اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

جشنواره یاقوت سرخ؛ از امیدآفرینی تا مردمی‌سازی

همزمان با فصل برداشت یاقوت سرخ در خاستگاه زرشک جهان (خراسان‌جنوبی)، جشنواره زرشک در شهرستان قاین کلید خورد، جشنواره‌ای که از سال گذشته تا امروز اتفاقات خوبی را در استان رقم زده و با امیدآفرینی همراه بوده است.

جشنواره یاقوت سرخ؛ از امیدآفرینی تا مردمی‌سازی

خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی؛ همزمان با فصل برداشت یاقوت سرخ در خاستگاه زرشک جهان (خراسان‌جنوبی)، جشنواره زرشک امروز ۲۹ مهر ماه در شهرستان قاین کلید خورد و اختتامیه آن سوم آبان ماه در فرهنگسرای بیرجند برگزار می‌شود.

به گفته غلامحسین حسینی، دبیر اجرایی جشنواره ملی زرشک خراسان‌جنوبی، از حدود ۱۵۰ نفر مسوولان ارشد دولتی، بخش‌های اقتصادی و تعاونی فعالان حوزه مواد غذایی و زرشک، صاحبان برند غذایی برای جشنواره زرشک دعوت شده تا از نزدیک از باغ ها، کارگاه‌ها و ... بازدید داشته باشند، همچنین برگزاری گردشگری مزرعه از برنامه‌های جانبی این جشنواره است.

حفظ هویت زرشک

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی اولین راهبرد را حفظ هویت زرشک برای خراسان جنوبی دانست و اظهار کرد: ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی و تعاون و فعالان این حوزه و تشویق و ترغیب دست‌اندرکاران به صنایع تبدیلی و فرآوری و کمک به رونق بازار زرشک از راهبردهای ما در این حوزوه است.

وی با اشاره به رونمایی از خط شستشو و دستگاه دان‌کن زرشک گفت: اگر بیشتر روی آن سرمایه‌گذاری شود بخش اعظمی از مشکل فرآوری و برندسازی حل خواهد شد که این امر نیازمند حمایت متولیان امر و مسؤولان است.

حسینی عنوان کرد: امسال حرکت به سمت محتواسازی برنامه‌ها بوده است و در حوزه آموزش و صادرات و تشکیل میز صادرات کارهایی انجام می‌شود که فرصتی برای صادرات و بازاریابی داخلی ایجاد شود.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی با بیان اینکه جشنواره زرشک در خراسان جنوبی برای حفظ بخش هویتی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: اما برای رونق فروش باید در خارج از استان هم قالبی از این جشنواره انجام شود.

وی با اشاره به حضور در نمایشگاه‌های خارجی و واگذاری آن به بخش خصوصی عنوان داشت: در آذر ماه نمایشگاه بزرگ محصولات جهانی در چین برگزار می‌شود که پاویون مربوط به کشور ما به خراسان جنوبی داده شده که تلاش می‌شود محصولات استان به خوبی در آنجا معرفی شود.

لزوم تأمین سرمایه در گردش زرشک‌کاران

حجت‌الاسلام رحمانی، امام جمعه قاین نیز پیشنهاداتی برای افزایش عملکرد برگزاری جشنواره‌ داد و عنوان کرد: احصاء نظر کشاورزان، مسئله بیمه کشاورزان که مدت زمان بیمه فقط یک سال است باید در نظر گرفته شود.

وی با طرح موضوع سرمایه در گردش افزود: اگر برای یک سرمایه‌گذار، سرمایه در گردش ضروری است برای کشاورز واجب است و خرید دولتی و استفاده از نظرات کشاورز و قیمت‌گذاری توسط آنها و همچنین ارائه تسهیلات برای نگهداری باغ‌ها لازم و الگوی کشت این محصول است.

تشریح دستاوردهای جشنواره ملی زرشک در سال گذشته

مهدی جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه امسال توفیق برگزاری این جشنواره مردمی‌سازی آن است که به بخش خصوصی واگذار شد، اظهار داشت: شاید هنوز به معنای واقعی کلمه مردمی‌سازی اتفاق نیفتاده است اما قطعا زمانی محقق خواهد شد که کشاورزان و تولید کنندگان و مردم نسبت به اجرای کامل آن اقدام کنند چرا که ظرفیت بخش خصوصی پنهان و آشکار است که نهان نشده است.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره‌ها ذهن‌ها را معطوف به موضوع آن می‌کند و باید همه ذهن جهانیان و مسؤولان را نسبت به محصول زرشک معطوف کنیم، گفت: این به معنای رفع تمام مشکلات نیست اما موضوع دیده شده و ریل‌گذاری برای حل مشکلات در درازمدت انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بعد از برگزاری جشنواره زرشک در سال گذشته تاکنون ۴۳ اتفاق خوب انجام شده است، بیان داشت: طی این مدت، ۱۵۰ دوره آموزشی برای کشاورزان برگزار شده و دبیرخانه دائمی زرشک در سازمان جهاد کشاورزی مستقر شده است.

جعفری چاپ کتاب در حوزه زرشک، اقدام برای تولید فیلم‌های مستند، راه‌اندازی مرکز توسعه و ترویج زرشک در قاینات، راه‌اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در طبس و مرکز تحقیقات علوم دامی در سربیشه، ایجاد کلکسیون باغ زرشک و ... از دیگر اقدامات انجام شده طی یک سال گذشته در استان است. 

وی با اشاره به مبارزه دولت با زنگ جاروئی زرشک در استان تصریح کرد: پیگیری افزایش ماندگاری محصول با پرتودهی و تسهیل‌گری برای راه‌اندازی بارگاه زرشک نیز صورت گرفته که طرح زنجیره ارزش افزوده زرشک برای اولین بار با اعتبار اولیه 4 میلیارد  انجام شده است.

جعفری به افتتاح واحدهای فناورانه و شناسنامه‌دار کردن باغات زرشک استان اشاره و خاطرنشان کرد: ۴۳ درصد محصول تولید استان که ۹۷ هزار تن زرشک تر است بسته‌بندی و فرآوری می‌شود و شهرک تخصصی زرشک فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه صادرات زرشک بسیار میزان آن کم است اما از سال گذشته تا امسال با امیدآفرینی افزایش یافته است، گفت: طی یک سال گذشته، ۴ هزار هکتار به سطح زیر کشت زرشک در استان افزوده شده است.

جعفری با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فقط پرونده تسهیلاتی در حوزه کشاورزی داریم و پیگیر هستیم تا به نتایج مطلوب برسیم، گفت: اگر در حوزه کشاورزی کسی ممانعت در حوزه تولید می‌کند باید پاسخ دهیم و در حوزه تولید آنچه که توان داریم را می‌گذاریم که دغدغه در حوزه تولید نداشته باشند.

حمایت از ایده‌های نو در صنایع تبدیلی زرشک

جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در جشنواره ملی زرشک اظهار کرد: از سال گذشته دو راهبرد اساسی در حوزه جشنواره زرشک دنبال کردیم که اول تغییر نگاه در سطح کلان استان و کشور است و بهره‌بردار و کشاورز هم باید نوع نگاه خود را تغییر دهند چراکه وقتی تغییر نگاه صورت گیرد تغییر در رفتار کشاورز ما هم قطعا صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بعد از این تغییر نگاه، توجه کردن و معطوف کردن نگاه به سمت این موضوع است که این دو توأم با هم مشکلات دیده خواهد شد و شکل‌گیری نگاه جدید و تغییر رفتار در کشاورزان اجازه نمی‌دهد کشاورز فقط به دنبال تزریق به بازار باشد و نگاه کشاورز را هم در افزایش بهره‌روی و ... افزایش می دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان با تغییر این نگاه‌ها است که ورود کردند و این نوع نگاه و مواجهه دانش‌بنیان‌ها در گذشته نبوده است، تصریح کرد: وظیفه ما است که به عنوان دغدغه‌مندان کشاورزان، مشکلات را حل کنیم.

اشرفی با تأکید بر اینکه هر کسی که در حوزه صنایع تبدیلی زرشک وارد شود را به چالش می‌کشیم، گفت: زرشک یک گوهر معدنی است و امروز کارهایی که زنجیره ارزش افزوده‌ای که زرشک دارد و از جنس دانش‌بنیان‌ها باید ورود شود چرا که روی حلقه‌ها و زنجیره‌ها اگر بتوانیم کار کنیم، می‌توانیم عرصه موفقی را برای تولید محصول زرشک داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شاید در آینده نه‌چندان دور مفهوم بارگاه هم برای زرشک از بین برود، بیان کرد: اگر دنبال ساختار حرکت کنیم و برای بالادست فکری نکنیم موفق نمی‌شویم و مدل حرکت و استراتژیک برای نفوذ در بازارهای جهانی و صنایع تبدیلی است.

اشرفی با اشاره به اینکه اصلا دنبال خرید تضمینی زرشک نیستیم چراکه زرشک شأن آن از خرید تضمینی بالاتر است، اظهار کرد: خرید توافقی را برای حمایت از کشاورزان داریم چرا که دغدغه ما به اندازه کشاورز اگر نباشد حتما در کنار آنها هستیم و برای ایجاد ارزش افزوده‌ای که سبد معیشت خانواده را تقویت کند دغدغه داریم.

به گزارش فارس، همزمان با آیین افتتاح جشنواره ملی زرشک در قائنات، نمایشگاه صنایع تکمیلی غذایی زرشک و زعفران دا دانشگاه آزاد قاین افتتاح شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول