اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

تهیه‌کننده «مسافری از گانورا»: می‌خواستم آینده را نشان دهم

محمدحسین علمدار تهیه‌کننده و نویسنده «مسافری از گانورا» گفت: من با وجود تجربه و علاقه به آثار تاریخی، علاقه زیادی داشتم که وارد ساخت فیلم‌هایی شوم که آینده را نشان می‌دهند.

تهیه‌کننده «مسافری از گانورا»: می‌خواستم آینده را نشان دهم

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان، با استقبال خوبی مواجه شد و مخاطبان خود را در گام اول راضی کرد.

خانواده‌ها نیز در کنار کودکان از داستان و محتوای این اثر استقبال کردند و آن را انیمیشنی مناسب و آموزنده می‌دانستند.

در همین راستا با محمدحسین علمدار تهیه‌کننده و نویسنده مسافری از گانورا گفتگو کردیم. علمدار با اشاره به جایگاه انیمیشن در سینمای ایران گفت: در سال‌های اخیر دیدیم که انیمیشن سینمایی روح تازه‌ای به کالبد سینمای کودک دمیده است. «مسافری از گانورا» هم از معدود آثار انیمیشنی در سینمای ایران است که در ژانر علمی-تخیلی تولید شده است.

این انمیشین ساز همچنین گفت: زمانی این ایده به ذهنم رسید، فیلم‌نامه را کامل کردم و تصمیم گرفتم سراغ ساخت آن بروم و ابتدا سراغ تهیه‌کنندگان سینما رفتم اما به این علت که تولید انیمیشن زمان‌بر است و خواب سرمایه بالا می‌رود، خیلی موفقیت‌آمیز نبود. تا در انتهای سال ۹۷ ماجرای «رویازی۱» پیش آمد و در همین جلسه‌ها چند نفری در رابطه با طرح من ابراز علاقه کردند و جلوتر رفتیم و وارد مذاکره شدیم.

صندوق پژوهش فناوری دانشگاه تهران به عنوان سرمایه‌گذار با ما هم‌نظر شد و نماینده آن صندوق گفت یک پخش‌کننده هم در کنار کار باشد که بتواند پروژه را کنترل کند. خودشان فارابی و حوزه هنری را پیشنهاد داده بودند و حاضر نبودند با بخش خصوصی کار کنند و یک پخش‌کننده یا تهیه‌کننده سینما را وارد کار کنند. می‌گفتند ما با ارگان‌های اصلی کار می‌کنیم. نهایتاً حوزه هنری کار را پذیرفت.»

او درخصوص نظراتی که حوزه هنری حین پروژه مطرح کرده بود هم گفت: حوزه هنری به عنوان یک ارگان ناظر و راهبر در پروژه، حضور داشت. وقتی فیلم‌نامه را مطالعه کردند برخی از موارد آن را جدا کردند و گفتند شاید با روحیات یک کودک سازگار نباشد و بعد از اصلاحات وارد پروسه تولید شدیم.
وی در ادامه و در خصوص اهمیت و تعریف هویت آفرینی در یک اثر سینمایی گفت: تعریفی که من از «هویت» به عنوان یک فیلم‌ساز دارم یک نگاه ترنس مدرن و براساس نظریه فلاسفه ترنس مدرن است.

آن‌ها می‌گویند آن جهانی‌سازی که سعی دارد مردم را مانند جوجه‌ماشینی کند یا به عبارتی یکسان‌سازی و یکپارچه‌سازی کند، از جانب مردم با یک مقاومتی مواجه می شود که این مقابله در هر کشوری با مدل متفاوتی خودش را نشان می‌دهد.

این مقاومت در مقابل یکسان سازی به خاطر این است که جوامع نمی خواهند هویتشان گرفته ‌شود و آن‌ها را به کانالی سوق دهند که نمی‌خواهند! اینجاست که مردم نگران می‌شوند و فکر می‌کنند یکسری از ارزش هاییشان قرار است از آن‌ها گرفته شود.»

علمدار همچنین افزود: «من عقیده دارم که هویت ابتدا از شخص شروع می‌شود. شما اول باید هویت فردیِ یک انسان را به رسمیت بشناسید. بعد از آن به خانواده می‌رسد و بعد به قومیت کشیده می‌شود. می دانیم که آثار سینمایی در هر جامعه به شکل‌گیری هویت جمعی کمک می‌کند و در انیمیشن مسافری از گانورا حواسمان بود که این موضوع را مدنظر قرار دهیم.»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول