اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

نقش قضات در برقراری عدالت و اجرای صحیح قوانین در جامعه

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران گفت: پرچم‌دار اجرای عدالت در نظام اسلامی قضات و همکارانی هستند که هرکدام به‌عنوان متولیان و تصمیم‌گیرندگان مسائل قضائی، نقش مهم و اساسی را در برقراری عدالت و تضمین اجرای صحیح قوانین در جامعه برعهده دارند.

نقش قضات در برقراری عدالت و اجرای صحیح قوانین در جامعه

به گزارش گروه قضائی خبرگزاری فارس به نقل از قوه قضائیه، ربیع اله قربانی در حاشیه بازدید از مجتمع قضایی شهید قدوسی در جمع قضات، با اشاره به حجم کار سنگین و عدم تناسب نیرو اعم از قضایی و اداری در محاکم تهران، راه برون‌رفت از این معضل را، جذب کارآموزان قضایی آموزش‌دیده دانست و گفت: در محاکم حقوقی حجم مسائل و مشکلات موجود بیشتر از محاکم کیفری است.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران بیان کرد: زیبایی کار ما در دستگاه قضائی و هر خدمتگزار در نظام اسلامی این است که نگاه‌مان تکلیفی و به‌قصد رضای خدا جهت خدمت به مردم باشد که در این‌صورت، ماندگار و جاودان خواهد بود. این نوع نگاه قطعاً روحیه خستگی‌ناپذیری همکاران را تقویت خواهد کرد.

وی ادامه داد: افتخاری بزرگ برای همه قضات است که در دستگاهی خدمت می‌کنند که دانش و علم خود را جهت تحقق بالاترین و مقدس‌ترین ارزش انسانی و پیام وحی که عدالت است، به‌کار می‌گیرند. 

رئیس کل محاکم تهران گفت: پرچم‌دار اجرای عدالت در نظام اسلامی قضات و همکارانی هستند که هرکدام به‌عنوان متولیان و تصمیم‌گیرندگان مسائل قضائی عمیقاً نقشی مهم و اساسی در برقراری عدالت و تضمین اجرای صحیح قوانین در جامعه برعهده دارند.

قربانی گفت: عدالت صرفاً یک مفهوم نیست بلکه یک نیروی زنده و تنفسی است که فرد، خانواده و اجتماع را تحت تاثیر قرار می‌دهد و جامعه را در مسیر زندگی هدایت می‌کند.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران خاطرنشان کرد: مسئولیتی سنگین بر دوش قضات است که مستلزم فداکاری خستگی‌ناپذیر همراه با شفافیت، صداقت و اجرای دقیق قوانین برای دستیابی به حقیقت و عدالت باشد. اگر ما این تکلیف را به درستی ادا کنیم بستری برای برقراری امنیت و عدالت اجتماعی در جامعه فراهم می‌شود و باعث شکل‌گیری جامعه‌ای پویا و عادلانه خواهد شد. 

وی گفت: اقدامات قضائی عادلانه موجب صیانت از آزادی‌های مشروع و تضمین اجرای آن است؛ اجرای عدالت در دستگاه قضایی به‌عنوان پناهگاه مردم چراغ امیدی در دل همه کسانی است که به دنبال آرامش و جبران خسارت خود از سیستم قضایی هستند. 

 قربانی گفت: در پرونده‌های مهم و چالش برانگیز انتظار داریم قضات با همدلی، بی‌طرفی، مشورت و بررسی دقیق شواهد و با حفظ استقلال همدیگر را یاری کنند که بتوان در رابطه با پرونده به‌بهترین وجه تصمیم‌گیری شود. 

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران بیان کرد: انتظار داریم سرپرستان مجتمع‌های قضائی نیاز‌های آموزشی خود را اعلام کنند و همکاران نیز از جلسات آموزشی استقبال کنند تا ضمن توانمندسازی آنها، رویه قضایی واحدی نیز در این زمینه شکل گیرد.

وی در این بازدید به شناسایی و رصد پرونده‌های مهم اشاره کرد و در اهمیت این مسئله به ایجاد دبیرخانه پرونده‌های مهم در مجتمع‌های قضائی پرداخت و گفت شایسته است مدیران مجتمع‌های قضایی با تدبیر لازم، زمینه ایجاد آن را فراهم کنند که باعث تسریع در فرآیند رسیدگی خواهد شد.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول