اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

نونوار شدن معبر ساباط مستوفی شهر خشت و گلی ایران

مسوول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی بشرویه گفت: معبر ساباط مستوفی دهمین شهر خشت و گلی ایران مرمت شد.

نونوار شدن معبر ساباط مستوفی  شهر خشت و گلی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از بشرویه، سیدامیر سلیمانی، مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان امروز به رسانه‌ها اعلام کرد: معابر و کوچه‌ها در یک بافت تاریخی انعکاس یافته فرهنگ درونی آن بافت تاریخی است و با ورود به یک گذر یا کوچه تاریخی حال و هوای فرهنگ سنتی نهفته در آن بافت تاریخی را در ذهن گردشگر و رهگذر تداعی می‌کند درواقع معابر استخوان‌بندی یک بافت تاریخی و با چیدمان هندسی بناهای تاریخی در کنار هم شکل می‌گیرد. 

وی افزود: با تخصیص حدود ۸ میلیارد ریال اعتبار معبر ساباط مستوفی به طول ۱۵۰متر مرمت شد که شامل تراش اندود فرسوده، اندود مجدد، استحکام بخشی، هره آجری معبر، اجرای پیرنشین ورودی خانه آقا جواد یزدی، نصب درب ورودی خانه اسدی و مرمت بخش های آسیب دیده ساباط بود. 

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بشرویه ادامه داد: محله میانده به عنوان مهم‌ترین محله بافت تاریخی بشرویه محسوب می‌شود که قرارگیری بناهای مهم عام المنفعه و خانه‌های تاریخی با معابر مشهوری چون ساباط مستوفی شناخته می‌شود. 

سلیمانی افزود: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته کف‌سازی معبر انجام شده بود با عملیات مرمتی جداره این کوچه فضای دسترسی به خانه‌های تاریخی عمارت مستوفی، خانه اسدی شهرداری، خانه اسدی، خانه قلی‌زاده، خانه مقیمیان و خانه اقاجواد یزدی ساماندهی شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول