان کرد: سوزاندن ضایعات کشاورزی علاوه بر آلودگی هوا و مشکلاتی که برای سلامت تنفس مردم به وجود می آورد، باعث از بین رفتن جانداران ریز مفید در سطح خاک نیز می‌شود که در نتیجه این اقدام حاصلخیزی خاک به مرور از دست می‌رود.

وی با اعلام شماره تماس چهار رقمی ۱۵۴۰ برای پاسخگویی به شکوائیه‌های زیست محیطی از عموم مردم خواستار مشارکت گسترده‌تر در خبررسانی تخلفات زیست محیطی از جمله سوزاندن ضایعات در مزارع، باغات و نقاط مختلف شهری به این اداره شد.

پایان پیان/۶۳۱۰۱/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول