اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

امامزاده‌ای که پنجشنبه‌ها مدرسه است+عکس

بانوان طلبه حوزه علمیه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، پنجشنبه‌ها در شبستان حرم امامزاده سیده ملک خاتون سلام‌الله‌علیها به صورت رایگان مشغول تدریس به کودکان کم بضاعت منطقه هستند.

امامزاده‌ای که پنجشنبه‌ها مدرسه است+عکس

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، پنجشنبه پاییزی است. اما بیشتر از ابرها، دل‌هایمان بارانی است. بارانی از جنس غم. غم کودکان مظلوم فلسطین که سایه انداخته بر دل همه مسلمانان. التیامی و مرهمی جز رفتن به امامزاده نیافتم. به امامزاده سیده ملک خاتون سلام‌الله‌علیها رفتم که اولین بار است، توفیق زیارتش را دارم. حرم این بانوی بزرگوار در بافت قدیمی شهر تهران در همسایگی بزرگراه امام علی علیه‌السلام و در محله اتابک واقع شده است.

حرمی دنج و کوچک در محله اتابک تهران

از در که وارد می‌شوی، حیات بزرگ و باصفایی را می‌بینی، سمت راست چشمت به مقبره پنج شهید گمنام می‌خورد. شهدایی که هرجا باشند، بهانه‌ای برای رجوع گاه و بیگاه همگان خواهند شد. بعد از زیارت قبور شهدای گمنام، و قرائت فاتحه، راهی زیارت سیده ملک خاتون شدم، بانویی از تبار مبارک امام موسی کاظم علیه‌السلام. حرم دنج و کوچکی، که احساس آرامشِ خاصی به آدم می‌دهد. 

مشغول زیارت بودم که صدایی توجهم را جلب کرد. صدایی مثل هیاهوی بچه‌ها در مدرسه. دنبال صدا را گرفتم و رفتم. به شبستان رسیدم. چشمم به یک‌سری دانش‌آموز افتاد که دایره وار، کنار مربی جمع شده بودند و هر حلقه مشغول خواندن درس خاصی بود. یک قسمت دروس ابتدایی، قسمت دیگر راهنمایی، قسمت دیگر زبان انگلیسی و خلاصه همه مشغول بودند. جریان را از زهیر سازگار مداح اهل بیت(ع) و مدیر آستانه مقدسه سیده ملک خاتون سلام‌الله‌علیها جویا شدم.


زهیر سازگار مداح اهل بیت(ع) و مدیر آستانه مقدسه سیده ملک خاتون

طلابی که امامزاده را مدرسه کرده‌اند

 مدیر آستانه مقدسه سیده ملک خاتون سلام‌الله‌علیها ضمن بیان خورسندی از این حرکت طلاب، عنوان کرد: این منطقه بسیار محروم و فقیرنشین است. بسیارند کسانی که جویای علم هستند اما وسع مالی کافی ندارند و این خلأ را بانوان طلبه حوزه علمیه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها پُر کردند. بانوانی که به صورت خودجوش و آتش به اختیار و بدون چشم داشت در این امامزاده مشغول فعالیت هستند. آن‌ها هر پنجشنبه از صبح، دلسوزانه، مخلصانه، بی‌ریا و صمیمانه میزبان دانش آموزان هستند و همچون معلم مهربان پیگیر آموزش آن‌هایند.

سازگار چنین اظهار داشت: من خودم شاهد فعالیت مربی‌ها هستم، بعضی ساعات دیدم که یک معلم حتی با یک نفر تدریس را ادامه داده و مثل یک مادر دلسوز فعالیت او را پیگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌هایی از این دست، واقعاً جای تشکر دارد تأکید کرد: کاش این فعالیت طلاب حوزه علمیه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها الگویی شود برای سایر فعالان فرهنگی و در سایر مناطق، بخصوص مناطق کم برخوردار جامعه، گسترش بیشتری پیدا کند.


ناهید شمس مدیر حوزه علمیه حضرت زهرا سلام الله علیها

مشاوره، پاسخگویی به مسائل شرعی، تدریس کار طلبه‌ها در امامزاده

 یکی از فعالان در شبستان، ناهید شمس مدیر حوزه علمیه حضرت زهرا سلام الله علیها بود. پای صحبت او نشستم و از زبان او جویای طرح شدم. مدیر حوزه علمیه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها  اظهار داشت: حوزه ما کانون نوجوان و جوانان و گروه جهادی خود را پنجشنبه‌ها به آستان سیده ملک خاتون سلام‌الله‌علیها می‌آورد تا در زمینه‌های مختلف پاسخگوی نیاز کودکان و بانوان باشند.

شمس تصریح کرد: بانوان طلبه ما، با توجه به مهارت و توانایی که دارند، پنجشنبه‌ها در این مکان، در زمینه مشاوره، پاسخگویی به مسائل شرعی، تدریس و حلقه‌های تربیتی در حال فعالیت هستند.

مدیر حوزه علمیه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها  افزود: بیشتر فعالیت ما متوجه کودکان و نوجوانانی است که یا بازمانده از تحصیل هستند و یا درسشان ضعیف است و وسع مالی شرکت در کلاس تقویتی را ندارند. گروه جهادی ما تعدادی کتاب درسی و لوازم التحریر تهیه کردند و در اختیار بچه‌ها گذاشتند. به یاری خدا تا حدودی و با توجه به وسع مالی، گروه جهادی در بحث تغذیه هم کمک حالشان هستیم. 

از ابتدایی داریم تا متوسط و حتی نهضت سوادآموزی

یکی دیگر از مربیان که از اوایل، همراه طرح بوده، مریم حاتمی است که پر شور در حال تدریس به کودکان است. زمان نوشتن تمرین دانش آموزان، فرصتی شد که چند دقیقه‌ای با او هم کلام شوم تا از حس و حال این طرح برایم بگوید. او که از طلاب حوزه علمیه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها گفت: افراد در مقاطع متفاوتی ثبت نام شدند، از ابتدایی داریم تا متوسط و حتی نهضت سوادآموزی. علاوه بر دوره‌هایی که گذراندم، چون خودم فرزند محصل دارم، با شیوه‌های آموزش نوین آشنایی دارم و عاشق کار با کودکان هستم. همیشه همه کارهایم را جور می‌کنم تا پنجشنبه‌ها اینجا باشم تا خدای ناکرده بچه‌ها از درس جا نمانند.

حاتمی تاکید کرد: برای ما آنچه مهم است، صرف انسانیت و علم‌آموزی است و اینکه حق همه بچه‌هاست که تحصیل کنند. ما اینجا هستیم تا شرایط تحصیل را برای همه کودکان و نوجوانان فراهم کنیم.

از یکی از مربی‌ها اجازه گرفتم تا وارد جمع دانش آموزانش شوم. دختران پُرانرژی که از ده ساله تا ۱۶ ساله بودند و مشغول یادگیری زبان انگلیسی. از آن‌ها خواستم درباره کلاسشان بگویند.نازیلا که ۱۶ سال داشت، گفت: من از اینکه دارم زبان انگلیسی یاد می‌گیرم، خیلی خوشحالم. عاطفه ۱۴ ساله که رضایت از چهره‌اش مشخص بود، ادامه داد: اگر اینجا کلاس نبود، من زبان انگلیسی یاد نمی‌گرفتم. دریا، از بودن کنار دوستان و فضای خوب کلاس برایم تعریف کرد. فاطمه ۱۰ ساله باشوق فراوان وسط صحبت دوستان پرید و گفت: من معلم‌های اینجا را خیلی دوست دارم. 

از من هم دعوت کردند هر پنجشنبه به کلاسشان بروم و در کنارشان باشم. خلاصه همهمه و سروصدایشان بلند شد و همه دوست داشتن صحبت کنند ولی بخاطر احترام به بقیه دوستان که مشغول یادگیری بودند و به محیط آرام نیاز داشتند، شبستان را ترک کردم.

چه حس و حال خوبی بود. برای من به عنوان رهگذر یک خاطره خوب رقم خورد. چقدر خوب که این طرح گسترش پیدا کند و چه بهتر که افراد دغدغه‌‌مند و دلسوزی هستند که بدون کوچکترین چشم داشت، مهر خود را در جامعه تزریق می‌کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول