اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه موفق به کسب کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل نشد

روسیه که پیش از این از شورای حقوق بشر سازمان ملل کنار گذاشته شده بود موفق به بازپس‌گیری کرسی خود در این شورا نشد.

روسیه موفق به کسب کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل نشد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در رأی‌گیری که مجمع عمومی سازمان ملل امروز سه‌شنبه برای گزینش ۱۵ عضو جدید شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار کرد روسیه موفق به بازپس‌گیری کرسی خود در این شورا نشد. 

روسیه بعد از آغاز جنگ اوکراین از این شورا حذف شده بود و تحلیلگران گفته بودند مسکو کار سختی برای بازپس‌گیری کرسی خود خواهد داشت. 

رأی‌گیری برای انتخاب از میان نامزدها بر اساس پنج گروه منطقه‌ای سازمان ملل انجام می‌شود و روسیه با بلغارستان و آلبانی برای کسب دو کرسی منطقه شرق اروپا رقابت کرد. 

مجمع عمومی سازمان ملل پنجشنبه ۱۸ فروردین( ۷ آوریل) قطعنامه‌ای را که خواستار معلق شدن عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل بود به تصویب رساند. ۹۳ کشور با این قطعنامه موافقت کردند، ۲۴ کشور به آن رأی منفی و ۵۴ کشور به آن رأی ممتنع دادند. چین و ایران جزو کشورهایی بودند که با قطعنامه مخالفت کردند و به آن رای منفی دادند.

«سرگئی ورشینین» معاون وزیر خارجه روسیه، کارزار واشنگتن  را که منجر به تعلیق روسیه از عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد (UNHRC) شد «تئاتر پوچ» خواند و گفت ایالات متحده مکرراً ارزش‌های اساسی حقوق را نقض کرده و خود معیارهای عضویت این نهاد را ندارد.

 این مقام روس گفت: در واقع ایالات متحده که خود را در جایگاه موتور دموکراسی و حقوق بشر قرار می‌دهد، حتی معیارهای رسمی عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را برآورده نمی‌کند.

وی افزود: ایالات متحده تنها پنج مورد از ۱۲ کنوانسیون اصلی بین‌المللی حقوق بشر و پروتکل‌های اختیاری را تصویب کرده است. آمریکا با وجود اعلام برابری جنسیتی، هنوز به کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW) ملحق نشده است.

ورشینین در میان اسناد دیگر، میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (ICESCR)، کنوانسیون حقوق کودک (UNCRC) و کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت (CRPD) را یادآور شد.

معاون وزارت خارجه روسیه در ادامه با اشاره به سابقه جنگ‌افروزی آمریکا، پرسید: در طول ۲۰ سال گذشته، واشنگتن چند بار متجاوز بوده و جنگ‌هایی را به میل خود در هر منطقه از جهان به راه انداخته است؟ آیا آمریکایی‌ها مسئولیتی در قبال نقض‌های متعدد حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین‌المللی در یوگسلاوی، عراق، لیبی و سوریه برعهده گرفته‌اند؟ 

ورشینین سپس تلاش‌های کشوری با این «کارنامه» در زمینه حقوق بشر را برای قضاوت در مورد اینکه کدام اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل شایسته ماندن در این نهاد هستند را «تئاتر پوچ» خواند.

ایالات متحده بعد از متهم کردن نیروهای ارتش روسیه به کشتار صدها نفر از غیرنظامیان در شهر «بوچا» خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر شده بودند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بعد از تعلیق روسیه، با صدور بیانیه‌ای از رأی مجمع عمومی سازمان ملل متحد استقبال کرد. وی مدعی شد این رأی گامی مهم از سوی جامعه بین‌المللی برای نشان دادن این است که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه چگونه کشورش را به یک «کشور مطرود» در سطح بین‌المللی تبدیل کرده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به تعلیق کشورش در شورای حقوق بشر سازمان ملل به بهانه وقایع شهر بوچا در اوکراین، ضمن تکذیب ادعای دست داشتن روسیه در وقایع بوچا، گفت تعلیق روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل مایه تأسف بوده و «ما به دفاع از منافع خود با استفاده از هر روش قانونی ممکن ادامه خواهیم داد».

وزارت خارجه چین هم در واکنش به این اقدامِ تحت هدایت آمریکا، اعلام کرد تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر از سوی سازمان ملل یک روال خطرناک ایجاد می‌کند. این وزارتخانه افزود چین مخالف استفاده از مسائل حقوق بشری به عنوان بهانه‌ای برای فشار بر دیگر کشورها است و چنین اقدامی به کاهش درگیری‌ها کمک نمی‌کند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول