اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

کارگردان «اخت الرضا»: فیلم‌های تاریخی، مذهبی در سبد خانوار جایگاه ویژه‌ای دارند

کارگردان فیلم «اخت الرضا» گفت: فیلم‌های تاریخی، مذهبی در سبد خانوار جایگاه ویژه‌ای دارند، باوجود فیلم‌هایی دیگری که شاید قشر خاصی را جذب یا با رده سنی خاصی مواجه شوند در فیلم‌های تاریخی، مذهبی این اتفاق رقم می‌خورد که کل خانواده را به علت شرایط ایدئولوژیک و سمپاتی که نسبت به ایده و قصه دارند می‌توانند به سینما بکشند.

کارگردان «اخت الرضا»: فیلم‌های تاریخی، مذهبی در سبد خانوار جایگاه ویژه‌ای دارند

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس فیلم سینمایی اخت الرضا به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی، این روزها درسینماهای سراسر کشور در حال اکران است؛ این فیلم که محصول سازمان سینمایی سوره است، سفر حضرت معصومه سلام الله علیها از مدینه تا قم را روایت می‌کند.

مخاطب فیلم‌های تاریخی مذهبی متفاوت از مخاطبان سینمارو است و نمایش آثار سینمایی مثل اخت‌الرضا در سالن‌های سینمایی کمک می‌کند که طیف‌های متنوع و دیگری هم به سالن سینما بیایند. واضح است اگر برنامه‌ریزی مدونی برای تولید و نمایش این جنس فیلم‌ها باشد، گستره وسیعتری از مخاطبان به سالن‌های سینما خواهند آمد.

سیدمجتبی طباطبایی کارگردان اخت‌الرضا در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان مخاطبان این جنس آثار تاریخی را بیشتر کرد، گفت: «وقتی به تاریخ سینما نگاه می‌کنیم، فیلم‌های تاریخی و مذهبی زیادی در سینمای جهان ساخته شدند که اتفاقاً مخاطبان زیادی را به سینما کشانده‌اند و بازخوردهای خیلی خوبی گرفته‌اند، از طرف دیگر تئاتر هم ریشه‌اش در آئین‌های مذهبی بوده است و کم‌کم در طول تاریخ جنبه فراغت و سرگرمی به خودش گرفته است؛ پس ابتدا بهتر است به این سؤال از این منظر نگاه کنیم که چرا اخیراً فیلم‌های تاریخی که ساخته می‌شود مخاطبان محدودی دارند؟ می‌توان گفت دلیلش، سختی و پیچیدگی کار و داشتن مختصات و ملاحظات خیلی جدی است که این نوع کارها را دچار یک نوع سانسور و یک نوع ویراستاری مجدد می‌کند.»

او همچنین اضافه کرد: «راجع به آثار تاریخی دو بال مهم وجود دارد، یکی بال محتوایی و یکی بال فنی و تکنیکی که گاهی شده است که کار به لحاظ تکنیکی و هنری دارای ویژگی‌های خوبی بوده اما به لحاظ محتوایی نتوانسته است، آن امتیاز و نمره قابل قبول را به دست بیاورد و بالعکس آثاری هم بوده‌اند که به لحاظ محتوایی غنی هستند اما به لحاظ تکنیکی نتوانسته‌اند کیفیت لازمی را که برای جذب مخاطب است، رقم بزنند.»

کارگردان اخت‌الرضا در ادامه گفت: «فیلم‌های زیادی در طول تاریخ سینما در مورد حضرت مسیح(ع) ساخته شدند و در مورد حضرت رسول(ص) یکی دو تا کاری هستند که آقای مجیدی و مرحوم مصطفی عقاد ساختند که اتفاقاً واکنش‌های خوبی از جانب مخاطب داشته است. با این حال مشکلی که وجود دارد، این است که هنوز متولیان امر و سازندگان فیلم‌ها مخصوصا آثار سینمایی تاریخی مذهبی هنوز مخاطب شناسی‌شان ضعیفی دارند. یعنی ما الان در فیلم‌های فان و فیلم‌های سرگرم‌کننده و در گیشه به یک الگو و ساختاری رسیده‌ایم که فرمولش را سینمادار و تهیه‌کننده و سازنده فیلم می‌داند ولی به دلیل تجربه کمی که در ساخت فیلم‌های مذهبی دارد گاهی در ساخت و چه بسا در پخش و پسا تولید اشتباهاتی صورت گرفته و چه بسا نتوانسته آن طوری که شایسته و بایسته است دیده بشود و مخاطبین خود را جذب کند. مثال واضحش فیلم محمد رسول الله است که علیرغم کیفیت بالا و زحمتی که عزیزان کشیدند، اما در پخش آن قدری موفق نبود و این را نباید پای پایین بودن و عدم اقبال مخاطب گذاشت، شاید به خاطر عدم سیاست‌گذاری درست در پخش فیلم باشد.»

سید مجتبی طباطبایی در پایان گفت: «فیلم‌های تاریخی مذهبی در سبد خانوار جایگاه ویژه‌ای دارند، باوجود فیلم‌هایی دیگری که شاید قشر خاصی را بکشند یا با رده سنی خاصی مواجه شوند در فیلم‌های تاریخی مذهبی این اتفاق رقم می‌خورد که کل خانواده را به علت شرایط ایدئولوژیک و سمپاتی که نسبت به ایده و قصه دارند می‌توانند به سینما بکشند. این ظرفیتی است که متاسفانه نسبت به آن مغفول هستیم. امیدواریم اتفاق خوبی از این دست بیفتد و به باور همه برسد که فیلم تاریخی مذهبی می‌تواند مخاطب خودش را که طیف وسیعی از جامعه هستند به سینماها بکشد.»

فیلم‌سینمایی «اخت الرضا» با مشارکت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و مجموعه شبکه‌های کربلا (عتبه حسینی) ساخته شده و از تاریخ 22 مهرماه در سینماهای سراسر کشور اکرانش را آغاز کرده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول