اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

اولیای دم مقتول در اراک از حق قصاص خود گذشتند

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: اولیای دم مقتول در اراک با پیوستن به پویش «به عشق امام رئوف می‌بخشم»، از حق قصاص خود گذشتند.

اولیای دم مقتول در اراک از حق قصاص خود گذشتند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، حجتالاسلام سید عبدالمهدی موسوی با اشاره به پرونده قتلی که اولیاء دم مقتول آن از قصاص قاتل فرزند خود گذشت کردند، بیان داشت: در سال ۱۳۹۹ به دنبال وقوع یک درگیری در خیابان بهزیستی اراک، یکی از شهروندان بر اثر ضربه فردی به وسیله چکش به سرش مضروب و در نهایت به قتل رسید.

وی افزود: بلافاصله پس از این واقعه قاتل دستگیر و پرونده وی در شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اراک تشکیل و در نهایت کیفرخواست نامبرده در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ صادر و به دادگاه کیفری یک ارسال شد.

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه نامبرده از سوی دادگاه کیفری یک استان مرکزی به اتهام قتل عمد محکوم به قصاص نفس شد که این حکم پس از فرجام خواهی قاتل، در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ در دیوان عالی کشور قطعیت یافت، ادامه داد: پدر و مادر مرحوم به عنوان اولیاء دم مقتول درخواست قصاص قاتل را داشتند که در روز اجرای حکم در ۲‌۱ شهریورماه امسال با دعوت از آنها و با حضور معاون دادستان، قاضی اجرای احکام، مسئولین زندان و تلاش‌های اعضای شعبه ۳۵ شورای حل اختلاف مستقر در زندان، خادمین حرم مطهر رضوی و خیرین و صلح یاران پس از رایزنی و مذاکرات چندین ساعته، اولیای دم مقتول در پای چوبه دار با توسل به امام رضا (ع) و در راستای (پویش به عشق امام رئوف می بخشم)، از حق قصاص خود، در ازای دریافت دیه کامله مرد مسلمان، صرف نظر و گذشت خود را اعلام کردند.

موسوی بیان داشت: چنانچه اولیای دم از حق قصاص خود بگذرند و مصالحه کنند و بخشش داشته باشند، آن اجر و صبری که خداوند متعال به آنها می‌بخشد، بسیار بالاتر از سوز دل و آن مسئله عاطفی است که در افکار و احساسات آنها به وجود آمده است.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر یک فرد قاتل در یک لحظه و بر اساس وسوسه‌های شیطانی دست به قتل می‌زند و چنانچه خانواده مقتول رضایت ندهند و فرد قاتل را قصاص کنند، این بار خانواده قاتل است که تا سالیان سال احساسات و افکارش جریحه‌دار می‌شود و حتی ممکن است این موضوع به یک کینه تبدیل شود.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: قصاص حق طبیعی خانواده مقتول است و هیچکس اجازه ندارد گذشت از این حق را به خانواده مقتول تحمیل کند اما همانطور که قرآن کریم و خداوند مهربان توصیه کرده‌اند از خانواده مقتول می‌خواهیم که از حق خود بگذرند چرا که در بخشش برکات فراوانی وجود دارد و پاداش و جزای خیری که خداوند متعال به واسطه گذشت از قصاص به خانواده مقتول می‌دهد، آن داغ بزرگ از دست دادن عزیز را تشفی می‌دهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول