اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت غزه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل گفت: انتظار داریم سازمان ملل برای ارسال آب و غذا و اقلام انسانی به غزه اقدامات فوری را بدون وقفه انجام دهد.

گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت غزه

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌هایش درباره شرایط جاری در فلسطین اشغالی شامگاه سه‌شنبه ۱۸ مهر ماه با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی آنچه در اراضی اشغالی اتفاق افتاد را یک ابتکار کاملاً فلسطینی و واکنشی به جنایات جنگی و تندروی‌های ماه‌های اخیر نتانیاهو و رژیم صهیونیستی خواند و افزود: هم اکنون غزه در محاصره کامل انسانی قرار دارد و آب و برق، و ارسال دارو و غذا به روی کودکان و زنان‌ و آحاد مردم قطع شده است و حملات و جنایات جنگی از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه ادامه دارد.

امیرعبداللهیان پیش از این نیز در اظهاراتی عملیات طوفان الاقصی را یک تصمیم صد درصد مقاومتی خوانده و گفته بود: اینکه گفته شود دیگر کشورهایی در پشت آنها هستند، بله. ما به حمایت‌های معنوی، سیاسی و رسانه‌ای قوی خود از مقاومت ادامه می‌دهیم. اما امروز مقاومت خودش در درون غزه محاصره شده موشک، راکت و پهپاد تولید می‌کند. برمبنای محاسبات و تصمیمی که مقاومت و رهبران مقاومت در گفت‌وگوها و جلساتشان اعلام می‌کنند آنها می‌خواهند به جای پاسخ به تجاوزات سیستماتیک صهیونیست‌ها اقدام پیشدستانه کنند و این رویه را در صفحه جدید مقاومت ادامه دهند. آنها می‌خواهند به جای نظاره گر بودن ویران شدن خانه فلسطینی‌ها و برپاشدن شهرک‌های صهیونیست نشین، سرزمین‌ها و شهرک‌هایی که صهیونیست‌ها تصرف می‌کنند را پس بگیرند و از حقوق فلسطینی‌ها در آن مناطق دفاع کنند. آنها می‌خواهند صدا و پژواک مظلومان فلسطینی در جهان باشند. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی تلفنی‌اش با گوترش اظهار داشت: به دلیل گسترش کشته‌های زنان و کودکان در غزه، مسؤولیت بازخوردهای بعدی آن و پیچیده تر شدن اوضاع بر عهده رژیم صهیونیستی است.

به گزارش فارس، از روز دوشنبه آب و برق غزه قطع شده و رژیم صهیونیستی همچنین روز سه‌شنبه مرز «رفح» را کاملا بست و مانع از ورود کاروان امدادهای غذایی و بشردوستانه به غزه شده است. معاون وزیر بهداشت فلسطین در غزه هم در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت که ۶۰ درصد مجروحان بمباران غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

* سازمان ملل برای ارسال آب و غذا و اقلام انسانی به غزه اقدامات فوری انجام دهد

رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه گفت: انتظار داریم سازمان ملل برای ارسال آب و غذا و اقلام انسانی به غزه اقدامات فوری را بدون وقفه انجام دهد.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان دیروز سه‌شنبه نیز نامه‌ای به گوترش در این خصوص نوشت. وزیر امور خارجه در نامه به دبیرکل سازمان ملل نسبت به وقوع فاجعه انسانی بزرگ در فلسطین اشغالی هشدار داد و از وی خواست تدابیر لازم را برای جلوگیری از تداوم جنایات شنیع صهیونیست‌ها به عمل آورد.

در نامه امیرعبداللهیان به دبیرکل سازمان ملل آمده است: جانبداری بی قید و شرط کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا از رژیم اشغالگر و نادیده گرفتن شرم آور تعدی و ستم اشغالگران علیه مردم فلسطین، یکی از عوامل اصلی جری شدن این رژیم و ادامه تعدیات و نقض های فاحش حقوق بین‌الملل توسط آن است. بدون تردید کشورهای یادشده به دلیل حمایت‌های گسترده مالی و تسلیحاتی و سیاسی از این رژیم، همدست آن در جنایات ارتکابی علیه مردم فلسطین و منطقه محسوب شده، موجب مسؤولیت بین‌المللی برای آنان است و باید در پیشگاه جامعه بین‌المللی پاسخگو باشند. (اینجا بخوانید)

* از وخامت اوضاع در غزه اطلاع داریم

آنتونیو گوترش هم در این گفت‌وگوی تلفنی عنوان کرد: شاید هیچ کسی بیشتر از ما از قضایای پیش آمده در غزه ناراحت نیست، زیرا صدها نفر از کارمندان سازمان ملل در این شهر در شرایط بسیار نامناسبی هستند و تاکنون تعدادی از آنها هم کشته شده‌اند و در این شرایط به حفاظت از اهالی غزه می‌پردازند. 

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه تعداد زیادی از اهالی غزه در مدارس متعلق به سازمان ملل متحد در این شهر پناه داده شده‌اند، گفت: از وخامت اوضاع در غزه آگاهی داریم و در حال تلاش هستیم که از طریق رایزنی با کشورهای دیگر از تشدید بمباران‌ها و درگیری‌ها جلو گیری کنیم، زیرا هر لحظه بیم آن می‌رود که تشدید این وضعیت باعث بروز فاجعه‌ای در غزه شود.    

وی با ذکر این نکته که ما همواره با مواضع افراطی مقامات اسرائیلی مخالفت کرده‌ایم، اظهار داشت: معتقدیم از طریق به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت و تشکیل دولت مستقل فلسطینی، بتوانیم به این مشکلات خاتمه دهیم.          

گوترش همچنین اعلام کرد: به صورت گسترده در حال رایزنی هستیم تا از سرایت آتش جنگ به دیگر مناطق جلوگیری کنیم.     
                  
دبیرکل سازمان ملل همچنین از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارسال آب، غذا و دارو، با هماهنگی صلیب سرخ جهانی و سازمان ملل، به غزه قدردانی کرد و با اشاره به پایان یافتن سوخت نیروگاه‌های برق در غزه نسبت به خطر وقوع فاجعه‌ای در این منطقه ابراز نگرانی کرد.

گوترش پیش از این هم به تصمیم رژیم صهیونیستی برای محاصره کامل نوار غزه واکنش نشان داده و گفته بود: «محروم کردن نوار غزه از مواد غذایی و خدمات اساسی غیرقابل قبول بوده و خواستار وارد شدن کمک‌های انسانی به نوار غزه هستیم».

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ظرف روزهای اخیر نیز با وزرای خارجه ترکیه، عراق‌، قطر، عمان، روسیه، مجارستان، کویت و همچنین جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رئیس صلیب سرخ جهانی و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی تلفنی گفت‌وگو کرد. وی در تماس تلفنی با وزیر خارجه مصر آمادگی ایران را برای ارسال کمک‌های فوری پزشکی و انساندوستانه بویژه آب و غذا به غزه و با هماهنگی صلیب سرخ و سازمان ملل اعلام‌ کرد.

صبح شنبه ۱۵ مهر ماه «محمد الضیف» فرمانده کل «کتائب عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تصمیم گرفتیم به تجاوزات اسرائیل پایان دهیم و عملیات طوفان الاقصی را آغاز کنیم». این حمله تلفاتی را به همراه داشت که  براساس اعلام منابع رژیم صهیونیستی شمار تلفات صهیونیست‌ها در عملیات طوفان الاقصی تاکنون به ۱۲۰۰ کشته افزایش یافته و ۲۴۰۰ نفر هم در این عملیات زخمی شده و تعداد ۲۰۰ نفر دیگر نیز به شمار مفقودین از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی افزوده شده است. بعد از آن بود که رژیم صهیونیستی اقدام به حمله به غزه کرد که براساس آخرین آمار وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین شمار شهدای فلسطینی از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه برای پنجمین روز متوالی به ۹۵۰ نفر رسید و بیش از پنج هزار نفر نیز مجروح شده‌اند.

در پی حملات مکرر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بیش از ۱۳ هزار منزل مسکونی و ۱۰ مرکز درمانی ویران شده و به ۴۸ مدرسه نیز در جریان این حملات آسیب وارد شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول