اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

نرخ بیکاری از ۸.۹ درصد به ۷.۹ درصد کاهش یافت

وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی از ایجاد ۹۰۷ هزار اشتغال خالص خبرداد و گفت: نرخ بیکاری از ۸.۹ درصد به ۷.۹ درصد رسیده یعنی یک درصد کاهش داشته است.

نرخ بیکاری از ۸.۹ درصد به ۷.۹ درصد کاهش یافت

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سید صولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه، 26 مهرماه) در حاشیه جلسه هیات دولت گفت:  آمار اشتغال تابستان ۱۴۰۲ و مقایسه با میزان اشتغال تابستان سال ۱۴۰۱ است. بر اساس گزارش‌های رسمی که مرکز آمار ایران منتشر کرده است در تابستان ۱۴۰۲ تقریباً به نسبت تابستان سال گذشته ۹۰۷ هزار اشتغال جدید در این بازه زمانی ایجاد شده است.

وی افزود: اشتغال خالص یعنی اشتغال منهای بازنشستگان و منهای افرادی که بیمه بیکاری دریافت می‌کنند. اگر میزان بیمه بیکاری را ۱۸۰ هزار نفر در سال و بازنشستگان را هم تقریباً حدود ۳۰۰ هزار نفر محاسبه کنیم، آن‌گاه به روایت مرکز آمار ایران تقریباً نزدیک به یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در کشور ما اشتغال ایجاد شده است که از این میزان ۹۰۷ هزار آن اشتغال خالص است.

وزیر کار در ادامه بیان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی از ۴۱ درصد به ۴۱.۶ درصد رسیده که نشان از افزایش ۶ دهم درصدی آن دارد. همچنین، نرخ بیکاری از ۸.۹ درصد به ۷.۹ درصد رسیده یعنی یک درصد کاهش داشته است. همچنین نرخ بیکاری جوانان از ۲۳ درصد به ۲۰.۱ درصد کاهش پیدا کرده و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از ۱۳.۲ درصد به ۱۲ درصد کاسته شده است.

وی افزود: اشتغال ناقص از ۹.۲ درصد به ۷.۹ درصد کاهش داشته و سهم اشتغال فارغ‌التحصیلان از کل اشتغال کشور از ۲۶.۵ درصد به ۲۶.۸ درصد افزایش یافته است. همچنین اشتغال تمام‌وقت از ۷۲.۶ درصد ارتقا پیدا کرده و نرخ مشارکت اقتصادی زنان از ۱۳.۷ درصد به ۱۴.۶ درصد افزایش را تجربه کرده است.

مرتضوی با بیان اینکه نرخ بیکاری زنان از ۱۷.۲ درصد به ۱۵.۴ درصد کاهش یافته است، تاکید کرد: اشتغال زنان از ۱۱.۳ درصد به ۱۲.۳ درصد افزایش یافته و در مجموع در ۲۱ استان نرخ بیکاری روند کاهشی داشته است

وی ادامه داد:‌ براساس آخرین گزارش سامانه رصد در هفت‌ماهه امسال ۶۵۵ هزار فرصت شغلی از سوی دستگاه‌های اجرایی در این سامانه با حد و رسم، نام و نام خانوادگی و کد ملی ثبت شده که رکورد جدیدی در تاریخ اشتغال کشور است. در ۱۹ سال گذشته این رکورد تابستان امسال بی‌سابقه بوده است.

وزیر کار در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: آقای موسوی لارگانی از من وقت گرفته بود و همراه او یک متقاضی بود که ایده ساخت واحدهای مسکونی را داشت و از من تقاضا کرد که می‌خواهم مسکن بسازم و پیگیر توسعه تعاونی‌ها و نیازمند حمایت هستم.

وی افزود: او در این جلسه تاکید کرد که نه از دولت پول می‌خواهم، نه زمین، نه تسهیلات؛ من هم گفتم چه چیزی بالاتر از این؟ شما تعاونی می‌خواهید ما هم به تعاونی شما کمک می‌کنیم. پیگیر هم هستیم به تعاونی‌ها کمک کنیم. نه ایشان بلکه هرکس بخواهد تعاونی مسکن ایجاد کند ما حمایت می‌کنیم. تحت هیچ شرایطی در این گفت‌وگو از متراژ مسکن صحبت نشد. وزارت کار که متولی مسکن نیست ما متولی اشتغال هستیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول