اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

بهادری جهرمی: کشورهای مدعی حقوق بشر با جنایات صهیونیست‌ها همراهی می کنند

سخنگوی دولت با اشاره به حمله رژیم صهیونسیتی به غزه گفت: تاریخ در مورد میزان درنده خویی رژیم غاصب صهیونیستی قضاوت خواهد کرد، کشورهای مدعی حقوق بشر هم در قبال این جنایات سکوت می کنند و با ارسال تجهیزات به نوعی همراهی می کنند.

بهادری جهرمی: کشورهای مدعی حقوق بشر با جنایات صهیونیست‌ها همراهی می کنند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت امروز سه شنبه (۲۵ مهر) در نشست خبری هفتگی خود ضمن تسلیت زلزله افغانستان گفت: دولت و ملت ایران نیز کمک های خود را به کشور همسایه در قالب اعزام ۲۳ تیم امدادی و ارسال ۴۵۰ تن کمک های بشردوستانه شامل مواد غذایی، دارو، وسایل گرمایشی، پتو و چادر و... انجام داده‌اند و این کمک ها ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به جنایتات صهیونیست ها در غزه افزود: در این ایام شاهد حمله رژیم صهیونیستی به غزه هستیم و جنایت های رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم می‌کنیم. برخی از  سردمداران کشورهای مدعی حمایت از حقوق بشر در قبال این جنایات سکوت یا بعضا همراهی کرده‌اند. این رژیم جنایتکار کلکسیونی از جنایات جنگی که در حقوق بین‌الملل مطرح است را در این روزها بر ملت مظلوم فلسطین اعمال کرده است. حملات به غزه و کشتار کودکان و زنان باید فوراً به اتمام برسد. از سازمان ملل و مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی درخواست می‌کنیم برای جلوگیری از ادامه حملات و نقض حقوق بشر و توقف جنایات جنگی اسرائیل تلاش کنند. 

سخنگوی دولت در تشریح برخی از اقدامات انجام شده در سفر استانی رئیس جمهور به استان فارس، تصریح کرد: در سفر ریاست محترم جمهوری به استان فارس، طولانی‌ترین آزادراه کشور افتتاح شد که موجب کاهش دوساعته سفر اصفهان شیراز می‌شود. همچنین واگذاری 10 هزار و 200 واحد مسکونی و 30 هزار قطعه زمین در استان فارس و افتتاح دو بیمارستان 64 تختخوابی شهرستان رستم و 160 تختخوابی شهرستان فسا را شاهد بودیم. بهره‌برداری رسمی از طرح عظیم خط دوم انتقال آب شرب کلانشهر شیراز از سد درودزن، افتتاح همزمان 65 طرح آب و برق با اعتباری بالغ بر 10 هزار و 600 میلیارد تومان، از دیگر اقدامات صورت گرفته در سفر رئیس‌جمهور به استان فارس بود.

تشریح میزان تحقق ۸ دستور رئیس‌جمهور در حوزه خودرو

بهادری جهرمی در تشریح میزان تحقق ۸ دستور رئیس‌جمهور در حوزه خودرو گفت: هدف گذاری تولید ۵۰ درصد بیشتر در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ بود که در سال ۱۴۰۱ توانستیم بعد پنج سال متوالی رکورد تولید شکسته شود و با تولید یک میلیون و سیصد و چهل و هفت هزار دستگاه خودرو؛ چهل درصد رشد تولید خودرو ثبت گردد با این تفاوت که از سال گذشته تولید خودروهای ناقص متوقف شد و تولید به صورت عبور مستقیم و بدون ناقصی انجام شد که افتخار مهمی برای دولت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته تولید خودروهای تیبا سمند ۴۰۵ وتیبا ۲ متوقف شد و محصولات جدیدی نظیر شاهین تارا و اطلس رشد تولید یافتند، افزود: تولید خودروهای جدید برقی و متصل در مراکز تحقیقاتی خودروسازان داخلی و با کمک شرکتهای دانش بنیان سرعت گرفت. کلیه خودروهای انباشته در پارکینگ خودروسازان روانه بازار شد و تأمین قطعاتشان انجام شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: آیین نامه واردات خودرو حتی قبل از ابلاغ قانون ساماندهی خودرو توسط وزارت صمت تهیه شد(در اردیبهشت سال ۱۴۰۱) اما با ابلاغ قانون ساماندهی و اضافه شدن شروطی نظیر انتقال فناوری دولت موظف به تجدید نظر در آن بود که نهایتاً در آبان سال گذشته این آیین نامه تصویب و ممنوعیت واردات خودرو برداشته شد و جنبه اجرایی به خود گرفت.

بهادری جهرمی گفت: طرح نوسازی ناوگان از طرف وزارت صمت تدوین شد و در شورای اقتصاد به تصویب رسید و هم اکنون مراحل اجرایی را طی می‌کند؛ در ضمن آیین نامه جدیدی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و کمک به تسهیلات نوسازی آماده شد که در کمیسیون زیربنایی در حال بررسی است. گارانتی خودروها از سال گذشته به ۶۰۰۰۰ کیلومتر افزایش یافت و پروژه مبارزه با قاچاق قطعات یدکی با الزامی شدن شناسه کالا انجام شد که نتایج مثبتی را به همراه داشت.

وی افزود: در خصوص واگذاری نیز زمینه سازی لازم انجام شده است اما با توجه به حساسیت موضوع و لزوم حفظ منافع سهامداران و اجتناب از ایجاد شدن تعارض منافع ضروری است تا واگذاری براساس نقشه راه منسجمی انجام شود تا منجر به توسعه صنعت خودرو و شکوفایی این صنعت گردد. بنابراین عملاً همه دستورات ریاست محترم جمهوری به نحوی اجرایی شده اما برخی از آنها نیاز به طی شدن فرایندی دارد که اگرچه فرایند آن شروع شده اما تکمیل آن به زمان نیاز دارد.

هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز قصد دارد اولین محموله اقلام بشر دوستانه را به غزه ارسال کند

بهادری جهرمی گفت: همانطور که می دانید در غزه یک فاجعه انسانی رخ داده است. قطع برق، آب و ایجاد محدودیت در ارسال مواد غذایی از یکسو و بمباران دانشگاه، بیمارستان‌ها، منازل مسکونی و کشتار صدها کودک و زن و نیروهای هلال احمر و خبرنگار از سوی دیگر. جمهوری اسلامی ایران آماده ارسال کمک‌های انسان دوستانه به غزه است؛ هرچند اکنون به دلیل محاصره غزه از سوی رژیم صهیونیستی امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه نیست.

وی افزود: از سازمان ملل و سایر مجامع بین المللی و کلیه کشورهای اسلامی و آزادی خواه جهان می‌خواهیم که برای رفع حصر از غزه تلاش نمایند و کمک‌های بشردوستانه خود را به غزه ارسال نمایند. هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز قصد دارد اولین محموله حاوی آب، دارو و مواد غذایی را برای مردم غزه ارسال نماید.

مهاجران غیرقانونی افغانستانی شناسایی و مسترد می‌شوند

سخنگوی دولت تصریح کرد: به واسطه شرایط حاکم بر کشور افغانستان که از دهه‌های گذشته به واسطه اشغالگری آمریکا صورت گرفته است، بسیاری از اتباع افغانستانی به کشورهای همسایه از جمله ایران مهاجرت کرده‌اند. بخشی از مهاجران بصورت رسمی و قانونی وارد کشور شده‌اند و بخشی دیگر از روش‌های غیرقانونی در کشور ما سکونت دارند. کسانی که بصورت غیرقانونی وارد شده‌اند از سوی نیروی انتظامی شناسایی و مسترد می‌شوند.

دستور رئیس جمهور برای ساماندهی سریع اتباع خارجی

بهادری جهرمی گفت: دولت برای ساماندهی آن دسته از افرادی که بصورت قانونی وارد شده‌اند، لایحه‌ای تحت عنوان سازمان ملی مهاجرت تدوین به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است. از سال گذشته تاکنون بررسی و تصویب نشده است. رئیس جمهور نیز تاکید کردند که وزیر کشور هرچه سریعتر در خصوص ساماندهی اتباع خارجی اقدام کنند.

منابع آزادشده زیر کلید بانک مرکزی است و برای رشد تولید استفاده خواهد شد

سخنگوی دولت در واکنش به ادعاهای مطرح شده مبنی بر دارایی های آزاد شده ایران گفت: این توافق در زمان خودش با دقت و با تضمین کافی انجام شد. رسانه‌های آمریکایی برای بازی‌های سیاسی خودشان مطالبی را منتشر می‌کنند. پول‌ها با موفقیت از یون به یورو تبدیل شد و در حساب‌های شش بانک ایرانی در قطر منتقل شد. این اقدامات به تأیید بانک مرکزی ایران نیز رسید و پول‌ها اکنون زیر کلید بانک مرکزی است.

وی افزود: جالب است که ابتدا اصل آزادسازی منابع را انکار می کردند، بعد آن را بی اهمیت خواندند، بعد آن را خرج شده اعلام کردند، بعد گفتند هزینه تبدیل ارز بالا بوده، بعد گفتند محدود به چند کالای خاص است. این منابع در اختیار کشورمان است و برای رشد تولید کشور استفاده خواهد شد.

دولت خود را موظف به جلوگیری از واردات کالاهای دارای مشابه داخلی به حد کافی می‌داند

بهادری جهرمی گفت: مجوز واردات یونیت دندانپزشکی بزرگسالان که کفایت تولید داخل دارد، به هیچ وجه داده نشده و نخواهد شد. لکن موضوع مورد اعتراض مربوط به مجوز واردات یونیت دندانپزشکی اطفال بوده است که تولید مشابه داخلی ندارد. دولت خود را موظف می‌داند که از واردات کالاهای دارای مشابه داخلی جلوگیری کند و از مردم و رسانه‌ها درخواست می‌کنم اگر گزارشی بر خلاف این دارند، ارسال بفرمایند.

توضیحات سخنگوی دولت در مورد جزئیات گفت‌و‌گوی رئیس جمهور با مقامات سایر کشورها 

سخنگوی دولت در مورد جزئیات گفت‌و‌گوی رئیس جمهور با مقامات سایر کشورها تصریح کرد: رئیس جمهور با سران کشورهای مختلف از جمله فرانسه، روسیه، عربستان، ترکیه، قطر، عمان، عراق و سوریه وارد گفتگو شدند. رئیس جمهور در گفتگو با بن سلمان با اشاره به اعتقادات و منافع مشترک دو کشور به ویژه در مسائل مرتبط با امت اسلامی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های جهان اسلام برای توقف جنایت جنگی رژیم صهیونیستی تأکید کردند و افزودند که ایران و عربستان در مقطع حساس کنونی باید به عنوان دو بازیگر کلیدی از ملت مسلمان و مظلوم فلسطین حمایت کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای اسلامی وظیفه دارند که برای توقف هر چه سریع‌تر جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان همکاری و همگرایی داشته باشند. افزود: تنها راه‌حل اساسی مشکل فلسطین به عنوان مسئله اصلی منطقه، توجه به حقوق حقه مردم مظلوم این سرزمین است که بر اساس آن و طبق پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران همه فلسطینیان در روندی دموکراتیک و در انتخاباتی آزاد و عادلانه سرنوشت خود را تعیین کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول