اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لاوروف: موضوع تشکیل کشور فلسطین جدی گرفته شود

وزیر خارجه روسیه با تأکید بر لزوم توقف درگیری‌ها در ار اضی اشغالی تصریح کرد که پس از پایان جنگ فعلی باید موضوع تشکیل کشور فلسطین پیش برود.

لاوروف: موضوع تشکیل کشور فلسطین جدی گرفته شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) با تأکید بر لزوم توقف درگیری‌ها میان حماس و رژیم صهیونیستی تصریح کرد که پس از پایان تنش‌ها در اراضی اشغالی، وظیفه و تعهد برای ایجاد یک کشور فلسطین باید جدی گرفته شود.

وی در جمع خبرنگاران گفت: «ما بسیار امیدواری که زمانیکه این درگیری به پایان رسید و از پایان هرچه سریع‌تر این جنگ حمایت می‌کنیم، همه این مسئولیت اجرای تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل در خصوص تشکیل یک کشور فلسطین بر اساس اصول مورد تأیید و تصویب سازمان ملل را جدی بگیرند».

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، لاوروف در نشست کشورهای مشترک‌المنافع در «بیشکک» پایتخت قرقیزستان به تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا و جنگ بین حماس و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: «هر دو طرف درگیری در درگیری‌های میان فلسطین و اسرائیل باید از قوانین بشردوستانه پیروی کرده و از توسل به زور بی‌رویه خودداری کنند».

وی ادامه داد: «وزرای خارجه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS)، بر ضرورت فوری توقف درگیری‌ها تأکید می‌کنند».

جنبش مقاومت حماس، از روز شنبه (۷ اکتبر) عملیات «طوفان الاقصی» علیه رژیم تروریست صهیونیست را آغاز کرده که تاکنون منجر به هلاکت دست‌کم ۱۳۰۰ صهیونیست و زخمی شدن ۲۵۰۰ نفر دیگر شده است.  رژیم صهیونیستی نیز حلمه همه‌جانبه‌ای را علیه نوار غزه آغاز کرد و به اعلام وزارت بهداشت فلسطین، از آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون ۱۲۰۰ فلسطینی در حملات بی‌وقفه ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی نوار غزه شهید و ۵۶۰۰ نفر که بیشتر آن‌ها زن و کودک هستند مجروح شدند.

«یوآو گالانت» وزیر جنگ تل‌آویو با دستور اعمال محاصره همه‌جانبه علیه نوار غزه، ورود هرگونه غذا، دارو، سوخت، برق و حتی آب به این منطقه را ممنوع کرده است.

لاوروف: امیدواریم پاشینیان مسیر سیاسی ارمنستان را تغییر ندهد

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در سخنان خود به مسئله صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پرداخت و گفت که مسکو امیدوار است که «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان مسیر سیاسی ارمنستان را تغییر ندهد.

لاوروف پس از نشست شورای وزرای خارجه CIS به خبرنگاران گفت: «تمایل دارم توجه شما را به این حقیقت جلب کنم که چند روز پیش پاشینیان با من صحبتی داشت و به وضوح گفت که ارمنستان دستورالعمل‌های خود را تغییر نمی‌دهد. بیایید امیدوار باشیم علی‌رغم تلاش‌هایی برای تغییر مسیر، این موضع حفظ شود».

وزیر خارجه روسیه سپس توضیح داد: «ما در خصوص تعدادی از سازمان‌های غیردولتی که در سالهای اخیر در ارمنستان با هدف تقویت روابط دوستانه بین ارمنستان و فدراسیون روسیه به وجود آمده، اطلاع داریم اما برعکس، این‌ها برای ایجاد زمینه برای برانگیختن احساسات ضدروسی و آماده‌سازی برای تقویت منافع در این منطقه از طریق ارمنستان به وجود آمده‌اند و شاهد بودیم که در بین کشورهای آمریکا و اتحادیه اروپا و ناتو، تلاش‌هایی در این راستا شکل گرفته که برخی از آن‌ها به نتیجه هم رسیده است».

لاوروف با اشاره به این موارد نوشت: «با این‌حال روسیه متقاعد شده است که اکثریت قریب‌ به اتفاق مردم ارمنستان به توسعه روابط سنتی و تاریخی برادرانه با فدراسیون روسیه علاقمند هستند».

اخیراً روابط میان ارمنستان و روسیه در پی عملیات جدید جمهوری آذربایجان در قره باغ کوهستانی تا حدودی پرتنش شده است به طوریکه اخیراً نخست‌وزیر ارمنستان در این سخنرانی با زدن یک طعنه مبهم و تند علیه روسیه که متحد قدیمی ارمنستان است،  ساز و کارهای امنیتی خارجی کنونی کشورش را «ناکارآمد» خواند.

اظهارات وی در نطق تلویزیونی خود برای مردم ارمنستان، نشانه «یک تغییر بزرگ در سیاست خارجی و دور شدن از مسکو» است. (جزئیات بیشتر)

پس از آن، وزارت خارجه روسیه به سخنان «نیکول پاشنیان» نخست وزیر ارمنستان واکنش نشان داد و اعلام کرد که او فریب وعده‌های غرب را خورده است. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول