اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

کنعانی: ایران ستون و لنگر ثبات و امنیت در منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری نشست فرمت منطقه‌ای ۳+۳ در تهران گفت: ایران ستون و لنگر ثبات و امنیت در منطقه بر اساس دکترین امنیت دسته جمعی بومی و معتقد به ظرفیت و توان مؤثر کشورهای منطقه برای حل و فصل مشکلات و بحران‌ها، امنیت و ثبات پایدار برای تأمین منافع مشترک و توسعه و پیشرفت جمعی است.

کنعانی: ایران ستون و لنگر ثبات و امنیت در منطقه است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نخستین نشست وزرای خارجه فرمت منطقه‌ای ۳+۳ روز دوشنبه اول آبان ماه در تهران و با حضور وزاری خارجه ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و به میزبانی حسین امیرعبداللهیان برگزار شد.

فرمت ۳+۳ شامل سه کشور قفقاز جنوبی (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و سه کشور همسایه با این منطقه شامل روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران است که البته در نشست دیروز وزیر خارجه گرجستان (به دلیل مسائل و اختلافاتی که با روسیه دارد) شرکت نکرد. پیش از این نشست ۳+۳ در تاریخ ۱۹ آذر ۱۴۰۰ و در سطح معاونان وزرای خارجه و البته بدون حضور گرجستان در مسکو برگزار و در آن نشست «علیرضا حقیقیان» دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه شرکت کرده بود.

این نشست در شرایطی برگزار شد که در منطقه غرب آسیا و در غزه شاهد حملات رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع غزه هستیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه) دوم آبان ماه در همین خصوص عنوان کرد: در حالی که آمریکا همراه با برخی متحدانش با حمایت تمام عیار از رژیم شرور صهیونیستی در حال تشدید جنگ افروزی، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه هستند، تهران میزبان دومین نشست سازوکار منطقه‌ای ۳+۳ تحت عنوان «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی» با حضور وزرای امور خارجه کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و روسیه بود.

وی افزود: ایران ستون و لنگر ثبات و امنیت در منطقه بر اساس دکترین امنیت دسته جمعی بومی و معتقد به ظرفیت و توان مؤثر کشورهای منطقه برای حل و فصل مشکلات و بحران‌ها، امنیت و ثبات پایدار برای تأمین منافع مشترک و توسعه و پیشرفت جمعی است. 

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: پیگیری این راهبرد در جای جای منطقه می‌تواند بدون مداخلات سودجویانه بازیگران فرامنطقه‌ای، تأمین کننده منافع کشورها و توسعه پایدار منطقه ما باشد.

حسین امیرعبداللهیان هم طی سخنانی در این نشست عنوان کرد: من امید فراوان دارم که این سازوکار به سرعت کارایی خود را در حل و فصل مسائل قفقاز جنوبی، عبور از دوره جنگ و مناقشه به دوره صلح و همزیستی و گشودن فصلی نو در همگرایی و شکوفایی منطقه نشان خواهد داد. امروز فرصتی تاریخی در اختیار ماست. اکنون نوبت صلح در قفقاز است.ما از مذاکرات صلح بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان حمایت می‌کنیم و شناسایی متقابل تمامیت ارضی توسط دو کشور را گامی سازنده برای رسیدن به توافق صلح ارزیابی می‌کنیم. (اینجا بخوانید)

در نخستین نشست وزرای خارجه سازوکار منطقه‌ای ۳+۳ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آرارات میرزویان وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان، جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه و هاکان فیدان وزیر امور خارجه جمهوری ترکیه در این نشست حضور داشتند و در پایان این نشست بیانیه‌ای ۹ بندی صادر شد. 

وزرای خارجه فرمت ۳+۳ در تهران در این بیانیه‌ با تأکید بر خاتمه فوری هدف قرار دادن غیرنظامیان بیگناه در غزه، اهمیت حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بر اساس منشور ملل متحد، احترام به حاکمیت، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی و خدشه‌ناپذیری مرزهای شناخته شده بین‌المللی را مورد اشاره قرار داده و توافق کردند نشست بعدی در ترکیه برگزار شود. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول