اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

آنچه نودانشجویان در ترم اول باید بدانند

کلاس‌های نودانشجویان دانشگاه‌های مختلف آغاز شده و قطعا ترم اولی‌ها باید در ابتدای ورودشان به دانشگاه نکاتی را بدانند.

آنچه نودانشجویان در ترم اول باید بدانند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، «واسه بیرون رفتن اجازه نگیرید!»؛ «کسی که تدریس میکنه استاده نه معلم!»؛ «در خوابگاه سعیتان را بر سازش قرار دهید»؛ «در گروه‌های شبکه‌های اجتماعی عضو شوید»؛ وقتی از دانشجویان سال بالایی می‌خواهیم که نکاتی را برای دانشجویان ترم اولی بگویند این نکات را می‌گویند و بعد هم قهقهه می‌زنند که معلوم می‌شود این‌ها را به شوخی گفتند؛ خلاصه سال بالایی هستند و برای خودشان سبقه و سابقه‌ای قائلند.

اما در کل به نظر می‌رسد نودانشجویان که حالا از مدرسه به مکان بزرگتری در حوزه آموزش آمده‌اند و قصد ادامه تحصیل در آموزش عالی را دارند باید از همان ابتدا نکاتی را بدانند تا در دانشگاه با مشکل مواجه نشوند.

مشاوران آموزشی، مسؤولان و حتی دانشجویان ترم بالایی در این زمینه توصیه‌هایی را برای نودانشجویان دارند.

مشاوران آموزشی معتقدند دانشجویان در ترم اول معمولا خسته کنکور هستند و بیشتر دوست دارند استراحت کنند تا اینکه درس بخوانند اما همین اشتباه سبب می‌شود خشت اول کج نهاده شود، پس درس و دانشگاه را از همین ترم اول جدی بگیرید و از همین روزهای اول حواستان به درس باشد، وگرنه آخر ترم باید کاسه چه کنم دست بگیرید.

نمرات، با شماره دانشجویی اعلام می شود پس از همین حالا در حراست از این شماره کوشا باشید.

شما تازه وارد هستید و حتی شاید در شهر دیگری ساکن شده باشید پس مطمئنا سوالات زیادی ذهنتان را درگیر خواهد کرد؛ از از اینکه اگر چیزی را نمی‌دانید بپرسید نترسید، کلاستان کجا برگزار می‌شود؟ کلاس‌ها لغو شده است؟ اگر برایتان سخت است که از دانشجویان سال بالایی سوال بپرسید، می‌توانید به مسئولان دانشگاه یا انجمن‌های علمی دانشگاه مراجعه کنید.

احتمالاً در دوران دبیرستان، معلم‌ها به شما می‌گفتند که کدام بخش از مطالب کتاب مهم است یا جزوه را خط به خط می‌گفتند و شما می‌نوشتید، در دانشگاه استاد توجه زیادی به کار شما ندارد و درسش را می‌دهد بنابراین خودتان نکات مهم را یادداشت کنید.

اساتید کتاب‌های مختلفی را به شما معرفی می‌کنند که شاید از پس تهیه هزینه خرید همه آنها برنیایید، کتابخانه و سایت دانشگاه یک منبع بسیار خوب برای تهیه این کتب است.

تمام دانشجویان، حتی آن‌ها که ترم آخر و در حال فارغ التحصیل شدن هستند، تجربه‌ای مشابه شما داشته، تمام نگرانی‌ها را کنار بگذارید و خودتان را درگیر قضاوت دیگران نکنید.

توصیه مسؤولان به ترم اولی‌ها

اگر می‌خواهید توصیه وزیر علوم را هم بدانید، به اعتقاد محمدعلی زلفی‌گل زیست بوم علمی دانشگاه با دوران دبیرستان متفاوت است؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفته است: در ترم اول و دوم بر مطالعه و درس‌های دانشگاهی متمرکز شوید چرا که دروس پایه‌ سخت و تخصصی است، به یک کتاب اکتفا نکنید و در کنار آن چند کتاب دیگر را مطالعه کنید.

وی معتقد است: در نیم سال اول و دوم سعی کنید وارد فعالیت‌های فوق برنامه نشوید تا معدلتان خراب نشود. سال اول و دوم حجم درس‌ها متفاوت است اما برای سال‌های بعد حتماً در فوق برنامه‌ها دانشگاه از جمله کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی، تشکل‌های اسلامی، هیات های مذهبی شرکت کنید و سعی کنید در دانشگاه کارهای تیمی را تجربه کنید چرا که چند دانشجو زمانی که با هم همکاری می‌کنند، توفیقات آنها بیشتر است.

سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران هم اعتقاد دارد که دانشجویان باید شخصیت سالم را در درون خودشان ارتقا دهند همچنین مهارت کارافرینی را در خود تقویت کنند و در بحث کارافرینی، تیم سازی، مشارکت و فرصت سازی گام بردارند چرا که دوره کارشناسی بهترین فرصت برای آموختن است.
به گفته وی، دانشجو باید تفکر انتقادی داشته باشد، لازمه تفکر این است که اول منعطف باشید و دوم مستقل فکر کنید.

سول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز از نودانشجویان خواسته است که بسیار امیدوار باشند زیرا امیدواری موجب نشاط و هدف داشتن آنها می‌شود بنابراین هدف‌های افراد موفق باید بزرگ باشد تا پس از دستیابی به این اهداف به کشوری که مدیون آن هستیم، خدمت کنیم.

به گزارش فارس، تمام دانشجویان یک روز ترم اولی بودند و ترم‌ اولی‌های امسال هم از سال‌های بعد ترم بالایی محسوب می‌شوند و می‌توانند نکاتی را به ترم اولی‌های آن زمان توصیه کنند بنابراین دانشجویان ترم اولی باید بدانند که با سؤال کردن و ندانستن مشکلی نداشته باشند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول