اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

فاجعه کمبود آب و غذا در غزه و گرفتار شدن کمک های بشر دوستانه در پشت گذرگاه رفح

گزارش‌ها از نوار غزه حاکی از وضعیت فاجعه بار کمبود آب، غذا، دارو و سوخت دارد و 108 کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه هم اینک در گذرگاه رفح منتظر باز شدن آنجا برای رسیدن به غزه هستند.

فاجعه کمبود آب و غذا در غزه و گرفتار شدن کمک های بشر دوستانه در پشت گذرگاه رفح

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، ساکنان نوار غزه در حالی وارد دهمین روز تجاوز مستمر رژیم صهیونیستی به این منطقه می‌شوند که با بحران‌های خفه‌کننده اقتصادی و معیشتی روبه رو هستند و رژیم صهیونیستی با تشدید محاصره غزه مانع رسیدن آب، غذا و سوخت به این منطقه شده و جریان برق و اینترنت را هم قطع کرده است.

به اذعان رسانه‌های غربی سناریوی تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه با توجه به شرایط فاجعه بار بخش‌های مختلف اقتصادی این منطقه، حدود 2.3 میلیون فلسطینی ساکن غزه را با فاجعه بزرگ‌تر روبه رو خواهد کرد.

ذخایر غذا و آب رو به اتمام است

ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه در سایه بسته ماندن گذرگاه رفح در مرز با مصر همچنان غیرممکن است. از دو روز پیش ده‌ها کامیون حامل مواد غذایی و کمک های بشردوستانه از نهادها و انجمن های خیریه مصری برای ساکنان غزه در شهر العریش در شمال منطقه سیناء در طرف مصری گذرگاه صف کشیده و در انتظارند تا به آنها اجازه ورود به نوار غزه داده شود.

نمایندگان صلب سرخ در سینا محموله‌های کمک‌های رسیده  از کشورهای مصر، قطر، اردن و ترکیه  شامل پتو، پوشاک، مواد غذایی، دارو و تجهیزات درمانی و پزشکی را در شهر العریش دریافت کردند که این کاروان شامل ۱۰۸ کامیون مملو از مقادیر زیادی مواد غذایی و سوخت است، اما مشخص نیست چه زمانی اجازه ورود به غزه را خواهد داشت.

دولت مصر به دنبال فشار آمریکا و سایر کشورهای غربی برای خارج کردن اتباع خود از نوار غزه تاکید کرده که رژیم صهیونیستی باید در وهله نخست اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را داده و تضمین دهد که آنها را هدف حمله قرار نمی‌دهد.

با وجود انتشار اخبار ضد و نقیض درباره باز شدن گذرگاه رفح طی ساعات آتی، وزیر خارجه مصر هر گونه اخبار در این خصوص را تکذیب کرد و گفت هنوز اسرائیل در این خصوص اطلاعی نداده است.

به گفته کمیته بین المللی صلیب سرخ، وضعیت در نوار غزه بسیار بحرانی شده و باید اجازه ورود داروها و کمک‌های امدادی برای کار تیم‌های صلیب سرخ در نوار غزه داده شود.

کورین فلیش، مدیر منطقه‌ای برنامه جهانی غذا هم گفته که ذخایر غذایی این برنامه در غزه رو به اتمام است و اکنون نمی‌تواند غذای بیشتری را به این منطقه بیاورد.

وی افزود: ما به اندازه کافی آذوقه برای اطعام یک میلیون و 300 هزار نفر در اختیار داریم که در مرز نوار غزه با مصر انباشته شده و برای ورود آن به این منطقه به کریدور امن نیاز داریم.

اما وزارت بهداشت نوار غزه نیز اعلام کرده که اگر کمک‌های پزشکی لازم به نوار غزه وارد نشود، هزاران نفر در معرض مرگ هستند بخصوص که توان و ظرفیت بیمارستان‌ها نیز در برابر فجایع اسرائیل در معرض فروپاشی است.

به گفته سازمان های بشردوستانه، نوار غزه از آغاز جنگ کنونی با کمبود شدید مواد اولیه به ویژه با اتمام ذخایر انرژی، غذا و آب مواجه بوده است که در صورت حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه بدتر نیز خواهد شد و منجر به تشدید بحران کمبود آب و غذا شده و بیشتر جمعیت این منطقه را به سمت فاجعه معیشتی سوق می‌دهد.

بازارها و مغازه ها در شهرهای مختلف غزه به دلیل بمباران های پیاپی رژیم صهیونیستی و بیشتر بازارهای تجاری، رستوران ها و نانوایی ها در این حملات تخریب شدند.

با بسته شدن گذرگاه کرم ابوسالم در مرز غزه با سرزمین های اشغالگی و به دنبال آن بسته شدن گذرگاه رفح ورود کامیون‌های مواد غذایی به این منطقه هم غیرممکن شده و از همین رو باقیمانده مواد غذایی هم رو به پایان است.

به گفته سازمان آب فلسطین، پس از قطع آب توسط رژیم صهیونیستی به روی نوار غزه و قطع برق کار کارخانه‌های تصفیه آب در شمال و مرکز نوار غزه متوقف شده و میزان تامین آب به ۴۰ درصد کاهش یافته و مابقی از آب‌های چاه و غیر قابل شرب استفاده می‌کنند.

اداره مرکزی آمار فلسطین (دولتی) در بیانیه‌ای در ابتدای ماه جاری میلادی و قبل از وقوع جنگ  اعلام کرد که تنها چهار درصد از جمعیت نوار غزه توانسته‌اند آبی را با مدیریت ایمن و عاری از آلودگی به دست آورند، در حالی که مابقی مردم در حال دستیابی به آب ناسالم بودند.

*قطع سوخت و برق

با ورود به دهمین روز تجاو رژیم صهیونیستی به غزه و با اعلام قطعی برق این منطقه از سوی رژیم اشغالگر فلسطینیان در نوار غزه بیشتر اوقات در تاریکی مطلق به سر می برند بخصوص که تنها نیروگاه نوار غزه هم به دلیل وارد نشدن سوخت مرود نیاز آن از گذرگاه ها از کار افتاده است و همچنین سیستم بهداشت غزه در نبود برق در معرض یک فاجعه انسانی برای دو میلیون و 300 هزار نفری است که بدون برخورداری از خدمات بهداشتی زندگی می کنند.

رژیم اشغالگر همچنین با نابود کردن زیرساخت‌های مخابراتی و اینترنت در غزه نیز درصدد منزوی تر کردن ساکنان آن از جهان برآمده است.

 در همین راستا، تیمی از اداره مخابرات فلسطین جمعه گذشته در یک نشست خبری درباره وضعیت نوار غزه گفته بود: تجاوز اسرائیل به نوار غزه باعث قطعی‌های متعدد در مسیرهای اصلی فیبرهای نوری شده است که نوار غزه  را به کرانه باختری و سپس به جهان خارج متصل می‌کند و باعث عدم برخورداری نوار غزه از شبکه حفاظت شده و در نتیجه توقف کامل ارتباطات و خدمات اینترنتی شده است.

آنها هشدار دادند که در صورت بروز مجدد قطعی و آسیب به شبکه، ارتباط غزه با کرانه باختری قطع خواهد شد که به معنای قطع کامل ارتباطات و خدمات اینترنتی و از دست رفتن توانایی شهروندان برای برقراری ارتباط با یکدیگر و منزوی شدن کامل آنها از جهان است.

تیم مخابرات فلسطینی توضیح داد که ۳۵ درصد از زیرساخت‌های اصلی شبکه مانند تیرها، کابل‌ها و خطوط فیبر نوری که بخش‌های غزه را به صورت داخلی به یکدیگر وصل می‌کند دچار اختلال شده است، این شبکه همچنین در نتیجه قطعی برق، اختلال در عملکرد شبکه‌های زمینی و هوایی یا تخریب برخی از دستگاه‌های شبکه دچار آسیب شدید شد که بر کیفیت ارتباطات و خدمات اینترنتی تأثیر منفی گذاشت و از قطعی متناوب تا قطعی کامل متغیر بود.

به گفته این تیم مخابراتی، ۳۵ درصد از خطوط شبکه تلفن ثابت و اینترنت خانگی دچار اختلال شده است و اختلال در ۳۰ درصد از سایت‌ها و دکل های شبکه تلفن همراه حدود ۴۰ درصد از مشترکان تلفن همراه را  به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

در ادامه تصاویری از گذرگاه رفح و صف کشیدن کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه و حضور اتباع خارجی برای خروج از گذرگاه در صورت باز شدن آنجا را مشاهده می‌کنید:

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول