اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

30 درصد مردم درگیر نوعی اختلال روانی هستند!

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر بحث پیشگیری در سلامت روان، گفت: 30 درصد مردم درگیر نوعی اختلال روانی هستند.

30 درصد مردم درگیر نوعی اختلال روانی هستند!

به گزارش خبرگزاری فارس جواد احمدیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز امروز در همایش سلامت روان که در مرکز آموزشی و درمانی رازی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ضروریات و ملزمات زندگی بشری آرامش است؛ همچنان که سلامت را وقتی تعریف می‌کنیم این سلامت همان بهداشت سلامت روح و جسم و بهداشت روانی است. 

وی با بیان اینکه سلامت جسم و روان لازم و ملزوم هم هستند، گفت: روح سالم در بدن سالم همان واژه از این موضوع است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر بحث پیشگیری در سلامت روان، گفت: اگر یک جامعه را بیماریابی کنیم، قطعا ۳۰ درصد از جامعه مشکلاتی از لحاظ روانی اعم از استرس، افسردگی و غیره خواهد داشت اما چرا این بیماری در فرد لحاظ شده است، باید از بچگی ریشه‌یابی کند. 

وی ابراز کرد: باید به فرد یاد داد تا در مقابل استرس‌هایی که از محیط بر فرد وارد  می‌شود را مدیریت کند. 

احمدیان خاطرنشان کرد: یک طرحی با عنوان برخورد با رانندگان پرخطر داشتیم که این طرح از طریق پرسشنامه‌هایی که از رانندگان دچار حادثه دیده شده، ارائه شده است، فکر کنید راننده اتوبوسی به ما می‌گفت که من دچار استرس هستم از این‌رو برای غلبه بر استرس مشروبات الکلی مصرف می‌کنم، حال فکر کنید چند ۱۰ نفر را دست این فرد می‌سپاریم. 

وی متذکر شد: باید به صورت پیشگیرانه موضوع سلامت را مطرح کنیم و از مداخلات روانپزشکی برخوردار باشد. 

احمدیان با اشاره بر اینکه برای سلامت جامعه هر کاری از دست‌تان برمی‌آید را انجام دهید، گفت: مشکلاتی که از لحاظ تشکیل خانواده، فرزندآوری، پیشگیری بیماران روان باید در جامعه مدنظر گرفته شود. 

وی گفت: جامعه ما یک جامعه مسلمانی است و قطعا آشنایی با دین و قرآن بستر مناسبی برای سلامت روان را ایجاد خواهد کرد و همان طور که پروردگار فرموده است قرآن شفای قلوب مومنین می‌باشد و قطعا قرآن خواندن باعث کاهش استرس خواهد بود.

معاون درمان علوم پزشکی تبریز یادآور شد: ما با تمام توان در خدمت هر کسی که در زمینه روان درمانی کار کند و کارهای پیشگیرانه انجام بدهد هستیم.

۱۰۰ روانپزشک در تبریز

فخاری، هیات علمی امور روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین در این همایش اظهار کرد: یک زمان موضوع روان یک موضوع تابویی بود و اصلا کسی هیچ شناختی از آن نداشت و اغلب پزشکان دید منفی نسبت به این مضوع داشتند. 

وی با بیان اینکه قبلا بیمار روانی صرفا اسکیزوفرنی مزمن بود و به عبارت روشن در جامعه صرفا افراد دیوانه خطاب می‌شدند، گفت: هیچ روانپزشکی به اندازه بهورزها برای سلامت روان در جامعه تلاش نکردند. 

این استاد هیات علمی، با اشاره بر اینکه بعد از مدتی بیماری روانی به بیماری‌های دیگری هم تقسیم شد، گفت: در این برهه سختی‌های زیادی کشیده شد تا به بهورزان آموزش بدهند که در فاز اول انجام شد. 

وی گفت: وقتی پزشکان در خصوص بیماران روانی دوره دیدند، چاره‌ای جز اعتماد به آنها نداشتیم و الآن به این مرحله رسیدیم. 

فخاری با بیان اینکه تا ۲۲ سال پیش تعداد روانشناسان در استان از تعداد انگشتان دست کمتر بود، گفت: ما آن زمان در حسرت یک پزشک روان درمان بودیم که بتواند کارهای درمانی را انجام دهند ولی الان گسترده شده است.

وی افزود: آن زمان من ششمین روانپزشک در تبریز داریم ولی الآن بالغ بر ۱۰۰ نفر هستند. 

فخاری با تاکید بر اینکه آمار بیماران روانی در کشور افزایش یافته است، گفت: این آمار در سال ۱۳۷۹ در حدود ۱۸.۵ درصد جامعه بود ولی در حال حاضر بسیار زیاد شده است و متاسفانه در برخی جوامع و اقشا ر خیلی بیشتر شده است. 

استاد روانپزشک تبریزی متذکر شد: اگر امنیت روانی و اجتماعی و فیزیکی نباشد قطعا همه بهداشت روانی زیر سووال خواهد رفت.

فخاری با تاکید بر اینکه افزایش تعداد روانپزشک و روانشناسان در موضوع پیشگیری کاری نمی‌کند، گفت: باید سیاستمداران یک کار کلان انجام دهند. 

وی متذکر شد: خود کادر درمان که قرار است بیماران را تیمار کنند هم دارای سلامت روان داشته باشند؛ اینکه برای درمان بیماری به جای اعمال قاطعیت، از ترفند ترساندن استفاده کنیم، (بدون فحش دادن، تهدید مریض، ایجاد اعتماد) منجر می‌شود تا بیمار حس آرامش و اعتماد کند و بداند در صورت خطا با مهار درست روبرو خواهد شد. 

وی یادآور شد: من به عنوان یک روانپزشک برای ویزیت می‌آیم ولی زحمت اصلی را کادر درمان خواهند کشید؛ پس کادر درمان همه تلاش خود را ابتدا برای سلامت روان خود کند. 

استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: کادر درمان بیمارستان روانی متفاوت‌تر از سایر کادر درمان دیگر است یعنی جوابی که کادر درمان بیمارستان رازی می‌گیرد، کتک و فحش است ولی جوابی که کادر درمان در بیمارستان الزهرا( زنان و زایمان) می‌گیرد گل و شیرینی و جواب کادر درمان در بیمارستان علوی خدا عمرت بده است. 

وی با تاکید بر فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی کادر درمان بیمارستان رازی گفت: علاوه بر این آموزش ببینید و اصولی و طبق استانداردها جهانی خود را تربیت کنید تا بتوانید نتیجه مناسب هم بگیرید.

پایان پیام/۶۰۰۲۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول