اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تعیین تکلیف 14 کیلومتر دیگر از مرز مشترک تاجیکستان و قرقیزستان

گروه‌های توپوگرافی تاجیکستان و قرقیزستان در مورد 13.98 کیلومتر دیگر از مرز مشترک دو کشور به توافق رسیدند.

تعیین تکلیف 14 کیلومتر دیگر از مرز مشترک تاجیکستان و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، گروه‌های توپوگرافی تاجیکستان و قرقیزستان در مورد 13.98 کیلومتر دیگر از مرز مشترک دو کشور توافق کردند.

این توافق در نتیجه نشست کارگروه‌های توپوگرافی و حقوقی هیات‌های دولتی تاجیکستان و قرقیزستان در مورد تحدید و تعیین مرز دولتی حاصل شد که روزهای 12 الی 18 اکتبر در شهر «بوستان» استان سغد تاجیکستان، برگزار شد.

نشست بعدی این کارگروه به میزبانی قرقیزستان برگزار و در جریان آن امور مرتبط با  توضیح و هماهنگی مناطق باقی‌مانده مرز مشترک دو کشور ادامه خواهند یافت.

در همین حال، بنابر گزارش یکی از رسانه‌های قرقیزستان (turmush.kg)، دو کشور  17 اکتبر همچنین طی مذاکراتی که در مرز روستای «آرتا باز» منطقه باتکن این کشور برگزار شده است، توافق کردند که هر گونه کار ساخت و ساز در خط مرزی را متوقف کنند.

دو طرف همچنین توافق کردند که هنگام بحث در مورد مسائل مربوط به آب، امور اقتصادی و غیره از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند.

شایان ذکر است که در نشست قبلی که روزهای 3 الی 7 اکتبر در باتکن برگزار شد، دو طرف در مورد تعیین 43.32 کیلومتر دیگر از مرز دولتی تاجیکستان و قرقیزستان به توافق رسیدند.

از ابتدای اکتبر دو نشست، کمیسیون بین‌دولتی تاجیکستان و قرقیزستان در مورد تحدید حدود و تعیین مرزهای دولتی به ریاست روسای نهادهای امنیتی دو کشور برگزار شد.

در نتیجه نشست اولین که در 2 اکتبر انجام شد پروتکلی به امضا رسید که بنابر اعلام دو طرف در صورت اجرا به حل و فصل اختلافات مرزی کمک خواهد کرد.

دومین نشست در تاریخ 16 اکتبر برگزار و در جریان آن بر لزوم تقویت دوستی، درک متقابل و اعتماد بین مناطق مرزی و نیز تداوم همکاری فعال بین استان‌ها و مناطق مرزی دو کشور تاکید شد.

مذاکرات تاجیکستان و قرقیزستان در زمینه مسائل مرزی از دسامبر 2002 ادامه دارد. 

طول مرز دو کشور حدود 980 کیلومتر است. در حال حاضر، بیش از دو سوم خط مرزی تعریف و به رسمیت شناخته شده است و بخش‌های باقیمانده - بیش از 400 کیلومتر - مورد مناقشه تلقی می‌شود.

حل نشدن این موضوع بارها عامل درگیری ساکنان محلی و مرزبانان دو کشور از جمله با استفاده از سلاح گرم شده است.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول