اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

«بلدالامینِ کرمان» از رکود تا رکورد

مجموعه 4 هزار واحدی بلدالامین که 3 ماه پیش در رکود بود، حالا جان گرفته تا جایی که مدیرکل ستاد اجرائی فرمان حضرت امام(ره) در کرمان از ثبت یک رکورد جدید در آن خبر می‌دهد.

«بلدالامینِ کرمان»  از رکود تا رکورد

خبرگزاری فارس کرمان - آمنه شهریارپناه: پروژه بزرگ مسکن ملی و خانه‌دار شدن حدود 4 هزار متقاضی در بلدالامین مدتی است که در کرمان سر و صدای زیادی به پا کرده و روی خط خبری رسانه‌های محلی قرار گرفته است.

یکی از مسائل مهم و بحث‌برانگیز آن، طولانی شدن روند ماجرا بود که خبرگزاری فارس در تیرماه سال جاری در گفت‌و‌گو با یکی از متقاضیان به ماجرای آن ورود و حساسیت کار را به متولیان امر گوشزد کرد.

در همین راستا بیست‌ویکم مردادماه بسیج رسانه، اتوبوس مطالبه‌گری خود را راه انداخت و جمعی از خبرنگاران را سر پروژه برد، روزی که مسؤولان مربوطه دور میز نشسته و به بررسی ماجرا پرداختند، مشکلات ریز و درشت را روی میز ریختند و خبر از تغییر پیمانکار دادند.

 ده روز بعد بار دیگر خبرگزاری فارس به محل پروژه رفت تا قول و قرارهای مدیرانی را پی بگیرد که مقرر شده بود امروز و فردای همان روز مشکلات را حل‌وفصل کنند.

در کانکس پروژه و در حضور متقاضیان، با پیمانکار در موضوعات مختلف گفت‌وگو کردیم، مشکلات زیاد اما چیزی که توجهات را به خودش جلب کرد، امید به روزهای پیش رو بود.

حالا بعد از گذشت چند ماه به منظور شرکت در نشست خبری مدیرکل ستاد اجرائی فرمان حضرت امام(ره) باز هم به سمت پروژه رفتم، نشستی که موضوعات مختلفی مطرح و آخرین وضعیت پروژه تشریح شد، اما باز هم فحوای کلام محمدعلی روح‌اللهی همان امیدی بود که بارقه‌های آن از دو ماه قبل شکل گرفت و در جان متقاضیان ریخته شد.

تشریح آخرین وضعیت پروژه 4 هزار واحدی بلدالامین

مدیرکل ستاد اجرائی فرمان حضرت امام(ره) همه پیشرفت کنونی مجموعه مسکن ملی بلدالامین را طی همین سه ماه گذشته خواند و گفت: در این پلاک ثبتیِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که ۶۴ هکتار مساحت دارد، قرار است در ۸ فاز، ۴ هزار واحد ساخته شود.

وی با تقدیر از دست‌اندرکاران کنونی پروژه مسکن ملی، رسانه‌ها را در تحول اخیر ساخت‌وساز در بلدالامین و مطالبه آنها را موثر دانست و گفت: همه اتفاقات دست به دست هم داد تا پیشرفت قابل توجهی در سه ماه گذشته داشته باشیم.

 

 

 ستاد اجرائی در کرمان همت بزرگی کرد

 روح‌اللهی به تعهد ستاد اجرایی فرمان حضرت ‌امام در ساخت ۵۰ هزار خانه در کل کشور سخن به میان آورد و عنوان کرد: در کرمان ۶۴ هکتار در اختیار این طرح گذاشتیم که همت بزرگی در کل کشور بود.

وی به تغییر کاربری در این زمین پرداخت و با بیان اینکه در پروژه ۴ هزار واحدی بلدالامین تمامی سرانه‌ها از جمله مذهبی، آموزشی، بهداشتی، فضای سبز و غیره دیده شده است، گفت: بلدالامین مشکلاتی داشت اما برای خانه‌دار شدن 4 هزار خانوار آماده است.

دلیل تاخیر در اجرای پروژه چه بود؟

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) استان کرمان، علت تاخیر در پیشرفت پروژه را توضیح داد و گفت: بلدالامین در سال ۹۸ کلید خورد که به موضوع کرونا خوردیم، یکی از دلایل تاخیر، به همزمانی با این ویروس کشنده بر می‌گردد، بخشی از آن تحکیم بستر بود، مهندسی زیربنایی و رعایت استانداردهای سازمان نظام مهندسی و استحکام‌بخشی زمین کشاورزی و تبدیل آن به محلی مناسب برای خانه‌سازی باعث شد، پروژه به تاخیر بیفتد.

وی اضافه کرد: اولین قراردادی که سال ۹۸ بستیم، برای هر متر مربع ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود، اگر روز شمار جلو بیاییم و افزایش قیمت‌ها را بررسی کنیم، می‌بینیم که این افزایش، پیمانکار را به درد سر انداخته‌اند، پس این نوسان قیمت‌ها هم دلیلی برای این تاخیر است.

 پروانه‌های ساختمانی را گرفتیم

 روح‌اللهی از صدور پروانه‌های ساختمانی توسط شهرداری سخن گفت و تصریح کرد: حدود یک‌هزار و ۴۳۰ پروانه صادر شده و بقیه آن نیز صادر می‌شود.

 تحویل واحدها 24 ماهه است

وی از بازه زمانی ۲۴ ماهه برای تحویل واحدها خبر داد و عنوان کرد: با توجه ه برخی مسائل ممکن است این زمان اندکی کمتر یا بیشتر شود.

مسؤولان استان بیشتر همت کنند

وی عنوان کرد: استاندار کرمان در جلسات شورای مسکن به متولیان آب، برق و گاز تاکید کرده‌اند، زیرساخت‌های این پروژه را به موقع انجام دهند.

 مصالح پایِ کار می‌خواهیم

روح‌اللهی خاطرنشان کرد: پروژه بلدالامین نیاز اساسی به میلگرد دارد، کرمان در این زمینه استان غنی است اما به بلدالامین سخت گذشت، با فولاد بردسیر و فولاد سیرجان قرارداد داریم، اگر پای کار بیایند پیشرفت کار زمان کمتری خواهد داشت، درباره بتن هم همینطور، اگر معادن شن و ماسه پای کار بیایند کار به سرعت پیش می رود‌.

وی اضافه کرد: مهمترین چیزی که اکنون نیاز داریم، مصالح پایِ کار است که با یک قیمت ارزان‌تر اتفاق بیفتد استاندار و مدیرکل صنعت و معدن می‌توانند کنار ما باشند تا مشکل سیمان، شن بلوک و میلگرد حل و مردم زودتر به خانه‌های خود برسند.

 تکمیل فازهای ۴ تا ۸ اما و اگر دارد ...

وی به واحد‌های فازهای ۴ به بعد پرداخت و با تاکید براینکه تعیین و تکلیف آنها اما و اگر دارد، عنوان کرد: قیمت وزارت راه‌وشهرسازی باید معقول باشد، پیمانکار از هر جای کشور به کرمان می‌آید، فکر سود خود را می‌کند، مهمترین چیزی که در پیشرفت این پروژه اهمیت دارد، اصلاح قیمت‌ها است، اگر اتفاق بیفتد، فازهای ۴ تا ۸ هم تکمیل می‌شود.

بلدالامین رکورد شکست

وی از بتن‌ریزی ۶۰۰ مترمربعی در مجموعه بلدالامین در یک روز خبر داد و با تاکید بر اینکه این امر در کشور بی‌سابقه و یک رکورد به حساب می‌آید، گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) وقتی پای کار می‌آید، نظارت صد درصدی دارد و سعی می‌کند حساسیت خاص و ویژه داشته باشد.

روح‌اللهی ادامه داد: یکی از حساست‌های ما و شرکت توسعه و عمران، در بحث تحکیمی بود که باید در تک تک واحدها حفظ می‌شد، بتن‌ریزی که برای آزمایش برده بودند، مقاومتش جواب نداد، سریعا فونداسیون را از بین بردند و بتن جدید ریختند و ۶۰۰ متر مکعب را پوشش دادند.

 از درصد پیشرفت چه خبر؟

 مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) استان کرمان، به درصد پیشرفت فازها اشاره و اذعان کرد: فاز اول ده درصد، فاز دوم که قرارداد آن به زودی نهایی می‌شود، ۱۲ درصد و فاز سوم هم ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

قول می‌دهم ...

وی اضافه کرد: اگر مصالح پای کار به ما برسد، قول می‌دهم در ۵ ماه پایانی سال یک حرکت فوق‌العاده را در بلدالامین رقم بزنیم.

به گزارش فارس: حدود دو ماه قبل، فازهای یک و دو که کار در آنها تازه آغاز شده بود، حالا به ۱۰ و  ۱۲ درصد پیشرفت و فاز سوم نیز که ۱۵ درصد پیشرفت داشت به حدود ۲۰ درصد رسیده است، اتفاقی امید بخش که امیدواریم این روند رو به رشد به خوشحالی مردم و متقاضیان این پروژه منتهی شود.

پایان پیام / ۸۰۰۶۵ / ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول