اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«سمرقند» میزبان نشست آسیای مرکزی و آمریکا با دستور کار مسائل منطقه

نخستین نشست مقامات آسیای مرکزی و آمریکا در قالب «C5+1» در شهر «سمرقند» برگزار شد.

«سمرقند» میزبان نشست آسیای مرکزی و آمریکا با دستور کار مسائل منطقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، نخستین نشست مقامات آسیای مرکزی و آمریکا در قالب «C5+1» در شهر «سمرقند» برگزار شد.

در این نشست هیئت‌های قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و همچنین آمریکا به سرپرستی «سامانتا پاور» مدیر آژانس توسعه بین المللی (USAID) حضور داشتند.

«لذیذ قدرت‌اف» وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان در این نشست گفت: چالش‌های مدرن مانند امنیت غذایی، تغییرات اقلیمی را می‌توان با تلاش‌های مشترک و حمایت متقابل حل و فصل کرد.

وی افزود: آسیای مرکزی همیشه به عنوان پلی اروپا و آسیا را به یکدیگر متصل کرده است. بین کشورهای ما ارتباط قوی وجود دارد. هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که از نظر سنت‌ها، آداب و رسوم و ارزش‌ها تا این حد به یکدیگر نزدیک باشد. ما فقط همسایه نیستیم، ما خویشاوندان، برادران و دوستانی هستیم که در یک منطقه بزرگ با هم زندگی می‌کنیم.

قدرت‌اف خاطرنشان کرد: بدین دلیل هدف اصلی مراسم امروز تحکیم و گسترش همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای منطقه از طریق تنظیم مشترک اقدامات همه جانبه معین است.

وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان اظهار داشت: در چند سال گذشته دوره جدیدی در تاریخ همکاری بین کشورهای آسیای مرکزی آغاز شده است. مجموع مبادلات بازرگانی همه کشورهای منطقه در سال 2022 میلادی در سطح 220 میلیارد دلار قرار گرفته و در مقایسه با سال 2017 میلادی تقریباً دو برابر شده است. حجم سرمایه گذاری‌های متقابل 5.6 برابر افزایش یافته است. همه این روندهای مثبت در توسعه کلی اقتصادی کشورهای ما منعکس شده و کل تولید ناخالص داخلی طی 5 سال 40 درصد رشد کرده است.

وی ادامه داد: در این میان باید تاکید کرد که ما هنوز ظرفیت توسعه همکاری‌های اقتصادی را داریم. در این راستا، ما از علاقه و تمایل آمریکا برای شکوفایی و توسعه بیش از پیش منطقه ما در مواجهه با چالش‌های پیش بینی نشده در جهان استقبال می‌کنیم.

قدرت‌اف، نشست «سمرقند» را ادامه اجرای توافقات به دست آمده بین سران کشورهای منطقه و آمریکا در ماه سپتامبر در «نیویورک» در چارچوب قالب C5+1 دانست.

وی همچنین گفت: این نشست یک مسیر محکم برای ابتکارات مشترک آتی است که هم ماهیت بین منطقه‌ای خواهد داشت و هم مشارکت آسیای مرکزی و آمریکا را به سطح کیفی جدیدی خواهد رساند.

مدیر آژانس توسعه بین المللی (USAID) نیز در ادامه اظهار داشت: در نشست سپتامبر در «نیویورک»، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بر پایبندی کشورش برای حق حاکمیت، پایداری و شکوفایی در کشورهای آسیای مرکزی تاکید کرد.

پاور خاطرنشان کرد: کشورهای شما گام‌های مهمی در این راستا برداشته‌اند. اصلاحاتی برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها انجام دادند، در زمینه بهره‌برداری مشترک از منابع انرژی و آب همکاری و ارزش همکاری با شرکای جامعه مدنی را می‌شناسند.

مدیر آژانس توسعه بین‌المللی (USAID) افزود: همه این گام‌ها می‌توانند سطح دستمزد، ثبات و شکوفایی را در هر یک از کشورهای شما افزایش دهند.

پاور گفت: با برداشتن گام‌های واقعی برای کاهش موانع در راه تجارت بین‌منطقه‌ای و بین‌المللی، کشورهای آسیای مرکزی می‌توانند ابزارهایی را برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید در منطقه و همچنین بازارهای جدیدی را برای صادرات و دستیابی به افزایش درآمد برای کشاورزان، کارآفرینان و صاحبان مشاغل کوچک و متوسط به دست آورند. 

وی عنوان کرد: شما با تبادل دانش و ابزارها می‌توانید در تنوع بخشی به اقتصاد کمک کنید، نوآوری‌ها را به اشتراک گذارید، با تغییرات اقلیمی سازگار شوید و از انرژی‌های تجدیدپذیر به طور موثرتر استفاده کنید. «یوساید» در گسترش تجارت در بازارهای جدید با خوشحالی به شما کمک می‌کند تا فرصت‌های جدیدی را برای رشد اقتصادی همه کشورهای شما فراهم کند.

روز 19 سپتامبر اولین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و آمریکا در قالب C5+1 در مقر سازمان ملل متحد در «نیویورک» برگزار شد. این گفت‌وگوها بر تشدید مبارزه با تروریسم، تحکیم روابط اقتصادی منطقه‌ای و امنیت انرژی متمرکز بود.

در این نشست «ضرورت احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها» و «اصلاحات جاری برای بهبود مدیریت و اولویت قانون» مورد بررسی قرار گرفت.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول