اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

ایرانی‌ها ابتدای امسال بیشتر از کدام نوع اینترنت استفاده کرده‌اند؟

گزارش فصلی سازمان رگولاتوری که اخیرا منتشر شده، نشان می‌دهد در 3 ماه اول سال 1402 ضریب نفوذ اینترنت سیار در کشور رشد 7.3 درصدی داشته است.

ایرانی‌ها ابتدای امسال بیشتر از کدام نوع اینترنت استفاده کرده‌اند؟

به گزارش خبرنگار علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارشات فصلی از وضعیت ارتباطات در کشور منتشر می‌کند. امسال اما این روند با تاخیری 3 ماه بوده و به تازگی گزارش فصل بهار منتشر شده است.

آمار منتشر شده در سه ماه بهار نشان می‌دهد، 11میلیون و 5 هزار نفر مشترک اینترنت پهن باند (اینترنت ثابت) و 105 میلیون و 824 هزار کاربر اینترنت موبایل در کشور داریم؛ بر این اساس، در 3ماه اول سال 1402 ضریب نفوذ اینترنت سیار رشد 7.3 درصدی داشته اما اینترنت ثابت با کمی کاهش از 13.03 به 12.9 رسیده است.

در بخشی از این گزارش که مربوط به پهنای باند اینترنت ثابت است، آمده: عمده سهم بازار اینترنت ثابت با رقم 76 درصد، به فناوری X-DSL گره خورده و تعداد کاربران TD-LTE به 18 درصد رسیده است. 49 درصد بازار اینترنت ثابت نیز در اختیار شرکت مخابرات قرار دارد و 29 درصد به دیگر شرکت‌های FCP‌ مربوط می‌شود.

نمودارها نشان دهنده آن است که عمده کاربران سرعت 2 تا 10 مگابیت را در اینترنت ثابت تجربه می‌کنند، همچنین ، سرعت 10 تا 20 مگابیت بر ثانیه نیز در رتبه دوم قرار دارد اما از آنجا که حداقل تا پایان بهار پروژه فیبر نوری نتوانسته مشترکین بیشتری را به شبکه پهنای باند ثابت اضافه کند باید دید وعده تجربه سرعت‌ 100 مگابیت بر ثانیه چه زمانی محقق می‌شود.

سهم ثابت بازار اپراتورها

بخش دیگر گزارش فصلی سازمان تنظیم مقررات به حوزه ارتباطات سیار اختصاص دارد. براساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همراه اول 53 درصد سهم بازار مشترکین تلفن همراه را در اختیار دارد و بعد از آن ایرانسل با 43 درصد و رایتل هم با 4 درصد مشترکین را به خود اختصاص داده‌اند، بیشترین تعداد مشترک اینترنت سیار نیز به ‌ترتیب متعلق به همراه اول، ایرانسل و رایتل است.

سهم بازار مکالمه و پیامک اپراتورها

همچنین در این گزارش به حجم مکالمات و پیام‌های کوتاه اپراتورها پرداخته است؛ این آمار نشان می‌دهد در بخش مکالمه سهم بازار همراه اول 67 درصد است، همچنین، ایرانسل با 31 درصد و رایتل با 2 درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

همچنین، 82 درصد از سهم کل پیامک‌های ارسال شده در فصل بهار مربوط به همراه اول است، پس از آن نیز ایرانسل با 15 درصدو رایتل با 3درصد در جایگاه بعدی قرار دارند؛ گفتنی است، براساس این آمار، در بهار هر کاربر به‌طور متوسط ۲۶۲ پیامک ارسال کرده است.

 

شاخص های کیفیت شبکه سیار

بر اساس آنچه در گزارش بهاره سازمان تنظیم مقررات آمده، سرعت انتقال داده اپراتور همراه اول 99.7 درصد بوده است، این عدد در اپراتور ایرانسل نزدیک به 99.6 درصد بوده و رایتل نیز کمتر از 99.5 درصد بوده است.

همچنین آمار سه ماهه نشان می‌دهد، رایتل بیشترین قطعی را در سرویس داده 4جی داشته است.

اختصاص 25 درصد از شکایات به ارتباطات سیار

آنطور که در گزارش بهار سازمان رگولاتوری آمده است، مردم از ارتباطات حوزه ثابت بسیار بیشتر از حوزه سیار شاکی هستند. در این مدت 75 درصد شکایات مردمی مربوط به ارتباطات ثابت (تلفن و اینترنت) بوده و 25 درصد شکایات به ارتباطات سیار مربوط می‌شود.

در بهار امسال بیش از 36 هزار شکایت برای حوزه ثابت ثبت شده است که 65 درصد آن مربوط به تلفن و 35 درصد نیز مربوط به پهن باند ثابت بوده است. در زمینه ارتباطات سیار نیز 11235 شکایت ثبت شده که تنها 20 درصد آن مربوط به اینترنت سیار بوده است.

گزارش کامل رگولاتوری از وضعیت ارتباطات در بهار 1402 را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول