اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

جمهوری آذربایجان و ترکیه رزمایش مشترک برگزار می‌کنند

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که هفته آینده رزمایش مشترک دو روزه‌ای را با ارتش ترکیه در جمهوری آذربایجان برگزار خواهند کرد.

جمهوری آذربایجان و ترکیه رزمایش مشترک برگزار می‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز (سه‌شنبه) در وب‌سایت خود اعلام کرد که هفته آینده، میزبانی برگزاری یک رزمایش مشترک با متحد نزدیک خود یعنی ترکیه را برعهده می‌گیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، رزمایش دو روزه تحت عنوان «مصطفی کمال آتاترک ۲۰۲۳» از ۲۳ تا ۲۵ اکتبر (اول تا سوم آبان ماه) جاری با مشارکت ارتش ترکیه و آذربایجان برگزار می‌شود.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در وب‌سایت خود نوشته است که رزمایش مشترک با ترکیه به مناسبت صدمین سالگرد شکل‌گیری جمهوری ترکیه در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۵ اکتبر در چندین منطقه برگزار خواهد شد.

طبق این گزارش، مناطقی که قرار است رزمایش در آن‌جا برگزار شود، شامل، باکو، منطقه نخجوان و قلمروهای جمهوری آذربایجان است که از سال ۲۰۲۰ از کنترل قومیت‌ ارامنه بیرون آمد.

ماه گذشته درست یک هفته پس از حمله برق‌آسای باکو به قره‌باغ کوهستانی، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان به همراه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه مذاکراتی را در نخجوان میزبانی کردند.

در آن نشست، علی‌اف حمایت اردوغان را برای چشم‌انداز ایجاد یک کریدور زمینی بین غرب جمهوری آذربایجان و نخجوان از طریق ارمنستان جلب کرد که البته ارمنستان با ایده مخالفت کرد.

پیش از این نیز در 11 مهرماه، رسانه‌های محلی گزارش کردند که جمهوری آذربایجان و گرجستان نیز درست اندکی پس از حمله باکو به قره‌باغ، رزمایش مشترکی را برگزار کردند.

رزمایش فوق درست مدت اندکی پس از عملیات برق آسای جمهوری آذربایجان به قره باغ کوهستانی که باکو آن‌ را «اقدامات ضدتروریستی با ماهیت محلی» با هدف احیای نظم قانون اساسی توصیف کرد، برگزار شد.

ایروان این اقدام جمهوری آذربایجان را یک تهاجم توصیف کرد و گفت که هیچ یگان نظامی در قره‌باغ ندارد. یک روز پس از آن، با میانجیگری حافظان صلح روسیه، توافقی برای آتش‌بس حاصل شد که در بین شروط آتش‌بس می‌توان به خلع سلاح نیروهای ارامنه و خروج تجهیزات سنگین از قره‌باغ کوهستانی اشاره کرد.

 این  دو کشور همسایه تاکنون دو بار باهم جنگیده‌اند و هرکدام متحمل تلفاتی قابل توجه شده‌اند. مذاکرات صلح بین باکو و ایروان نیز تاکنون نتیجه ملموسی نداشته است. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول